Nucleus Torn – Knell
Prophecy – 2008
De band Nucleus Torn ken ik van haar EP Krähenkönigin die destijds uitkwam via het Zwitserse Kunsthall Productions. Een desolaat stuk muziek zonder al te veel franje, maar het geheel sprak mij wel aan. Van het daarop volgende debuut Nihil heb ik destijds slechts wat sample’s gehoord, maar ik schrok toen dusdanig van de vocalen dat ik die schijf aan me voorbij heb laten gaan.
En zo was het best spannend, de eerste keer dat ik Knell in m’n cd-speler stopte. Zou het weer een mooi stuk ambient-achtige neo-klassiek zijn of in het verlengde liggen van Nihil en dus niet mijn ding zijn?
De eerste tonen die ik hoor zijn direct een pak van m’n hart: Iele vrouwen vocalen in plaats van licht homoseksuele herenklanken. En deze worden vrij snel opgevolgd door een licht en minimalistisch stuk neo-klassieke, instrumentale muziek. Iets later zijn zowel deze vocalen als het instrumentale gedeelte te horen. En net wanneer je rustig zit weg te dromen met de mooie muzikale klanken en de sprookjesachtige sfeer die het geheel uitademt wordt je abrupt opgeschrikt door een veel bombastischere passage waar ook een bass en drumstel uit de kast worden getrokken en er iets meer kracht achter de vocalen lijkt te zitten. Dit muzikale spel wordt dan weer afgewisseld door een rustiger stuk als eerder genoemd.
En dit eigenlijk zo’n beetje de opbouw voor de gehele cd Knell. Rustige minimalistische stukken neo-klassiek en meer bombastische geluidsuitspattingen en melodieën wisselen elkaar om de beurt af.
Naast de eerder genoemde vrouwenvocalen zijn er echter op latere nummers ook vollere cleane mannenvocalen te horen. En daar hoeft niets mis mee te zijn, dat hoeft niets af te doen aan de plaat of het geheel. Maar deze vocalen zijn van een soort die ondergetekende compleet niet trekt; Ze komen mij ook wat ongeremd over. De vocalen die hier ter gehore worden gebracht zouden, naar mijn mening, tot een foute power metalband kunnen behoren. En dat is jammer want het instrumentale gedeelte van de muziek waar ze overheen liggen is mooi en best interessant.
Nucleus Torn maakt naast vocalen, bass en een drumstel gebruik van een breed scala aan (klassieke) instrumenten om haar muziek uit te werken. Zo zijn er, met name, tijdens de rustige passages onder anderen een fluit, cello en viool te horen.
Een groot minpunt vind ik echter toch, wederom, de vocalen. Deze verdrukken tijdens de ‘up-tempo’-stukken de rest van de muziek enigszins. Ze zijn vrij hard en vol op de voorgrond van de muziek gemixt waardoor het instrumentale spel op zulke momenten niet goed tot haar recht komt. En dat is jammer, want nogmaals: Ook op de momenten dat het vocalen gedeelte van de muziek mij niet aanspreekt doet het instrumentale dat wel.
Volgens de bijgeleverde infosheet moet Knell een stuk desolate muziek zijn de sfeer uitademt van een desolaat landschap met een verlaten ruïne en eenzame standbeelden., waar je de koude wind een droevig verhaal hoort fluisteren. Ik kan mij hier redelijk in vinden. Knell heeft haar monotone, zweverige, atmosferische passages waarbij je je inderdaad zo’n voorstelling bij kan maken. De composities die op dit album te vinden zijn, zijn opbouwend uitgewerkt, soms relaxt, soms hectisch en weten hun doel te raken. Fans van het hardere metalwerk kunnen deze release echter met een gerust hard voorbij laten gaan.
Voor het schrijven van deze review heb ik nog even de eerder genoemde sample’s van het debuut van Nucleus Torn, Nihil, opgezocht. En deze bevallen mij twee jaar later, tot mijn grote verbazing, een stuk beter. Zoveel beter dat ik overweeg deze cd toch aan te gaan schaffen. Knell is in vergelijking tot Nihil, voor zover ik die release ken, een stuk rustiger en toch hectischer. Het contrast is groter, maar de metalinvloeden minder. De mannenvocalen zijn uitbundiger en de vrouwenvocalen ieler. De instrumenten liggen bij Knell iets meer op de achtergrond, maar hun inbreng is niet van minder belang of een lager niveau. Al bij al ligt Knell gewoon wel in het verlengde van Nihil, al denk ik dat deze release voor sommigen iets minder toegankelijk is. (Kränenkönigin wordt overigens ‘binnenkort’ uitgegeven op cd door Prophecy records)
Tracklist:
- I
- II
- III
- IV
Line-up
- D’Alessandro – vocals
- Schaad – vocals
- Schupenbach-Kaser – violin
- Hagmann – cello
- Hiedl – German flute
- Steiner – Drums and percussion
- Schnyder – grand piano, guitars, organ, bass, hammered dulcimer, recorder, Irish bouzouki, oud and percussion
Links