Bij Zware Metalen staren we over het algemeen liever naar sterren dan naar schoenen. Toch maakt Deafheaven dit shoegazealbum genaamd Infinite Granite het bespreken waard. Het vijfde studioalbum van de markante groep uit San Francisco leunt sterk op de sound van Britse shoegaze uit begin jaren ’90, zoals de albums Nowhere van Ride, Whirlpool van Chapterhouse en Souvlaki van Slowdive, maar klinkt nog altijd onmiskenbaar als Deafheaven. Zanger George Clarke laat zijn roemruchte blackmetalscreams meestentijds achterwege op Infinite Granite en klinkt meer zoals Neil Halstead, de zanger van Slowdive. Helemaal goed, want Deafheaven is ook nooit een blackmetalband geweest. Bevrijd van dogma’s laat het kwintet zich door meerdere genres inspireren en maakt hij precies de muziek die hij zelf nodig acht.
Villain klinkt initieel een stuk luchtiger dan Lament for Wasps, maar dat is verraderlijk want de toch weer door black metal geïnspireerde screams van George Clarke voegen flink wat massa aan het nummer toe, al is het maar voor even. Het schitterende einde loopt perfect over in The Gnashing, dat met zwevende gitaarleads een heel gevarieerde track is. Other Language is een soort ‘happy sad’ popliedje en geeft je een glimlach terwijl de tekst heel triest is. Tot slot brengen de heren met Mombasa (bekend als de wit/blauwe stad in Kenia) de grande finale. In het begin horen we de zee, wat me subiet doet denken aan het nummer Away, gezongen door Slowdive’s zanger Neil Halstead op het prachtige shoegazealbum Shelter van Alcest. Een akoestische gitaar presenteert schoonheid op alternatieve wijze, maar niet voor lang, want we worden op het allerlaatste moment dan eindelijk nog getrakteerd op heerlijke blastbeats. Dan lijkt het er toch even op dat metal in het DNA van Deafheaven zit verweven. De climax naar het einde toe is ongeëvenaard. Het uiterst intense hoogtepunt is werkelijk bloedmooi en ontdoet je van alle narigheid die je maar mag voelen. Aan het einde voel je een soort opluchting, niet omdat het album dan is afgelopen, maar vanwege een tevreden en ontspannen gevoel. Daarnaast voel je een soort verwarring, want de blastbeats en screams naar het einde toe zijn als een soort cliffhanger. Dat blackgazefragment smaakt naar meer, maar of Infinite Granite net als Alcest’s Shelter een eenmalig uitstapje naar shoegaze pur sang is, is moeilijk te voorspellen bij een band zoals Deafheaven, die met ieder album heeft weten te verrassen.
Al met al is op dit album dankzij een spaarzaam gebruik van harde vocalen en een kleinere rol voor metalriffs het licht de overwinnaar van het donker. Dit is in tegenstelling tot de vier voorgaande albums, waar metalelementen de overhand leken te hebben. Met Infinite Granite presenteert Deafheaven aan metalheads als het ware dé schoenlepel om in het genre shoegaze te stappen. Van dansend de dood in naar dansend het leven door. Ik heb veel bewondering voor deze dappere keuze en kan het alleen maar waarderen dat de band hiermee een grote stap in zijn oeuvre maakt.
Score:
90/100
Label:
Sargent House, 2021
Tracklisting:
- Shellstar
- In Blur
- Great Mass of Color
- Neptune Raining Diamonds
- Lament for Wasps
- Villain
- The Gnashing
- Other Language
- Mombasa
Line-up:
- George Clarke – Vocalen
- Kerry McCoy – Gitaar, basgitaar
- Daniel Tracy – Drums
- Shiv Mehra – Gitaar
- Chris Johnson – Basgitaar
Links: