Candlemass – The Pendulum

U kunt het u zich vast nog wel herinneren toen Leif Edling in de zomer van 2012, rond de release van het toen nieuwe Psalms For The Dead, aangaf dat de band geen nieuw materiaal meer zou gaan uitbrengen. Een opvallende uitspraak, vooral omdat de band verder niet zou ophouden en gewoon door zou gaan met optreden. Sterker nog, zanger Robert Lowe verliet de band diezelfde zomer nog en werd opgevolgd door de getalenteerde Mats Levén, die tevens de vocalen al verzorgde in Edling’s zijproject Krux. Precies vier jaar later zou er voor het eerst weer nieuw materiaal worden uitgebracht door Candlemass met de EP Death Thy Lover, gevolgd door de House Of Doom EP in 2018. Als donderslag bij heldere hemel verliet echter Mats Levén de band en keerde niemand minder dan Johan Längqvist terug, de man die zijn vocale talenten losliet op het epische doommetaldebuut Epicus Doomicus Metallicus.

De eerste langspeler sinds 2012, The Door To Doom, ging er vorig jaar dan ook weer goed in voor deze liefhebber. De vocalen van Längqvist waren weliswaar onherkenbaar geworden ten opzichte van 1986, maar Leif Edling bewees – gesteund door zijn drie andere eeuwige strijdmakkers – nog steeds de meester van de doomriffs te zijn. En daar draait het toch wel vooral om in het genre! Maar genoeg daarover. De band heeft dus de smaak te pakken, want op de digitale deurmat ligt inmiddels alweer een nieuwe EP, dat de naam The Pendulum draagt. Laat ik ook maar meteen eerlijk zijn: dit is een nutteloze release, die alleen aangeschaft dient te worden door de fan van de band, die alles in de kast wilt hebben. Het telt zes tracks, waarvan een akoestisch outro (The Cold Room) en twee instrumentale interludes (Sub Zero en Aftershock), die samen nog geen drie minuten beslaan. Het titelnummer heeft u al enige tijd kunnen beluisteren en is een kenmerkende Candlemass-track. Niks nieuws onder de zwarte zon. Het had niet misstaan op The Door To Doom, maar het is ook geen gemis in de ruime discografie van deze band, als deze nooit het licht zou hebben gezien.

Snakes Of Goliath daarentegen heeft die onheilspellende Electric Funeral (van Black Sabbath) vibe. Een zeer geschikt nummer om heden ten dage mee rond te rijden, in deze wereld die gedomineerd wordt door angst voor COVID-19. Tot slot hebben we nog Porcelain Skull. Komt die titel u bekend voor, dan heeft u volledig gelijk, want het betreft hier een ‘cover’ van hetzelfde nummer dat vorig jaar op het Avatarium-album The Fire I Long For verscheen – aanrader trouwens. Ook Avatarium begon als een project van Leif Edling, maar na medische problemen omtrent chronische vermoeidheid is Edling slechts nog als schrijver betrokken bij die band. Wanneer ik vorig jaar Porcelain Skull echter hoorde, was het eerste wat ik dacht: Candlemass, en heb ik me het nummer altijd ingebeeld met Mats Levén op vocalen. Ten opzichte van de nu twee uitgebrachte versies prefereer ik echter die met Jennie-Ann Smith op zang! Meer soul, meer power, meer charme. De charme wordt nog wel even gebracht met The Cold Room en dan is The Pendulum is alweer ten einde. Ik koop hem voor het compleet houden van de persoonlijke verzameling en dat is eigenlijk ook de enige reden waarom je deze eventueel wel of niet aanschaffen moet. Maar beter was dit uitgebracht als bonusalbum voor een nieuwe editie van The Door To Doom met nog wat aanvullende live nummers. Slechts een gedachte.

Label:

Napalm Records, 2020

Tracklisting:

  1. The Pendulum
  2. Snakes Of Goliath
  3. Sub Zero
  4. Aftershock
  5. Porcelain Skull
  6. The Cold Room

Line-up:

  • Leif Edling – Bas
  • Mats Björkman – Gitaar
  • Lars Johansson – Gitaar
  • Jan Lindh – Drums
  • Johan Längqvist – Vocalen

Links: