Black Mirrors – Tomorrow Will Be Without Us

De Brusselse female fronted band Black Mirrors haalde in 2017 al eens onze recensielijst met zijn debuut-EP Funky Queen, gevolgd door het album Look Into The Black Mirror uit 2018 waar we bijzonder over te spreken waren. Sindsdien timmeren ze langzaam maar zeker aan de weg naar boven wat hen een deal opleverde met Napalm Records en nu een tweede album: Tomorrow Will Be Without Us.

De band in een bepaald vakje stoppen vind ik niet evident. Zelf catalogeren ze zich als “rock/grunge”. Hier en daar zie je het etiket “stoner” verschijnen. Ergens kan ik die link naar stoner of grunge begrijpen maar toch dekken die termen naar mijn mening de lading niet. Stevige rock, ja dat alleszins. Maar ik zou eerder verwijzen naar een Triggerfinger bijvoorbeeld, zeker in de Colossus-periode, waar de rem al even op het geraas stond en er plaats was voor experiment. Millionaire, een andere Belgische band kwam ook in mijn gedachten (zoek maar eens naar I’m On A High). Die ronkende gitaar associeer ik een beetje met Bloody Hammers. Post-rock elementen ook? Check! Maar zangeres Marcella Di Troia zal er zeker niet rouwig om zijn als ik haar ook inschat als een mengeling van Hole, Anouk en Duitse furie Brunhilde.

Tomorrow Will Be Without Us is niet de meest positief klinkende albumtitel maar de band is dan duidelijk ook geen fan van de richting waarin onze aarde en bevolking evolueren. Happy klinkt het dus niet, bij momenten wel best potig. Openingsnummer Snake Oil is een daar een mooi voorbeeld van. Lekker rammen is de boodschap, met de nodige fuzz en distortion op zang en gitaar, om naar het einde van het nummer toe te evolueren naar een paar minuten pure noise. En ja hoor, dat kopieerden ze vlekkeloos tijdens hun albumpresentatie in de Brusselse Botanique. Heftig nummer dat veel goeds belooft voor de rest van het album.

Ook Hateful Hate, I’ll Kill You knelt agressief uit je luidsprekers met een grote rol voor brulboei Marcella Di Troia, geruggensteund door een gortdroog drumgeluid. Lost In Desert vind ik een braver, melodieuzer doorslagje dat je meer richting poprock drijft. Het titelnummer haalt de snelheid er eerst helemaal uit na een veelbelovende intro maar is duidelijk ook rustiger, meer intimistisch dan wat hiervoor al besproken werd, al groeit het nummer wel mooi uit.

Zelfs een ballade ontbreekt niet met Ode To My Unborn Child. Zoals ik al vermeldde is de teneur niet vrolijk. Hier stelt de band zich de vraag of het nog wel een goed idee is een kind op de wereld te zetten. Black Mirrors weet alleszins wel nummers te schrijven met een beklijvende opbouw, zonder dat ze in het proggy segment belanden. Through The Eyes Of A Giant of Tears To Share zijn daar voorbeelden van. Het uptempo Anthropocene flirt met de grens tussen new wave, rock en pop.

Het mag duidelijk zijn: door al die diversiteit is Tomorrow Will Be Without Us, en bij uitbreiding daarvan de band Black Mirrors zelf, niet eenvoudig in een vakje te stoppen. De standaard hardrock- of metalfan kan er weinig mee aanvangen denk ik. Wie het wat ruimer en moderner ziet, krijgt een album voorgeschoteld dat kan klauwen maar evengoed kabbelen, ruim voorzien van de nodige effecten op stem en instrumenten. Zeker leuk in zijn genre waarbij mijn voorkeur uitgaat naar de hardere nummers. Wil je zelf eens horen hoe ze live klinken, dat kan dat bijvoorbeeld al op Graspop Metal Meeting 2023.

Marcella Di Troia

Score:

78/100

Label:

Napalm Records, 2022

Tracklisting:

  1. Snake Oil
  2. Lost In Desert
  3. Tomorrow Will Be Without Us
  4. Hateful Hate, I’ll Kill You
  5. Ode To My Unborn Child
  6. Through The Eyes Of A Giant
  7. Collapsology (Raise Your Voice) feat. Alain Johannes
  8. Anthropocene
  9. Tears To Share
  10. Say It Again

Line-up:

  • Marcella Di Troia – Vocalen
  • Pierre Lateur – Gitaar
  • Pierre Guillaume – Gitaar
  • Yannick Carpentier – Drums

Links: