Waar het vorig jaar Kaonashi en Pupil Slicer waren die mij in dit genre positief wisten te verrassen, is dat dit jaar vooralsnog Anna Sage met zijn gelijknamig debuut. De gretige mix van metal, post- en mathcore zit verfijnd in elkaar en weet over de gehele lengte van het album te boeien. Het Franse kwartet mag de vergelijkingen met Converge, Botch en The Chariot dan ook met de borst vooruit met zich meedragen, maar namen als The Dillinger Escape Plan en Every Time I Die kijken ook om de hoek mee.
In nummers als The Deadly Mess Of A Dying Head, V en single Hostile Cage zoeken de vier heren op spelende wijze maar al te graag de grens op van muzikale hectiek zonder door te draven en daarmee het einddoel voorbij te streven. Op gepaste momenten zet Anna Sage doelbewust zijn blusmiddelen in om het vuur niet compleet te laten uitslaan, maar nergens krijgt de luisteraar écht vat op de chaos. De schreeuwerige zang klinkt vurig en dringt succesvol door, het hak-op-de-tak gitaarwerk klinkt fris en maakt indruk terwijl de drummer het prettig gestoorde boeltje vervolgens vakkundig bij elkaar hamert. Verder bestaan die blusmiddelen voornamelijk uit melodische gitaarakkoorden, rustigere drumarrangementen of ingetogen zang. Goed voorbeeld is het uitgesponnen tussenstuk in Lost In A Frame, maar ook Loveless of bijvoorbeeld afsluiter …The Serpents, die voorzien zijn van strakke breaks en loggere coupletten. Zelfs in die fases hakt het viertal er goed in en zijn de vergelijkingen met eerdergenoemde bands volledig op zijn plaats.
Score:
83/100
Label:
Klonosphere Records, 2022
Tracklisting:
- The Holy Mice
- Sinner Ablaze
- The Deadly Mess Of A Dying Head
- Loveless
- V
- Hostile Cage
- Lost In A Fame
- Doube Bind
- Walls Of Hate
- Silence
- …The Serpents
Line-up:
- Xavier Perreve – Vocalen
- Sebastien Paulus – Basgitaar
- Chrysal Roy – Drums
- Gabriel Hippolyte – Gitaar
Links: