In 2018 geeft Knoll een eerste teken van leven in de vorm van een livedemo. Nu, zes jaar na dato, ziet een inmiddels derde langspeler het licht. Het schijfje is As Spoken gedoopt. Hoewel ‘dopen’ in deze context misschien niet de meest passende term is. ‘Het licht zien’ trouwens evenmin, gezien de allesverzengende duisternis die As Spoken ademt. Blackened grind, zo wordt de muziek van Knoll getypeerd. Nou, daar is geen woord van gelogen: zwartgeblakerd klinkt het zeker! Met de opener word je meteen in het diepe geworpen, in het diepe van een teerput welteverstaan. De luisteraar krijgt een nummer van ruim vijf minuten voorzien van razende blastbeats, loodzware gitaren en extreme krijs en grunt voor zijn kiezen (Hoe groot is de longinhoud van deze zanger?!). Als je de eerste helft van het nummer overeind bent gebleven rol je als luisteraar in een duistere riff die lekker lang wordt aangehouden alvorens de rest van de band er weer inkomt. Het repeterende karakter geeft het geheel een fijne hypnotiserende werking. Pas richting het eind steekt de hectiek van het begin weer de kop op om uiteindelijk uit te monden in een helse brij van roffels en gitaren.
Knoll heeft met deze opener meteen alle eventuele misverstanden uit de wereld geholpen; het experiment wordt hier niet geschuwd! Waar veel grindcorenummers voorbij zijn voordat je een keer met je ogen kunt knipperen, wordt er op As Spoken juist de tijd genomen om de muzikale ideeën tot wasdom te laten komen. Hierdoor ontstaat er alle ruimte voor sfeer. Knoll laveert kunstig tussen de hectiek van de grindcore en het repetitieve, monotone van black metal en weet zo een wonderlijke mix van stijlen te brouwen die heel goed te genieten is en waarmee de aandacht wordt vastgehouden. Ook de kortere werken als Offering of Wept Fountain kennen deze afwisseling en zijn daarmee volwaardige nummers met kop en staart. In het zes minuten aantikkende Revile Of Light komen na een Sadistik Exekution-achtige start zowaar de klanken van een trompet bovendrijven. Een onverwachte keuze die verrassend genoeg prima in de muziek blijkt te passen en waarmee de mannen van Knoll maar onderstrepen dat ze een club avontuurlijke geesten zijn. Dissonante akkoorden en slepende riffs zijn een terugkerend element op As Spoken en doen denken aan het werk van Immolation; de meer noise-georiënteerde stukken (zoals aan het eind van Revile of Light of het drumloze Utterance) aan Wolf Eyes. Het loodzware Portrait roept herinneringen op aan Epistolae Obscurorum Virorum van het blackened deathmetalproject Rattenfänger. In het hectische Fettered Oath van anderhalve minuut horen we nogmaals de trompet en het werkt wederom wonderbaarlijk goed. Na uitsmijter Shall It Be worden we met bloedende oren ergens diep in de hel achter gelaten. En Lucifer zag dat het goed was.
Knoll is geen doorsnee grindcoreband, zoveel is duidelijk. Met As Spoken treden de mannen uit Tennessee ver buiten de gebaande paden en ze bewandelen bovendien regelmatig de nevelige bospaadjes van de black metal. Een meer dan welkome afwisseling tussen alle feest- en goregrind met omstreden hoesontwerpen (Op de hoes van As Spoken prijkt slechts een grauwe, reflectieloze spiegel, welke lijkt te verwijzen naar alle nachtmerrieachtige introspectie die we terugzien in de videoclips). Knoll is zeker niet voor iedereen. Stevige kaakspieren zijn een pre en de meeste luisteraars zullen wel even moeten kauwen om deze muziek goed te verteren. Maar voor de liefhebber zal As Spoken zijn als een goede whisky met complexe tonen en een lange afdronk. De loftrompet mag gestoken worden: knalharde aanrader!
Score:
90/100
Label:
Eigen Beheer , 2024
Tracklisting:
- As Spoken
- Offering
- Wept Fountain
- Revile Of Light
- Mereward
- Guardian Bind
- Unto Viewing
- Portrait
- Utterance
- Fettered Oath
- Shall It Be
Line-up:
- James Eubanks – Zang, electronica
- Jack Anderson – Drums
- Ryan Cook – Gitaar, trompet
- Cameron Giarraputo – Gitaar
- Lukas Quartermaine – Bas
Links: