Geschreven door René de Jonge op 19-10-2023 om 18:45.
De Spaanse heren van Angelus Apatrida krijgen, voornamelijk door enkele uitstekende live optredens, steeds meer naamsbekendheid. Aftermath is toch alweer het achtste album van de band en is de opvolger van het album dat in Spanje de nummer één positie wist te bereiken: Angelus Apatrida (“/ˈan-je-lus – a-ˈpa-tri-da/”).
Waar het op het vorige album vooral gas op de plank en gaan was op het gebied van muziek, waardoor de eentonigheid op een gegeven moment toesloeg, weet de band het gas op Aftermath hier en daar wat los te laten. Mooi voorbeeld daarvan is de eerste single, het hier toegevoegde Cold, waarbij het in eerste instantie lijkt alsof de band voor het oude recept van “gas op de lolly” gaat, maar dan ineens met een heel verrassend melodieus refrein om de hoek komt. Het zou niet moeten, maar het klinkt heerlijk en door de variatie komt het ook veel meer binnen.
Ook de tweede video, To Whom It May Concern, is niet wat ik gewend ben van de Spanjaarden. Beginnend als een ballade duurt het dik anderhalve minuut voor het gas er op gaat en dan verwacht je dat snelheid erin blijft, maar ook hier bewijst de band dat het er goed aan doet om zo nu en dan wat snelheid te minderen. Dit nummer is overigens met een speelduur van ruim acht en een halve minuut ongekend lang, iets wat je niet merkt door de tempowisselingen die toegepast worden. Complimenten ook voor de gitaarsolo zo rond minuut zes, het klinkt bijna alsof de solo zo uit een powerballad afkomstig is. Dit is een van de meest volwassen nummers die ik Angelus Apatrida heb horen spelen.
We treffen nog een paar gastoptredens aan op Aftermath. Zo kunnen we Hatebreed-zanger Jamey Jasta horen op het nummer Snob en WarCry-gitarist Pablo García op het nummer Fire Eyes. Spaanse hiphopartiest Sho-Hai doet mee op het nummer What Kills Us All, waar hij enkele zinnen in het Spaans mag roepen. Al die nummers volgen voornamelijk het standaard scenario van gaan met die banaan, waarbij alle gastoptredens hun eigen toevoeging geven aan de muziek.
Meest opvallende naam op de gastenlijst is voor mij wel Queensrÿche-zanger Todd La Torre. De zanger heeft in het verleden zijn stem al eens toegevoegd aan een nummer van Metal Church en ook op zijn eigen album, Rejoice In The Suffering, waren de thrash invloeden al te horen. Het nummer Vultures And Butterflies is de perfecte afsluiter van dit album. De combinatie van de rauwe zang van Angelus Apatrida-zanger Guillermo Izquierdo gecombineerd met de zuivere klanken van La Torre klinken daadwerkelijk als een gier en een vlinder. Ook muzikaal wordt hier afgewisseld tussen gierende en fladderende gitaarstukken.
Aftermath gaat er naar mijn mening aan bijdragen om Angelus Apatrida naar nog grotere bekendheid te doen stijgen. Mocht je de kans krijgen probeer de band dan een keertje live te aanschouwen, je zal niet teleurgesteld worden!
De redacteuren van Zware Metalen schrijven ieder jaar op vrijwillige basis duizenden artikelen om de metalscene van Nederland en België te ondersteunen. Hiervoor zijn we afhankelijk van inkomsten die gegenereerd worden door het plaatsen van advertenties. Indien deze niet afkomstig zijn van directe partners (zoals poppodia en festivalorganisatoren), zal de overgebleven ruimte opgevuld worden door automatisch gegenereerde advertenties van Google AdSense. Omdat deze gebruik maken van zogeheten ‘tracking cookies’, hebben we volgens de AVG-wet jouw toestemming nodig om deze advertenties weer te kunnen geven. We begrijpen dat onze lezers hun privacy op het internet waarderen, maar het accepteren van het cookiegebruik houdt Zware Metalen (en dus indirect de metalscene) in leven. We hopen daarom dat je instemt met het gebruik van de cookies. Mocht je er interesse in hebben, kun je onze privacyverklaring lezen.