Interview met Pryapisme
Gekte. Veel meer hoef je er niet over te weten. Pryapisme is de Igorrr en Whourkr van 2013, eentje om van te houden. Ik kreeg de kans om gitarist Nicolas te interviewen, een fijne Fransoos. Dit viel er te vertellen.
Hallo Pryapisme. Bedankt voor deze kans, het is een hele eer om jullie te mogen interviewen. Comment ça va?
Hi! Ik ben Nicolas, leadgitarist van Pryapisme en allereerst wil ik jullie bedanken voor de interesse in onze rare muziek! Nou, de dingen gaan goed vooruit voor ons, we werken met een cool label genaamd Apathia Records, en we voelen dat meer en meer mensen nieuwsgierig worden naar Pryapisme. De band bestaat sinds 2000 en we zijn op dit moment bezig met het plannen van onze eerste tour. Dat gaat traag, maar algemeen beschouwd gaan de dingen redelijk goed vooruit voor ons.
Ik heb jullie leren kennen via de clip Un druide est giboyeux losqu’il se prend pour un neutrino. Wie heeft die gemaakt? Het is compleet mindblowing!
Yeah! Jehan – de baas van Apathia Records – maakte die, from scratch. Alleen met GIF’s en zijn videobewerkingssoftware. Hij maakt vaak zulke epileptische en verontrustende werken, en het past perfect bij het nummer. Hij is al tienduizenden keren bekeken ondertussen op Youtube, dat is meer dan ik ooit had verwacht van een klein undergroundbandje als ons!
De muziek die jullie maken is sterk gerelateerd aan Whourkr en Igorrr, kunnen we spreken van een nieuwe Franse “scene” in dit soort van muziek?
Ik weet niet of we kunnen spreken van een nieuwe Franse “scene” omdat ik niet het gevoel heb dat er zoveel overeenkomsten zijn tussen de muziek van Igorrr en die van ons. We delen dezelfde gekte, een echt beschamende vorm van puberale humor en we delen de smaak voor het mengen van verschillende muzikale stijlen, maar de onderliggende “soul” is echt anders! We zijn vooral verbonden door de Heilige Liefde voor rode wijn en stinkende kaas, we houden er van om samen overal rond te hangen, omdat Gautier een van de aardigste mensen is die ik ken. Zijn platen zijn ook behoorlijk geschift. Luister maar eens naar de laatste Halleluja, dat is echt intens.
Hoe benoem je de muziek die jullie maken eigenlijk?
Nou, dat is een moeilijke vraag, en ik wil niet eigenwijs klinken door te zeggen dat het onmogelijk is op de gebruikelijke manier qua definiëring, met het name-droppen van muzikale genres als “death thrash epische salsa blahblah”. Ik zou zeggen dat het een vreemde instrumentale “genreverschuiving” binnen muziek is, met een zekere basis van metal, klassieke en elektronische muziek. We zeggen gewoon “Rococo-core”, gewoon om die vraag te vermijden.
Nou, toch bedankt om ze te beantwoorden. Wat voor instrumenten werden gebruikt op dit album?
Allereerst gebruikten we een massa gesamplede instrumenten – Kontakt Native Instruments vooral – om rijkgevulde en specifieke sferen te creëren. Aymeric speelde drums, klarinet en al het elektronische-/chiptune-spul, Ban speelde keyboards en dat zijn er veel in Pryapisme: het keyboard is het centrale instrument van de band. Ik was verantwoordelijk voor alle gitaren en enkele bassen. We hebben ook vrienden gevraagd voor saxofoon-onderdelen, wat baslijnen… en, hmmm, ook voor een “sterk bewerkt en digitaal geremasterd” stuk Japanse zang. Sorry daarvoor, trouwens.
Het is u vergeven. Wat is de rolverdeling in de creatie van de Pryapisme-muziek? Wie doet wat?
Nou, de standaardprocedure is: één iemand schrijft de belangrijkste onderdelen en weet wat voor soort stemmingen hij wil. Dan komen de twee andere leden langs en die beginnen met het argument dat het allemaal niet past bij hun eigen idee. Na weken van gevechten, voelt ieder lid zich moe, wanhopig en depressief. Dat is de perfecte timing voor het openen van een fles wijn en dan beginnen we af te spreken dat dat nummer eigenlijk wel cool klinkt, eindelijk. Dan herbeginnen we met een andere track. Voor Hyperblast Super Collider scheven Aymeric en Ben het meeste van de muziek en dan veroorzaak ik de meest sarcastische conflicten om de beste mogelijke “evil touch” te veroorzaken.
Toen ik mijn vriendin heb laten luisteren naar jullie muziek, vroeg ze me wat voor soort drugs jullie misbruiken.
Rode wijn meestal, en heerlijk eten. De extase van een volle maag! Dat is het zowat.
Jon-bon-jon-Boutros-Boutros-Boutros-Bovi-Miou-Miou, een nummer van de nieuwe plaat, waar slaat dat op zeg?
Haha, een monster! Nou we begonnen met “Jon Bon Jovi” en “Boutros Boutros Ghali”. Vervolgens voegden we de Franse actrice “Miou-Miou” toe en het gaf de beste titel ooit. Ik wilde ook “Wet Wet Wet Wet Wet” en “Duran Duran Duran Duran Duran” en “Talk Talk Talk Talk Talk”, maar dat ging net iets te ver.
Apathia Records is jullie label, eigenlijk een “normaal” metallabel. Hoe zijn jullie daar terecht gekomen?
Nou, Jehan had een oogje op onze muziek en was erg enthousiast over de band. We hebben geprobeerd, meerdere malen zelfs, om labels te benaderen, maar elke keer was het een complete mislukking, dus toen Jehan kwam met een 100% no-bullshit houding, was het duidelijk dat hij de juiste man voor ons was! We houden van de manier waarop hij is: eerlijk en muziek-geobsedeerd, dat is de beste manier om de dingen goed te doen.
Ik merkte de metal en klassieke muziek-koppeling al op bij jullie, wat voor andere muziek beluisteren jullie verder nog?
Veel dingen! We houden allemaal van chiptune-muziek, ik ben een enorme vintage progrock-fan – ik luisterde daarnet nog naar Gentle Giant. Aymeric is een jazzfan, maar hij is ook een elektronische, industriële en black metal muziek-verslaafde.
Ban luistert ook zo veel spullen, het is moeilijk te beschrijven allemaal. We houden van muziek, en dat is alles dat telt.
Naast Igorr, Whourkr, Mulk en bijvoorbeeld Bong-Ra en Noism, ken ik weinig “gelijkaardige” artiesten. Ken jij er nog?
Als je met “gelijkaardige artiesten” een soort van electro-metal crossover bedoelt, moet je Single Unit, Killl en Phantomsmasher absoluut proberen. Je zal er geen spijt van hebben. Erewoord!
Ga ik meteen doen. Dank u zeer voor alle antwoorden. Nog een woordje voor onze lezers?
Als je E.Honda speelt tegen Dhalsim, gebruik dan jump-medium kick en als je dicht genoeg bent, de Oicho worp met negatieve flank ingangen. Spring dan omlaag mediumkick (cross-up) en opnieuw de Oicho-worp. Het werkt!
Euh? Nou ja, in ieder geval bedankt.
Links: