Interview met In-Quest
Live zijn ze zo vloeiend als een afdak maar labelmatig komen ze niet aan de bak. Erg onterecht want deze Belgische band heeft meer klasse dan vele bands die wel mochten tekenen bij Jan en Alleman Records. Made Out Of Negative Matter liet dat nog maar eens horen. Gert Monden was bereid enkele vragen te beantwoorden rond de band waar hij als drummer in fungeert.
Dag Gert. Reden tot contactopname is de nieuwe cd Made Out Of Negative Matter. Een interessant modern klinkend album met technische skills in overvloed. Zijn jullie er tevreden over?
Bedankt! De cd heet Made Out Of Negative Matter en het is voornamelijk negatieve energie waaruit we onze krachten gebundeld hebben om dit helse werk te verwezenlijken.
We hadden ons voorgenomen om er goed onze tijd voor te nemen deze keer en dat is het resultaat van een kleine drie jaar effectief werk. Maar over het eindresultaat zijn we echt uiterst tevreden. De plaat klinkt echt zoals we het in het begin hadden durven dromen! Melodisch, brutaal, abstract!
Jullie hebben geen label, maar de cd schijnt goed te verkopen in Nederland. Klopt dat? Jullie hebben daar de steun van Freebird Records?
Ja we hebben de cd zelf uitgebracht omdat qua labelsearch de gewenste deal toch wel uitbleef. En zo hebben we ook de volledige controle over alles wat ermee gebeurt. Qua verdeling ligt het inderdaad een pak moeilijker en dus hebben we voor Nederland een distributiedeal met Freebird gesloten.
En we hebben al vernomen dat het goed blijkt te verkopen daar en de vraag aanzienlijk is. We gaan waarschijnlijk in de nabije toekomst nog wat andere distributiedeals sluiten en ook digitaal uitbrengen is iets wat we nog aan het overwegen zijn.
Waar halen jullie deze keer de negatieve energie vandaan? Of is die er zo in overvloed dat een zoektocht onnodig wordt?
Negatieve energie is er echt meer dan genoeg aanwezig, jammer genoeg. Het slaat vooral op hoe het er in de muziekbusiness tegenwoordig aan toe gaat. Het is echt zelfs de laatste twee jaar nog van kwaad naar erger gegaan. Er zijn zo onnoemelijk veel groepen tegenwoordig en om gewoon een cd’tje uit te brengen moet je bij wijze van spreken bijna geen moeite meer doen.
Natuurlijk wel als je probeert om het verschil te maken in kwaliteit door er hard voor te blijven werken. Maar kwaliteit lijkt minder en minder belangrijk te worden voor het gemiddelde publiek wat echt heel jammer is! Enkel het afgewerkte product telt, hoe simplistisch het ook klinkt en eruit ziet.
Ook op persoonlijke vlakken heb je natuurlijk meer dan genoeg input van negatieve energie en die kan dus ook perfect als referentie dienen.
Ook al vind ik dat jullie sound, zeker op het nieuwe album, heel eigen is (met de evidente Meshuggah-link), worden jullie steevast genoemd in de rij met Emeth, Textures of Scarve. Trek je je daar persoonlijk iets van aan?
Meshuggah is inderdaad een band waar we aan gelinkt zullen blijven omdat zij een zeer grote invloed zijn geweest en nog altijd op hetgeen waar wij dus onze inspiratie vandaan halen.
Maar voor het nieuwe album hebben we inderdaad een breder aspect aan onze eigen sound willen toevoegen.
Groepen als inderdaad Textures, Scarve maar ook vooral Strapping Young Lad hebben volgens ons de perfecte combinatie van het ultra brutale en de meer sfeervolle stukken in hun muziek.
Persoonlijk zijn we er niet echt mee bezig met wie of wat we vergeleken worden. Alle groepen worden uiteindelijk wel met iemand vergeleken om ze te promoten en zodat men er dus een idee van kan krijgen hoe het klinkt. En met deze groepen vind ik dat best wel een compliment!
Eén van de meest opvallende nummers op het nieuwe album vind ik persoonlijk The Auxiliary Theory. Jullie zijn trouwens niet vies van complexe teksten en moeilijke woorden. Is dat bewust zo? Waar staat dat voor, dat The Auxiliary Theory?
The Auxiliary Theory is inderdaad een nummer dat muzikaal gezien hard verschilt van de andere. Het is ook later gemaakt en we hebben toen bewust gekozen om meer te experimenteren met de riffs die we hadden voor dit nummer. Ook de soundscapes die in de onderlaag van de gitaren liggen klinken hier heel dreigend. De complexe teksten en woorden zijn ons inderdaad eigen geworden, alhoewel we zelf toch altijd vinden dat de zaken redelijk voor zich spreken eens je ze leest. Maar elke tekst moet een metafoor zijn en blijven, dus het heeft weinig zin om de betekenis uit te leggen.
Met grote voorsprong is mijn favoriete In-Quest nummer Stahlmacht: Destruction Unbound. Is In-Quest van toen ook het In-Quest van nu? Jullie hebben wel wat interne wissels meegemaakt.
Toen we aan Made Out Of Negative Matter begonnen te werken vielen we zonder gitarist en ook zonder repetitieruimte. Hierdoor liep alles een half jaar vertraging op. Ook de bassist hield het een jaar later voor bekeken, maar die twee posities werden snel ingevuld. Ondertussen is de ene gitarist gestopt, is de bassist gitarist geworden (omdat hij in eerste instantie ook een gitarist was) en hebben we alweer een andere bassist in ons gezelschap.
De sound van toen is er zeker nog wel maar ik denk dat we veel volwassener klinken. De nummers voor deze cd werden door gitarist Douglas en mij geschreven en dat was een heel vlotte manier van werken. Wij zitten er beiden het langst in en weten als geen ander hoe we onze sound moeten verkrijgen. In het verleden werkten we met meerderen aan nummers waardoor er veel meer meningsverschillen onstaan en het dus veel langer duurt vooraleer een nummer effectief klaar is!
Een groot verschil is ook de bewuste keuze die we maakten om een ruwer, minder gestroomlijnd pad te volgen. Het accent ligt nu echt wel op kwaliteit en een cult-reputatie onderhouden dan het voldoen aan een mainstream of label verwachtingspatroon… Ook qua inblikking en artwork proberen we nu net ietsje verder te gaan en zo respect van de mensen te blijven verdienen. Ook voor de niet liefhebbers; je kan In-Quest dan wel te moeilijk vinden, maar je kan er niet omheen dat we de dingen live waarmaken en dat er sprake is van ware bezieling. Het plaatje klopt meer dan vroeger denken wij zelf.
Staan jullie binnenkort nog op de podia in België/Nederland?
Gelukkig wel! We spelen op zondag 21 november in de Bosuil in Weert samen met Leng Tch’e en Fubar. En op vrijdag 3 december spelen we in Middelburg.
In België is het momenteel redelijk rustig maar we hebben de afgelopen drie maanden regelmatig gespeeld hier. We zouden ons meer op het buitenland willen toerichten nu, Duitsland, Nederland, Frankrijk en als het kan nog verder natuurlijk. In februari spelen we nog in Zwitserland waar ze ons nu ook redelijk goed beginnen te kennen.
Het accent lag de voorbije maanden ook erg op The Liquidation Files een nieuwe vinyl only EP die we 20 november releasen. Het bevat een aantal erg leuke dingen voor de fans, onder andere twee nummers van de MoonM opname sessies (waaronder trouwens een heropname van Stahlmacht). Deze EP komt vrij limited uit en is bedoeld een echt hebbeding te zijn. Eens die plaat gereleased is, werken we verder aan de nieuwe langspeler. We hebben een tijdje moeten herbronnen na MoonM, maar nu begint alles weer los te lopen en de lijnen voor de nieuwe plaat zijn getrokken. Het wordt weer een heel uitdagende plaat, maar toch net weer anders…
Hoe is jullie relatie eigenlijk met andere Belgische bands, zoals Leng Tch’e? One big happy family?
Om eerlijk te zijn, hebben we als groep niet zo superveel contact met andere Belgische groepen buiten de keren dat we samen op een podium staan. In België is het sowieso meer ieder op zichzelf denk ik. Het is al een klein landje en iedereen probeert zijn best te doen om als groep naam te maken.
Het is wel zo dat er veel respect heerst onderling tussen de groepen. Dus we zijn zeker geen vijanden van elkaar ofzo!
Bedankt voor de energie. Hebben jullie nog een mededeling van algemeen nut?
Graag gedaan! Ik zou zeggen, koop onze laatste cd Made Out Of Negative Matter en geef hem tijd om hem echt goed te leren kennen! Als je openminded bent en houdt van een goede brok agressie, zal je het zeker niet beklagen. Het is een cd die zijn geheimen pas laat prijsgeeft!
Bedankt!
Links: