Interview met VoidWork
VoidWork. U heeft misschien de naam al zien passeren, mogelijk zelfs een review gelezen. Onvoldoende. Deze Belgische band maakt namelijk dark ambient die meer dan de moeite waard is. Protagonist van de band is Xavier, tevens frontman van Akem Manah. Ik kreeg de kans hem enkele vragen te stellen.
Dag Xavier.
Ik contacteer je omwille van de nieuwste VoidWork en Akem Manah natuurlijk, albums die her en der behoorlijk ggewaardeerd worden in de metalscene. Had je dit verwacht?
Eerlijk gezegd niet, want hoewel ik vertrouwen heb in de muziek die ik maak, is het toch niet evident om met iets als dark wave of ambient indruk te maken, in het geval van VoidWork dan. Bovendien is VoidWork begonnen als een experiment. Als fan van het supernatural horror genre wou ik eens proberen of ik met vrij beperkte middelen een muzikale sfeer kon scheppen die de boeken van iemand als Lovecraft, Blackwood of James benadert. Ik vond het geweldig om te doen en toen ik merkte dat de reacties erg positief waren, besloot ik me erop toe te leggen.
Daar heb ik nog geen moment spijt van gehad.
Ik vraag specifiek naar de metalscene, maar ben je daarbuiten ook actief, ik denk maar aan Neofolk-fora of dark ambient-loges?
Mijn roots liggen in de metal en daarom ook dat ik vooral in dat milieu mijn muziek aan de man kan brengen. Daar is het ook allemaal net iets aparter dan in bepaalde andere scenes. Maar VoidWork in contact brengen met een breder publiek staat zeker en vast op het programma. We zijn altijd op zoek naar nieuwe kanalen. Of het nu om sites of hulpvaardige fans gaat.
Je hebt ook al een aantal gasten uitgenodigd voor je nieuwe album.
Kun je daar iets over kwijt?
Voorlopig ziet het er dus naar uit dat Ann-Mari Thim (Arcana) twee nummers zal zingen, Melissa Ferlaak (Echoterra) vier nummers,
Zuberoa Aznárez (Diabulus in Musica) één of twee en Christina Kroustali (Die Verbannten Kinder Evas) heel misschien ook nog een nummer.
Verder komt er waarschijnlijk gastzang op één track van Sven Houfflijn (Fleshmould).
Karl Sanders (Nile) speelt een solo in op een track en Nostarion zal
viool spelen op nog een ander nummer.
Je hebt wel de nodige connecties nodig waarschijnlijk om deze mensen te strikken? Zit je al lang in het “vak”?
Ik heb inderdaad een paar connecties aan de zakelijke kant van de muziekwereld,
maar de artiesten die meehelpen om VoidWork vorm te geven, staan daar los van.
Het zijn muzikanten die ik zelf heb uitgenodigd om deel te nemen op basis van
hun eigen werk.
Op welke basis?
Ik heb zowel de vaste leden als de gastmuzikanten gewoon via het internet gecontacteerd met
een voorbeeld van de muziek en de vraag of ze wilden bijdragen. Dit naar aanleiding van mijn
positieve mening over hun andere bands en projecten.
Nooit gedacht dat het zo “makkelijk” was. Nou ja, aan de andere kant is het niet min wat je voorlegt van jezelf. Ook het zelfgefinancierde Akem Manah-album bijvoorbeeld, dat moet toch wel een gros uren en een hoop centjes gekost hebben?
(lacht) Uren wel, centen niet. Alles zelf gedaan met erg bescheiden materiaal. Er is vooral veel tijd gekropen
in het wegwerken van schoonheidsfoutjes.
Dus time is money, of omgekeerd dan toch? Of klopt dat niet?
We wilden erg bewust niet veel geld spenderen voor onze eerste plaat.
De druk die je dan hebt zorgt ervoor dat het creatief proces minder leuk wordt.
Bovendien kunnen we nu het album verkopen voor 4 euro en nog uit de kosten
komen, terwijl we anders veel meer zouden moeten bijrekenen en zo bijna geen
CD’s verkocht krijgen. De industrie is er dermate slecht aan toe, dat je de prijzen
wel moet drukken. Iets wat grotere platenfirma’s in elk genre al vele jaren hadden
moeten beseffen.
De lokale platenzaken zijn er wel voor te vinden heb ik gezien.
Maar wat probeer je te bereiken met deze twee releases?
Simpel. De muziek die ik graag maak met andere mensen delen, zodat ze er misschien iets aan hebben.
Is het iets waar je dagelijks mee in je hoofd zit of is het de “studio” binnenkomen en knop omdraaien?
Het is een constante in de zin dat ik wel vrijwel voortdurend met één of ander aspect van muziek bezig ben
in mijn vrije tijd. Maar als het gaat om opnemen en mixen, dan moet je je natuurlijk wel even afsluiten van de wereld
en op je stoel blijven zitten, zodat je kan afwerken waar je mee bezig bent.
Met welk beeld in je hoofd creëer je het liefst muziek, het best. Drink je een paar glazen, zoek je de leegte op, lees je eerst wat?
Ik heb niet echt een vast ritueel. Wel schrijf ik vaak ‘s ochtends erg vroeg nummers.
Om half vijf slaapt de bewoonde wereld hier en is het gezellig rustig. Bovendien zit je nog niet met de voorbije
dag in je hoofd en kan je je concentreren op muziek. Qua beelden oproepen is het zo dat
ik meestal al een tijdje met een bepaald iets in mijn hoofd zit, alvorens het naar een lied
om te zetten.
Bedankt! Komen we je binnenkort op het podium tegen?
Met Akem Manah wel, met VoidWork waarschijnlijk ook…
maar dan wel heel sporadisch. Binnenkort zal ik eens moeten kijken hoe ik dat precies ga aanpakken.
We kijken er naar uit.
Links: