Kroda – Fimbulvinter

Kroda – Fimbulvinter
Hammermark Art – 2007

De die-hards onder ons zullen ‘m waarschijnlijk al lang en breed in huis hebben. Kroda‘s Fimbulvinter is ondertussen namelijk al enige maanden verkrijgbaar. Maar omdat er hier sprake is van een release die zeer zeker de aandacht verdient komt ook Zwaremetalen met een review.

Voordat de cd überhaupt in de buurt is van de speler is al duidelijk dat de band flink heeft uitgepakt voor hun derde full-length release. De plaat is ingepakt in een mooie digipack en een flink boekwerk dat vol staat met schitterende natuurfoto’s, runen en tekeningen. Zodra de speler wel daadwerkelijk het plaatje de nodige rondjes laat draaien is duidelijk dat ook de afwerking op het muzikale vlak goed afgewerkt is. In vergelijking tot de vorige cd Cry to Me, River is het geheel een stuk beter afgemixt. Het geluid klinkt helder en de instrumenten zijn prima van elkaar te onderscheiden. Iets waar ik op de vorige plaat wat moeite mee had. Verder biedt Fimbulvinter een lekker partijtje pagan/folkmetal die in het verlengde ligt van wat de band in het verleden uitgebracht heeft. Hier en daar doet de muziek me ook denken aan de laatste release van de Oekrainse collega’s van Nokturnal Mortuum (Weltanschauung), maar dan met meer agressie en black metalinvloeden. De muziek is echter te eigenzinnig om echt goed vergelijkingen te kunnen maken.

Fimbulvinter is verplichte kost voor de liefhebber van (Wodanzijdank humppaloze) pagan-en folk metal. De muziek heeft ook alles in zich wat het genre zo tof maakt; een bijzondere sfeer, heersende agressieve versnellingen en een scala aan vreemde folkinstrumenten (waaronder bijzonder veel verschillende fluitjes) passeren de revue. Kroda is niet meer die middelmatige band die wel leuk is om eens op te zetten. Nee, het tweemansgezelschap is met de release van Fimbulvinter gepromoveerd tot een grote naam binnen het genre.

Kroda - Fimbulvinter cover
Tracklist:

1. The Beginning Of Winter Night Of Oskorei