Grethor – Cloaked in Decay

Grethor – Cloaked in Decay
Eigen Beheer, 2015

Het Amerikaanse Grethor brengt met Cloaked in Decay een tweede EP uit. Verwacht niet lekker een plaatje te luisteren, want de band doet er alles aan om de luisterbeurt zo chaotisch mogelijk te maken.

De band maakt naar eigen zeggen blackened deathmetal, maar daar is in het begin niet zo veel van te merken. Aftrapper Wraith en opvolger Misery of Ignorance zijn allebei een soort chaotische, technische en vooral ook moderne deathmetal. Met een flinke hoeveelheid dynamiek, technisch gepriegel en veel blastbeats is het allemaal wel een beetje teveel van het goede. Zeker doordat de riffs ook niet echt memorabel zijn, wordt het allemaal een beetje dertien in een dozijn. De veelal tweestemmige vocalen (waarbij wordt afgewisseld tussen grunts en screams) maken het er niet veel beter op.

Het midden van de EP, bestaande uit Somnia Malum Infinitum en Hemispheres Decaying, is al wat beter te pruimen. Er wordt iets rustiger aan gedaan wat betreft de dynamiek en er kruipen meer blackmetal-invloeden in de mix. Het sfeertje wordt gelijk een stukje obscuurder, maar dit wordt af en toe teniet gedaan door wat vervelende riffs met heel veel palmmutes.
Dit half uurtje raggen wordt afgesloten door Organic Tomb en Monody for Artemis 2015. Hier komt de blackmetal pas echt naar voren. Organic Tomb is een gewoon een hele degelijke blackened death track, met wat goede, slepende riffs. Er zit zowaar een kalme drum onder, iets waar ik stiekem op zat te wachten. Als Cloaked in Decay wordt afgesloten met Monody for Artemis 2015, de meest experimentele track van het album, is het ook wel weer welletjes. Dit nummer laat wat rustige cleane stukjes en zelfs wat voorzichtige cleane zang op de achtergrond horen.

De naam Grethor klinkt zoals de eerste twee nummers van deze EP klinken, modern en hard, maar naar mate Cloaked in Decay verloopt, krijgen we een andere band te zien. Ten goede, want met het technisch gepriegel van de eerste paar nummers heb ik niets. Het is jammer dat niet echt een samenhangend geheel wordt gecreëerd, want het eind van dit album laat zien dat de band zeker wat in huis heeft.

Grethor - Cloaked in Decay

1. Wraith
  2. Misery of Ignorance