Eversin – Tears On The Face of God

Eversin – Tears On The Face of God
My Kingdom Music, 2012

De meningen zijn wat verdeeld over het Italiaanse Eversin en wellicht gaat dat met hun nieuwkomer Tears On The Face of God niet erg veranderen. De band brengt een vorm van melodische progthrash. Tijd voor hun tweede dus.

Eigenlijk is deze plaat Tears On The Face of God op behoorlijk wat momenten behoorlijk genietbaar, maar Eversin levert het bewijs dat techniek en a-ritmisch werk niet altijd van hoogstaand en doordacht niveau moet zijn. Ik neem even halverwege de song Nuclear Winter, want eigenlijk merk je overal hetzelfde probleem bij deze heren: een leuke opbouw met een groovy partij, maar die dan onderworpen wordt aan enkele gelukte en gefaalde experimenten.

Gefaald zijn dan de interactie tussen de onveranderende grooves en de tikkende drums met daarop de epische powervocalen van zanger Angelo, die me wat tussen Hammerfall en Iced Earth doen denken, maar dan zonder dat hij bepaalde tonen aankan, en ook vaak gebracht op de manier van Primordial (maar op deze muziek pakt het echt amper). Gelukt zijn dan weer de andere gesproken stukken op de groovy gedeeltes die behoorlijk opbouwen en zelfs even een knappe melodie ertussen gooien, jammer genoeg met de foute drums en zang erop. Het grote punt bij deze Italianen blijft naar mijn gevoel de manier waarop dit plaatje in elkaar zit. Dat deze heren kunnen spelen en durven te experimenteren, staat buiten kijf. Soms met een behoorlijk resultaat, zoals ook op de mysterieuze noten op The Tale of A Dying Soldier met het gefluister erop. Het is echter wat deze band doet met haar compositie, dat ervoor zorgt dat het geheel flauw of fout klinkt.

De balletjes uit de soep vissen en de rest koud laten worden, maar die balletjes smaken dan nog wel. Voor de progressieve thrashers die van epische sferen houden die te vinden zijn tussen basic power metal en pakweg een Primordial, maar let op voor heel wat spoilers.

Eversin - Tears On The Face of God

1. For The Glory of Men
  2. Prophet of Peace