Gold – Interbellum

Gold – Interbellum
Ván Records, 2012

Wie kent de nieuwe rocksensatie uit eigen bodem al? Gold bracht eerder dit jaar al een single uit en debuteert nu met het album Interbellum. Op de gitaar vinden we Thomas die vroeger nog meedraaide bij The Devil’s Blood, dus verwondert het ook niet erg dat Gold toch wel behoorlijk naar die richting neigt. Retro rock dus, met swingkracht en vrouwelijke vocalen.

Ik hou wel van dit sfeertje, ook al kan ik het nog niet op dezelfde hoogte plaatsen als die andere Nederlandse band. Die heerlijke gitaarflow zit er natuurlijk ook wel in, maar Gold klinkt met de scherpere zanglijnen behoorlijk anders. De band speelt met sleepstukken en durft hier en daar flink te swingen, zoals op Love, The Magician, maar ook de klemtoon komt over het algemeen erg sterk op de zanglijn te liggen. Erg veel gedempte noten en typische versterkingen, maar vanaf Gone Under begint het allemaal wat repetitief te klinken en hoewel Dreams weer erg swingend start krijg je niet echt iets te horen wat The Devil’s Blood in het verleden al niet bracht. Misschien is het dan de andere klemtoon van een song als Medicine Man die deze band echt een eigen plaats gaat geven binnen het rockwereldje, het is in elk geval één van mijn favorieten omdat de song iet of wat anders klinkt dan de rest, samen met het slepende Ruby.

Typisch wat voor de fans van die oldies revival die ook al te horen was in een band als The Devil’s Blood, maar voorlopig nog niet van dat niveau. Nog iets te braaf en simplistisch, hoewel de structuur van de songs hier en daar goed in elkaar zit en er al behoorlijk wat zwier in zit. Een diesel waar heel wat in zit en rustig op gang komt? Ik hoop het absoluut, want ik denk dat we van dit vijftal heel wat mogen verwachten.

Gold - Interbellum

1. One of Us
  2. Antebellum