Trails of Sorrow – Languish In Oblivion

Trails of Sorrow – Languish In Oblivion
Domestic Genocide Records, 2012

Alle wegen leiden naar Rome, en in dit geval zijn die wegen behoorlijk duister en vol sentiment. Het Italiaanse Trails of Sorrow is een nieuwe speler op de markt en schept sfeer met een vrij eigenzinnige stijl aan funeral doom, dark ambient en naar eigen zeggen ook gothic. Vooral die eerste twee eigenlijk, de gothic component zoek je misschien in de afwerking op piano of viool.

Het product van deze twee heren sleept een heel eind weg, dus de fans van doom die durft uit te barsten moeten hier even wat op letten. Languish In Oblivion brengt je een klein uur aan gonzende, atmosferisch geladen blokken die door onze stervende poëet met een pak effect op de cleane vocalen gebracht worden en met pikzwarte, slijmerige grunts. Zoals gezegd bouwt mede de piano en de viool aan de sombere duisternis die deze band voorstelt. Een duisternis die qua sfeer er goed in zit, maar misschien schommelt deze basisdreun net niet genoeg als je de songs beluistert. Je krijgt echt het gevoel dat deze plaat je door éénzelfde sleepritme trekt en een bepaald publiek schrikt misschien wel wat terug van deze ééntonigheid. Tussentijds werpt deze band er tot slot ook wat ijzig sentiment tussen met het schitterende Trees Crying Leaves, waar de effecten op de cleane stem erg mooi samen gaan met het pianowerk en er een diepgaand en donker geheel van maken.

Qua sound misschien nog niet volledig een topproduct, vooral die tikkende basdrums storen me wat, maar het sfeertje zit er op deze Languish In Oblivion wel al in. Misschien nog wat te ééntonig, maar ideaal om even bij weg te dromen en van deze somberheid en mysterieuze waas te genieten.

Trails of Sorrow - Languish In Oblivion

1. Dreams Are Dying
  2. Living As To Live Is To Suffer