To/Die/For – Samsara

To/Die/For – Samsara
Massacre Records, 2011

Kennen we deze jongens nog? Het is voor de Finse heren van To/Die/For absoluut een tijdje geleden sinds ze nog met wat nieuws afkwamen, maar met Samsara komt er toch na vijf jaar wachten een vervolg op Wounds Wide Open. Gothic rock/metal, maar van een soort die eigenlijk bij elke alternatieve rocker die houdt van slepende en emotionele sfeertjes wel naar binnen glijdt. Uit sinds vorig jaar, maar nu dus ook uitgebracht via Massacre Records.

Wat zo leuk blijft aan To/Die/For is de amusante drive die wel in elk van de nummers opduikt. Niet overdreven gothic, maar toch hangt er altijd wel zoiets in de lucht. Leuke, speelse melodieën en groovy rock worden zoals op Cry For Love en Raving Hearts knap afgewisseld met ruige en vakkundig gebrachte solostukken. Zo laat het rockfans die wat meer willen dan louter blokken monotone gothic rock toch proeven van wat andere horizonten. Ook de stem van Jape geeft deze Finse band zo’n heerlijke atmosfeer mee, je zou het haast de Sólstafir van de gothic rock gaan noemen. Op Folie Á Deux hoor je onder andere erg zuivere instrumenten op een rustig tempo. Koorzang vult het vervolg op, maar toch komt hier één van de hoogtepunten van de plaat naar voren, zowel instrumentaal als vocaal. Zo’n diepgaand, gecontroleerd en divers stemgebruik krijg je eigenlijk nergens nog voorgeschoteld binnen een gothic concept, hier dus wel. Ook op de gevoeligere songs heeft dat zijn impact: Death Comes In March is het akoestische buitenbeentje, maar klinkt buitengewoon prachtig. Oblivion:Vision is dan weer het raadselachtige en aparte tussenstukje, maar weeft samen met het lichtjes opgepepte en melodieus hoogstaande Someday Somewhere Somehow een knap einde aan deze dikke vijftig minuten aan sfeerlandschappen.

Het is wat gevaarlijk zo maar de ‘gothic’ stempel te plakken op Samsara. Die klanken en vibes zitten er uiteraard ook in, maar To/Die/For illustreert dat ze zoveel kanten op durft als band. Psychedelische rocktrekjes, maar wel in behoorlijk rustgevende staat en met een pak emotionele drukkracht op de stem. Ze zijn terug hoor!

To/Die/For - Samsara

1. Kissing The Flames
  2. Damned Rapture