Lillian Axe – XI: The Days Before Tomorrow

AFM Records, 2012

Het is voor de heren van Lillian Axe alweer een tijdje gedaan met haarmetaal en rockliedjes over de liefde. Anno 2012 is de band een stuk serieuzer. Sinds de wederopstanding in 2007 heeft de band twee prima platen uitgebracht, beide met Derrick LeFevre op zang. Toen deze er de brui aan gaf was het aan Ronny Munroe (Metal Church) de beurt, maar zonder een noot in de studio te hebben gezongen meldt de band zich met IX: The Days Before Tomorrow alweer terug met Brian C. Jones achter de microfoon, en met gemak één van de sterkste schijven uit het oeuvre van de band.

Lillian Axe klinkt zwaarder en donkerder dan ooit, en vijftig minuten lang lijkt het een band die het heilige vuur opnieuw heeft gevonden en de ene na de andere klasse song moeiteloos uit de mouw weet te schudden. Jones is een meer dan capabele aanwinst voor de band, en doet het materiaal goed. De songs zelf zijn pakkend, zitten vol interessante wendingen, riffs en breaks, maar zonder ergens te complex of warrig te worden. Soms doet XI: The Days Before Tomorrow wat denken aan een Harem Scarem ten tijden van Voice of Reason, en neigt naar een bepaalde, warm klinkende duisterheid. Beste voorbeeld daarvan is het machtige, indrukwekkend meeslepende The Great Divide, wat ook met gemak het hoogtepunt van een verder toch al sterk album is.

Dat Lillian Axe het kunstje nog niet verleerd is, is duidelijk, en dat de heren niet in het verleden zijn blijven steken ook. XI: The Days Before Tomorrow is een uitstekend album geworden wat zowel oude als nieuwe fans moet kunnen verbazen en bekoren.

Lillian Axe - XI The Days Before Tomorrow

1. Babylon
  2. Death Comes Tomorrow