Amorphis – The Beginning of Times

Amorphis – The Beginning of Times
Nuclear Blast, 2011

Nummer tien voor Amorphis. Het Finse metalinstituut is door de jaren heen uitgegroeid tot een vaste waarde in de metalscene en heeft zowel bijval in maistream metal als in de zogenaamde underground. Fans van de band zijn er in grote getale, niet verwonderlijk natuurlijk, in het verleden werden prima nummers en albums afgeleverd. Het is dan ook voor velen uitkijken naar The Beginning of Times.

Inhoudelijk gaat het album over een legendarische Finse held, Väinämöinen is de naam, uit de Finse mythologie. Een interessant verhaal, zeker de moeite om eens op te snorren. Amorphis beloofde dat dit een uitdagend album zou worden, zowel qua inhoud als qua muziek. Inhoudelijk klopt dat, muzikaal niet. Ook al ligt The Beginning of Times geheel in het verlengde van Skyforger, het is niet zo sterk als zijn voorganger en al helemaal niet ten opzichte van een Am Universum. De pakkende sfeer en het duistere kantje dat steeds terugkwam in de muziek; het is er haast niet meer. Bij aanvang van Battle of Light krijg je zowaar een Nightwish-riedel te horen, met extra power weliswaar, gesterkt door dubbele bassen en een paar harde vocalen. Het nummer vloeit verder in een mooie melodie (is het ooit anders geweest?) dat heel makkelijk in het gehoor ligt.

Bij Mermaid net hetzelfde: de erg mellow openingsriedel, het lieflijke refrein, het prima arrangement. De trend is meteen gezet voor de rest van het album: mooie liedjes die prima in elkaar steken en gladjes klinken. Qua power is het allemaal vrij beperkt en dat is volgens mij het grootste manco. De melodieën zijn allemaal zeer mooi en zacht voor het gemoed, de zanglijnen zijn verleidelijk en ook de muziek flirt met epische gevoelens. Alleen ja, het blijft zo netjes en liefjes, zo fris en zachtaardig. Ideaal voor een lentedag met zomerse temperaturen, maar om een jaar lang in mijn cd-speler te zitten (of in een PC, godbetert)? Daarvoor zit er te weinig dynamiek en muzikale diepgang in (behalve Crack in a Stone en het afsluitende titelnummer). Het zijn allemaal mooie verhaaltjes geworden, sommige zijn zelfs op het randje van ontroerend (Song of the Sage, Reformation) omwille van de tijdloze melodieën. Alleen is dat niet voldoende om het einde van het jaar te halen.

Leuk plaatje, mooie nummers, goed voor de fans ook. Alleen ja, een uitdaging vind ik het allesbehalve. Nog even de mooie vrouwenzang vermelden in het nummer Soothsayer en we kunnen gaan afsluiten. Ik graaf nog maar eens Elegy op.

Amorphis

1. Battle For Light
  2. Mermaid