Zondagse samurai spirit met Rise Of The Northstar

Een jaar of twintig geleden kon je bijna iedere zondag terecht in Den Bosch voor een middagje optredens. Niet alleen bij het poppodium Willem Twee, maar destijds ook bij de Boulevard dat net achter het centraal station gelegen was. Tijden veranderen, maar het initiatief is inmiddels gelukkig weer opgepakt door de huidige programmeurs van Willem Twee. Op het programma vandaag prijken de namen Elwood Stray, Resolve en headliner Rise Of The Northstar. Met dank aan Brigitte Mulders voor de fraaie foto’s die wat meer kleur geven aan dit verslag!

Normaliter zou ik onbekende supportacts altijd even beluisteren, maar dat besloot ik deze ronde eens niet te doen. Het Duitse Elwood Stray trapt rond de klok van half vier af en weet een goede indruk achter te laten met de mix van moderne metalcore en post-hardcore. De nummers zitten niet al te moeilijk in elkaar, krijgen veelal herkenningswaarde door de melodische gitaarpartijen en de afwisseling tussen de rauwere zang van de frontman en highschool-achtige, zuivere vocalen van de gitarist. Vooral door de toevoeging van die laatste, blijft een nummer zoals Uncertain Me erg hangen. Bij flarden doet de muziek denken aan Beartooth. Voorspelbaar en een aardig generiek, maar desalniettemin overtuigend gespeeld en een fijne opwarmer.

Een band die ook al snel vergelijkingen oproept is Resolve. De Fransozen komen uit de stal van het label Arising Empire dat namen herbergt zoals While She Sleeps, Heart Of A Coward en Aviana. Laat dit viertal daar muzikaal nou ook precies naadloos op aansluiten. Met het album Human heeft men een kersvers album afgeleverd dat vandaag uiteraard mooi geëtaleerd kan worden. Ook bij Resolve maken cleane vocalen een groot aandeel uit van de (progressieve) metalcore. Sterker nog, de zang van frontman Anthony Diliberto is hét uithangsbord. Op Sleep Token-achtige wijze wisselt men moeiteloos elektronische elementen af met breakdowns en moderne metalcore (hallo Aviana!) terwijl de stroboscopen op de achtergrond de muziek een eclectisch karakter geven. Diliberto laat meerdere malen horen dat hij écht goed kan zingen en dat gegeven maakt dat songs zoals Death Awaits en het hardere Bloodlust tevreden stemmen. Tweede band die mij positief weet te verrassen!

Aan de crossoverformatie van Rise Of The Northstar om de puntjes op de i te zetten deze zondagmiddag. Op Jera On Air 2023 koos ik ervoor om bij de andere kant van de dubbeling in het speelschema te gaan kijken, zodat vandaag alsnog de eerste keer is dat ik de Fransen live aan het werk kan zien. Dat de zaal slechts halfvol staat – de vraag is of dat alleen komt door het tijdstip en de dag van het optreden, of ook door het feit dat Rise Of The Northstar nog steeds geen heel grote naam is in de Benelux – is eigenlijk een doodzonde. Rise Of The Northstar legt een eigenzinnig concept op de mat en juist dát maakt de mix van nu-metal, thrash, hiphop en metalcore zo sterk. De nadruk ligt vandaag natuurlijk op Showdown dat eerder dit jaar uitkwam. Met relaxerende, Japanse klanken betreedt het verkleed gezelschap het podium om vervolgens ruim drie kwartier te beuken op een zeer energieke en aanstekelijke wijze. Alle aanwezigen zijn aangeschoven op de trappen en voor het podium, waardoor de setting knus en oprecht aanvoelt. Onder andere Crank It Up, Rise, Showdown en de meezingers One Love en Third Strike van de meest recente plaat passeren de revue. De ‘oudjes’ Here Comes The Boom en Welcame (Furyo State Of Mind) mogen eveneens op een goede publieksreactie rekenen. Dat Rise Of The Northstar veelal voor vollere zalen zal spelen lijkt de band niet te deren, want aan energie en speelvreugde geen gebrek. Met Again And Again komt een heerlijk optreden aan zijn eind en alle aanwezigen kunnen beamen dat dit een perfecte zondagmiddagbesteding is. Sa-sa-sa-sa-sa…samurai spirit!!

Setlist:

Rise Of The Northstar:

1. The Anthem