Zondaars in Zwolle – Vandenberg en Marco Mendoza in Hedon

In augustus van dit jaar bracht Vandenberg 2.0 het uitstekende album Sin uit, het eerste album met zanger Mats Levén. Na twee releaseshows in het weekend waarin het album uitkwam is het nu tijd voor een wat uitgebreidere Tour Of Sin door Nederland. Als speciale gast mag Marco Mendoza tijdens deze tour openen.

Als ik binnenkom zijn Marco Mendoza en zijn twee bandleden net begonnen aan hun set. Het valt op dat, ondanks de vroege aanvangstijd, de zaal al behoorlijk vol is en dat het lastig is om nog een mooi plekje in de zaal te bemachtigen.

Het publiek wordt beloond met een strak optreden door Marco Mendoza, met Chris Allan op drums en Drew Lowe op gitaar. Het eigen werk van Mendoza is mij eerlijk gezegd onbekend, maar nummers als Sue Is On The Run en Rocketman klinken bijzonder lekker. Naast eigen werk speelt de band ook covers van de vele bands waarin Marco Mendoza heeft gespeeld, zoals Ted Nugent en Thin Lizzy. Mendoza bespeelt het publiek met speels gemak en weet de sfeer er goed in te krijgen deze avond. Ook zijn medemuzikanten zijn goed op dreef, waarbij met name de geweldige driestemmige samenzang en het vurige gitaarspel van Drew Lowe opvallen. Een puik optreden van deze band!

Na een Jaws meets Für Elise-intro is het de beurt aan Vandenberg om de avond een mooi vervolg te geven. En dat lukt het viertal met verve! In vergelijking met de releaseshows is de band duidelijk beter op elkaar ingespeeld en dat is vooral aan het spel van de maestro zelf te merken, dat zekerder en doeltreffender klinkt dan een paar maanden terug.

De setlist bevat ten opzichte van de releaseshows geen verrassingen. De band opent met de energieke rocker Hit The Ground Running van het laatste album Sin om daarachter gelijk door te stomen met de stamper Freight Train van het comebackalbum uit 2020. Frontman Mats Levén is vanavond in vorm en zingt het materiaal van Ronnie Romero met hetzelfde gemak als zijn eigen nummers. Natuurlijk ontbreken de nodige Whitesnake-nummers ook niet vanavond en laat Levén horen ook een prima Coverdale-imitatie te kunnen doen. Het is vooral het Vandenberg-materiaal uit de jaren tachtig waar deze klasbak meer moeite heeft. Met nummers als Your Love Is In Vain en Wait weet Mats zich nog prima te redden en het is heerlijk om de klassiekers in deze bezetting te horen. Vooral bij Different Worlds wordt duidelijk dat Mats’ stem niet gemaakt is voor dit nummer. Als daarna met Light It Up het beste nummer van Vandenberg 2.0 wordt ingezet, is de worsteling bij Different Worlds al snel vergeven. Dit is het hedendaagse Vandenberg in optima forma!

Over goede vorm gesproken: Adje van den Berg mag begin volgend jaar zeventig kaarsjes uitblazen maar dat is aan zijn spel vanavond geenszins te merken. Hij is volop in beweging en vuurt de ene na de andere riff en solo op het publiek af. Hij heeft er zichtbaar plezier in om met deze band op het podium te staan en staat regelmatig met Mats te grappen en grollen.

Als voorlopige afsluiter komt het haast onvermijdelijke Here I Go Again voorbij, maar terwijl de band afscheid neemt van het publiek weet iedereen in de zaal natuurlijk dat het andere onvermijdelijke nummer Burning Heart nog moet komen. Het duurt dan ook niet lang voordat de band weer het podium bestijgt om de grootste hit van Vandenberg te spelen. Daarna bouwt de zaal nog voor een laatste keer een feest op de tonen van Friday Night. Dan is het echt gedaan en verlaat de band onder een daverend applaus het podium.

Setlist:

Vandenberg:

1. Hit the Ground Running