Whitesnake. Daar gaan we weer…

Ruim drie jaar na de afscheidstournee staat de band er weer: Whitesnake. De zoveelste band die zijn afscheid aankondigt, ongestoord een nieuwe cd maakt en weer op toer gaat. Nu moet het gezegd worden, die nieuwe cd is best goed. Omdat ik dus benieuwd was of het oude niveau live terug gehaald zou worden trok ik naar 013 in Tilburg om het wonder te aanschouwen.

Als opener staan vandaag de Eindhovense Dirty Denims op het programma. De band gaat hyperenthousiast van start en brengt een soort rechttoe-rechtaan hardrock, zonder al te veel hoekjes en kantjes. Zangeres Mirjam beroert daarbij af en toe een tweede gitaar zodat het geheel wat voller klinkt. Maar verder dan wat plat kopiëren van wat eerder al beter werd gedaan door andere bands komt het gezelschap helaas niet. Het is best vermakelijk, maar daarmee is alles gezegd. Nu ja, het feit dat ze hier staan vanavond is waarschijnlijk het belangrijkste.

Vanaf nu is het wachten op de hoofdact van vanavond, het herrezen Whitesnake. Sinds kort is er een nieuw album te promoten: Flesh & Blood. Daarop gaat de band goed ouderwets te keer en de cd krijgt over het algemeen goede kritieken. Het is dus toch met een redelijke verwachting dat ik hier vanavond sta. De nieuwe Europese zomertoer start hier vanavond in Tilburg.

Als iets na negen de lichten doven en My Generation van The Who weerklinkt, is iedereen er dan ook klaar voor. Er wordt vrij energiek geopend met Bad Boys en meteen valt het strakke, loepzuivere geluid op. Iedereen zit goed in de mix en de stem van David Coverdale komt mooi uit. Dat blijft zo bij een machtig Slide It In en Gonna Be Alright. Wat wel opvalt is dat meneer Coverdale nummers gekozen heeft waarbij de bandleden voluit meezingen tijdens de refreinen. Nieuw is dat niet, dat trucje flikt hij al 15 jaar. Als je de hoge tonen niet meer haalt moet je natuurlijk iets verzinnen om overeind te blijven.

Nieuw en ouder werk worden mooi afgewisseld en het niveau blijft goed, zonder dat er echte uitschieters te benoemen zijn. Bij een Whitesnake-concert blijven er natuurlijk wel een paar vaste ingrediënten die je erbij moet nemen. Zo zijn er de onvermijdelijke en volstrekt overbodige gitaarsolo’s die Coverdale de tijd geven wat aan de zuurstof te gaan hangen, met het oog op de finale die er zit aan te komen. Ook  drummer en oudgediende Tommy Aldridge krijgt zijn gloriemoment, alleen spijtig dat dat al 30 jaar hetzelfde is, inclusief het met de handen bewerken van zijn drumkit. Leuk voor wie het nooit eerder zag, afgezaagd voor de anderen. Het geheel kabbelt een tijdje voort en dan is het tijd voor het slotoffensief. Traditioneel bestaat dat uit enkele fikse meezingers zoals Is This Love en Give Me All Your Love.  Wat begint op te vallen is het ontzettend gebrek aan volume in Coverdale’s stem. Van als het ietwat de hoogte in moet krijgen we kreetjes en kreuntjes maar echt uithalen doet hij niet. Ook niet in afsluiter Here I Go Again dat, het moet gezegd, in een kippenvelversie wordt gebracht.

Als bisnummer staat er traditioneel Still Of The Night op het programma, maar een succes kan de uitvoering vanavond bezwaarlijk genoemd worden. De eerste minuten valt het mee, maar wanneer tijdens bepaalde breaks Coverdale schreeuwerige uithalen moet zingen, gaat hij compleet de mist in. Pijnlijk de mist in. Niet één keer, maar herhaaldelijk. Alleen red hij het dus echt niet meer. Bovendien kan je hierbij de vraag stellen hoeveel van de zang op de nieuwe cd uit de keel van David Coverdale komt en hoeveel uit een toverdoosje.

Maar goed. Als besluit kan je dus stellen dat de band inderdaad terug is en dat ze niet ondermaats presteren. Maar is dat genoeg voor een groep van dit kaliber? Vergeleken met pakweg vijftien jaar geleden is Coverdale nog slechts een schaduw van zichzelf en misschien had hij toch beter de eer aan zichzelf gelaten. Zelf denkt hij van niet en dus draait de machine weer. De slang sist nog wel, maar uithalen en bijten zit er helaas niet meer in.

1. Bad Boys
  2. Slide It In
  3. Gonna Be Alright