Twee dagen lang thrashen met Evil Invaders

Ondergetekende is op vrijdag 9 november aanwezig in het Groningse Simplon om behalve Evil Invaders en Distillator ook het Drentse Overruled te aanschouwen. Fotograaf Ruben ziet een dag later in Patronaat Haarlem als support act Hallowed Fire in plaats van Overruled voor de camera verschijnen.

(Hallowed Fire)

Terwijl Hallowed Fire hierboven afgebeeld is, krijgen de mensen in Groningen de Drentse band Overruled te zien. Iets wat overigens totaal geen straf is. De band komt binnenkort met het eerste volledige album. Titel van dat album is Hybris en de heren grijpen deze avond aan om het aanwezige publiek alvast een voorproefje te geven van hetgeen we kunnen verwachten. Hoewel de band nog begint met het van haar EP afkomstige Evil Minds, wordt de rest van het half uur gevuld met nummers van het komende album. Lust For Power, Follow His Order, She-Devil, Run For Your Life en de single Pawns Of War worden ondanks wat technische mankementen allemaal goed ontvangen door het publiek.

Overruled is een band die het duidelijk naar zijn zin heeft op het podium en dat straalt de band ook uit. Het is misschien niet allemaal even strak, maar de passie maakt dat meer dan goed. Op 1 december treedt de band op in Hoogeveen, waar tevens het nieuwe album Hybris wordt gepresenteerd. Ik raad liefhebbers van thrash à la Megadeth en Metallica aan om hier een kijkje te komen nemen. Je zult niet teleurgesteld worden!

(Distillator)

Distillator is op dit moment misschien wel de bekendste Nederlandse thrash band. De band heeft al een aantal releases achter zijn naam staan en treedt bovendien veelvuldig op. Dit resulteert in een band die een erg strak optreden weet neer te zetten, zo ook vanavond in Groningen. Nummers als Guerrilla Insurgency en Summoning the Malicious komen uiteraard voorbij en de band doet dat precies op de manier die je mag verwachten. Ik mis wat van de passie die het eerdere optreden zo interessant maakte, maar technisch gezien is duidelijk waarom Distillator bezig is aan zo’n opmars.

(Evil Invaders)

Dan is het tijd voor de hoofdact. Als we het al hebben over een band die bezig is aan een opmars moet Evil Invaders zeker genoemd worden. De band die op zijn eerste EP nog overduidelijk zijn Iron Maiden invloeden liet horen heeft zijn muzikale koers steeds sneller, luider en brutaler laten varen en heeft daarmee de nodige aandacht weten te trekken van het publiek. De band beleeft nu dus zijn eerste headliner tour en belooft zijn bezoekers daarom een extra lange set.

Evil Invaders is vanavond de som van zijn twee voorgangers. De passie van Overruled wordt gecombineerd met de technische vingervlugheid van Distillator. Erg strak en erg snel, precies zoals je mag verwachten. Het publiek gaat uit zijn dak met nummers als Mental Penitentiary en Fast, Loud & Rude. De Belgen laten duidelijk zien en horen waarom ze onder contract staan bij Napalm Records en waarom bijvoorbeeld het Canadese Banger TV aandacht aan ze besteedt. Puur vanwege het huidige muzikale klimaat zal Evil Invaders niet zo’n grote naam worden als bijvoorbeeld een Metallica. Aan de ene kant is dat jammer natuurlijk, maar voor de fans is het ook wel weer fijn om de band in dergelijke, wat kleinere zalen te mogen aanschouwen.

• 9 november 2018, Simplon, Groningen
  • 10 november 2018, Patronaat, Haarlem