The Perfect Tool brengt Tool tot leven in Zaal Goedleven

Je rustige zondagavond opofferen om je onder te dompelen in het verzamelde werk van Tool? Waarom niet! Zware Metalen zakte met plezier af naar Zaal Goedleven in de Gentse deelgemeente Oostakker voor het optreden van de Amerikaanse Tool tributeband The Perfect Tool.

Zaal Goedleven is op zich deel van Muziekcentrum Goedleven waar je dans- en muziekles kunt volgen, of een repetitieruimte huren. Maar je vindt er nu ook een concertzaal voor maximaal 400 personen, een mooie aanvulling op het aanbod in het Gentse. Corona gooide roet in het eten bij de start, maar nu zijn ze daar toch gelanceerd.

The Perfect Tool - Zaal GoedlevenThe Perfect Tool - Zaal Goedleven

The Perfect Tool deed niet voor het eerst Zaal Goedleven daveren, want ook in 2019 hadden ze daar al gespeeld. Ze gebruiken namelijk de repetitieruimte wanneer ze naar Europa komen. Ook dit keer. Dit optreden was het sluitstuk van een tournee met in totaal dertien optredens in Nederland en Duitsland, plus dit ene in België. Het werd een uitverkochte show in Oostakker, en daar waren de bandleden heel blij mee! Dat was zowat het grootste verschil met de “echte” Tool: deze heren gingen wel in interactie met het publiek. Kan ook moeilijk anders als je publiek letterlijk tot tegen het podium staat. Een podium dat maar een halve meter hoog is trouwens. Een duidelijk opgewonden fan vond het nog niet dicht genoeg en kroop uiteindelijk mee op het podium, waar hij dan ook de zangmicro onder de neus geduwd kreeg.

Muzikaal staat The Perfect Tool er als een huis. Doe je ogen dicht en je hoort weinig verschil (los van de verschillen in gebruikte apparatuur natuurlijk, zeker in een kleine zaal als deze). De tour stond voor een stuk in het teken van de 30ste verjaardag van de Undertow, en dat merkte je ook aan de setlist. Maar het volledige werk kwam wel aan bod. Een setlist van vijftien nummers, goed voor een optreden van twee uur en een kwart. Veel waar voor je geld dus.

The Perfect Tool heeft blijkbaar meerdere zangers. Dit keer, net als in 2019, was het aan Spencer om Maynard James Keenan eer aan te doen. Waar hij perfect in slaagde trouwens. Zowel in rustige momenten als bij lange zware uithalen viel hij op geen foutje te betrappen. Een gespierde torso, een kale kop, een short, moves en présence… meer heb je duidelijk niet nodig naast een goede stem. De strenge decibelmeter hield trouwens alles flink in de gaten, waardoor je hier en daar in het publiek wel hoorde dat het eigenlijk wel wat luider mocht. En inderdaad, als fotograaf stond ik een deel van het optreden net voor het podium of zat ik er zelfs even op, maar ook daar geen enkele last van het volume.

Jammer genoeg voor de fotografen was het licht vrij beperkt. Je had de psychedelische projectie op de muur achter de muzikanten en occasioneel extra rood en blauw licht van achteraan. Maar op vraag van de groepsleden zelf werd na een aantal nummers bijvoorbeeld alle wit licht uitgeschakeld.

Ik denk dat niemand op zijn honger is blijven zitten na dit optreden: goede band, leuke locatie, toegankelijke inkomprijs, degelijke sfeer: het leven was goed daar in zaal Goedleven.

The Perfect Tool - Zaal Goedleven

The Perfect Tool - Zaal Goedleven