Stone Sour in Klokgebouw

Een donderdagavond in november, buiten is het al lang donker en ook de tv brengt elke avond verveling; wat is er dan leuker dan last minute nog even een concertje mee te pakken? Stone Sour staat deze avond namelijk in Eindhoven in het klokgebouw, vergezeld door het female fronted gezelschap The Pretty Reckless.

Tegen de tijd dat ik mij dan naar binnen heb weten te manoeuvreren en een acceptabele plek heb gevonden, lijkt deze set al halverwege.  Ik probeer de band mijn aandacht te geven om mij mee te laten slepen, maar de iets stevige rock die de band brengt, weet mij nog niet te raken. Gelukkig staat de zaal wel al goed vol en weet de frontvrouw meer dan voldoende respons van de overige aanwezigen te krijgen.

Elk nummer wordt aangekondigd alsof het hun grootste hit is en we zijn dan ook vrij mee te zingen als we de teksten kennen. Aangezien dit voor mij de eerste keer was, kende ik natuurlijk geen woord en ook dit optreden heeft me er niet toe aangezet om daar verandering in te brengen.

Dan is het tijd voor de band waar Nederland bijna vier jaar op heeft gewacht. En zo te horen ook België en Duitsland, want Vlaams en Duits wordt veel gehoord om mij heen. Bij het opkomen van de band, maar vooral ook bij de man waar het om draait, Corey Taylor, stijgt er dan ook een enorm gejuich op uit de zaal. Direct wordt zijn naam gescandeerd, waarop gereageerd wordt met een lach. Corey ontpopt zich hier tot een echte publieksmenner en is ondanks het proberen voor te stellen van de overige leden toch echt degene waar het om draait. Meermaals gebruikt hij een draagbaar confettikanon om zo de sfeer wat te verhogen, aangezien het podium qua aankleding wat aan de saaie kant is.

De setlist is met lef opgebouwd, want naast de verplichte opener van het nieuwe album sluiten ze er ook met eentje af. Verbazingwekkend genoeg worden ook de nieuwe nummers net zo goed meegezongen. Leuk tijdens de set, is het spelen van Walking on the Moon van The Police met de tekst van een eigen nummer voordat het hierin overgaat. Daarnaast verwacht ik toch de hele avond een beetje dat er een nummer van Slipknot gespeeld gaat worden, maar dit gebeurt niet.

Spijtig genoeg is het geluid niet enorm goed afgesteld en is het soms gewoon wat blikkerig te noemen, waarbij er teveel nadruk op de lage tonen ligt. Ook Corey geeft ruiterlijk toe dat hij deze ochtend niet lekker is geworden en last van zijn stem heeft, maar ons niet in de steek kon laten. Je hoort wel dat hij wat kracht mist, maar het lijkt erop dat ik de enige ben die deze minpuntjes meeneemt. Ik mag dan misschien wat minpuntjes gezien hebben, maar de fans om mij heen hebben een geweldige avond gehad die ze van begin tot eind hebben staan meebrullen. Uiteindelijk is dat hetgeen wat telt en niet de mening van een recensent.

Setlist Stone Sour:

1. Taipei Person / Allah Tea
  2. Knievel Has Landed