Oude tijden herbeleven met Exodus in Leiden

Exodus is natuurlijk een band die we allemaal kennen en is gewoon een thrashmetalgrootheid op zichzelf. Wanneer je het hebt over The Big 4 of Thrash Metal dan had de band zeker niet misstaan tussen het alom bekende lijstje bands. Dan hadden ze er maar The Big 5 van gemaakt. Wat scheelt het. En als deze band dan de studentenstad Leiden aandoet in het herdoopte Nobel, dan is Zware Metalen er natuurlijk als de kippen bij om verslag te leggen en op de gevoelige plaat vast te leggen, zeker als Skeletal Remains en Evil Invaders de avond mogen openen. Voor deze avond hanteert Seth Abrikoos met militaristische precisie de fotocamera om de prachtige plaatjes te schieten en redacteur JohannesV verzorgt de vertelling.

Skeletal Remains is op tour in Europa om de nieuwe plaat Fragments of the Ageless te promoten en doet dat deze avond als support voor Exodus. Vorige week had ik ze al bijna gezien als headliner voor Deadspeak en Necrot in Musicon toen de drummer onverhoopt terug naar Amerika moest en het zaakje werd afgezegd. Nu een nieuwe kans. Ik ben benieuwd hoe de brute death metal past bij de overige acts. Skeletal Remains mag de dans van de avond openen en doet dat voor al best een goed gevulde zaal. De band speelt dus brute en snelle death metal met een lichte neiging om wat technische invloeden te implementeren. De mannen hebben misschien wat last van de warmte buiten, want het is broeierig buiten en code geel is afgegeven voor dit weer. Hoewel de temperatuur in Nobel best aardig is vind ik dat de band niet erg uit de verf komt. Er is weinig interactie met het publiek en de mannen staan vrij passief op hun vaste plekkie op het podium. Alsof ze de vloer is lava spelen. Het publiek aanschouwt het geheel redelijk gelaten en hier en daar zijn er wat headbangende fans die duidelijk erg bekend zijn met het oeuvre van de band. Ik zelf mag ze graag horen normaliter maar vanavond blazen ze me niet omver. Jammer genoeg.

Het Belgische Evil Invaders is de tweede band in de line-up en ik moet met een bek vol schuld bekennen dat de band nieuw is voor me. Er is ook zoveel muziek om te ontdekken dat je wel eens iets mist. Niet handig, daar het een band is dat is opgepikt door Napalm Records en de laatste release zeer lovend is beschreven door collega Maud van Durme: Shattering Reflection. De speedmetal met een hele vette knipoog naar de 90-er jaren, wordt gebracht met een flair die in die tijden niet zou hebben misstaan. Gewapend met kettingen, messen, leer en vervaarlijk uitziende fabricages met messen op het logo van de band gemonteerd op de microfoon standaards, vliegen de enthousiaste Belgen door hun materiaal heen. Dat zanger/ gitarist Joe al een week ziek is, daar is helemaal niets van te merken.

De zaal continue bespelend en het contact zoekend weet hij het enthousiasme in het publiek aan te wakkeren. Overal op het podium is hij te vinden en weet met zijn dynamische capriolen de zaak flink op te zwepen. Ik ben benieuwd wat hij brengt als hij niet ziek is. Helemaal niet te stuiten waarschijnlijk. De overige bandleden doen ook goed mee en al met al mag je spreken van een zeer vet optreden. Waar er tijdens de eerste nummers nog wat voorzichtig met de vuisten wordt gezwaaid begint men te beseffen dat een pit toch wel nog gaver is. Die stopt dan ook niet meer en mag ik wel concluderen dat dit Evil Invaders een perfect opwarming heeft verzorgd voor de hoofdact. Muzikaal zit het ook prima en retestrak in elkaar, ook live dus. Ik heb genoten. Ik ben fan na vanavond!

En dan mag eindelijk het machtige Exodus het podium betreden. Tijdens een klein maandje touren door Europa doen ze deze dinsdag 14 augustus als enige datum Nederland aan. De show is al maanden uitverkocht. Ik heb Exodus voor het laatst gezien ergens in de 80-er jaren, dus ben heel benieuwd hoe onze thrashveteranen de tand des tijds hebben doorstaan.

De spanning in de zaal is voelbaar als de mannen het podium betreden. En het is direct duidelijk wat de intenties van de band zijn. We gaan de tent volledig plat spelen. En het publiek zit op niets anders te wachten. En hoe kun je het sloopproces beter beginnen dan met een klassieker als Bonded by Blood van het gelijknamige debuutalbum? Er is al niet veel nodig om de zaal te laten ontvlammen, er ontstaat zelfs al een pit tijdens het nummer Viva Hollandia van Wolter Kroes (!) dat het optreden van Exodus vooraf gaat, maar het horen van deze klassieker laat alle remmen los gaan. Ouderwets slammen, moshen, crowdsurfen en stagediven. Het is er allemaal weer. Oude tijden herleven. Even is er een klein incident waarbij de bewaking de allereerste stagediver terstond achterna gaat het publiek in om hem in zijn lurven te grijpen. Maar daar is Exodus niet van gediend. Zoals ik al zei, de band is er om hier de tent plat te spelen en een feestje te bouwen. En dan mag er gestagedived worden. De band maakt dat de bewaking in niet mis te verstane gebaren duidelijk en de man druipt onder luid gejuich af en daarna is het één grote stroom crowdsurfende fanatici die als pas gerooide aardappelen via een lopende band op het podium worden gekieperd.

Ik begrijp overigens Nobel wel, er is natuurlijk een bepaalde verantwoordelijkheid voor de veiligheid van band en publiek. Zanger Steve Souza legt vervolgens vlot en helder de regels uit hoe we het stagediven hebben willen. En zo geschiedt. Het publiek laat zich meezingend, moshend, rondrennend, crowdsurfend en stagedivend in vervoering brengen en werkt Exodus zich door de een na de andere klassieker, waar het leeuwendeel van het debuutalbum komt. Zo en passant merkt Zetro op dat volgend jaar Bonded by Blood alweer 40 jaar uit is. Wat een knappe prestatie om nog steeds zo relevant te zijn. En dat uit zich onder andere in het gemêleerde publiek. Van jong tot oud, iedereen houdt van Exodus. En Exodus houdt van ons. Wat een energie en spelvreugde legt de band aan de dag. Gewoon een spetterend optreden. De band sluit af met Strike of the Beast en wat een passend einde. Wat mij betreft zijn ze in hun missie geslaagd en hebben ze de tent inderdaad omver geblazen. Hulde.

Zo is er een einde aan de avond gekomen en zoek ik nog natrillend van de adrenaline mijn auto op en loop te bedenken hoe ik dit concert onder woorden ga brengen. Hoe dan ook gaat dat nooit volledig lukken maar ik doe mijn best. Het beste wat ik erover kan zeggen verder is dat je Exodus gewoon moet gaan bekijken wanneer je de kans krijgt. Ondergaan is gewoon het beste. Je gaat geen spijt krijgen. Hetzelfde geldt voor het Belgische Evil Invaders. Voor mij een ware openbaring en ik ben met hun laatste twee CD’s naar huis wedergekeerd zodat ik nog eens op mijn gemak het concert weer kan herbeleven. Naar mijn mening is Skeletal Remains een beetje de vreemde eend in de bijt geweest en heeft het geen verpletterende indruk gemaakt, wat ik jammer vind want de CD’s vind ik stuk voor stuk erg sterk. Afsluitend hulde voor Nobel hoe strak alles georganiseerd is en geluid- en lichttechnisch prima is. Ook knap dat de beveiliging uiteindelijk akkoord ging met de wens van Exodus om een heerlijk feestje te mogen bouwen.

13 augustus 2024, Nobel, Leiden

Seth Abrikoos (Facebook, website)