Opeth & Burst, 22 december, Boerderij – Zoetermeer

Afgelopen september stond Opeth al 2 maal in Nederland. Dat optreden in Nederland (of ons softdrugsbeleid) verslavend werkt werd duidelijk toen Opeth aankondigde in december 2 keer terug te komen. Begin december stonden ze al in het Tivoli, maar hun Europese tournee werd afgesloten in Zoetermeer. Samen met hun landgenoten van Burst.

Burst

Over Burst zijn veel positieve geluiden te horen, en dat komt deels door het onlangs verschenen album Origo. Burst klinkt als een logisch antwoord op bands als Mastodon, Today is the Day en Isis. Het is geen wonder dat de band haar weg naar Relapse wist te vinden. De band speelde een prima set met daarin vooral aandacht voor het nieuwe werk. Ook qua podiumpresentatie liet de band nog maar eens zien hoe goed ze zijn. Toch sloot de muziek niet goed aan bij Opeth, en de reacties uit het publiek vielen dan ook een beetje tegen. Maar dat zal ook gelegen hebben aan het feit dat Burst geen easy listening bandje is.

Burst

Iets over half 10 begon Opeth met spelen. De Boerderij zat toen al helemaal vol om een van de beste metalbands van het moment te aanschouwen. Opeth begon met Ghost of Perdition aan een lang optreden. De band speelde heel veel lange nummers en er was ook aandacht voor oud werk. Zo passeerden Under The Weeping Moon (Orchid) en When (My Arms Your Hearse) de revu. Maar de meeste nummers kwamen toch van dit jaar verschenen Ghost Reveries. Helaas geen nummer van Morningrise, maar de band wist ons te vertellen dat dat de volgende tournee anders zal zijn.

Opeth

Åkerfeldt was zichtbaar vermoeid van het vele touren, maar hij ging helemaal op in de muziek. Tussen alle nummers door nam hij uitgebreid de tijd om een praatje te maken met het publiek. En die praatjes zaten dan vol met grappen. Åkerfeldts landgenoten van de band Europe kregen het er dan ook van langs. Daarnaast werd de crew even op originele wijze belachelijk gemaakt. Toen de lichtman aan de beurt was reageerde deze door het licht maar uit te gooien. Mikael praatte veel. Hoe grappig het ook was, het was gewoon te veel.

Opeth

Tussen het gelul van Åkerfeldt door stond Opeth geweldig te spelen. Ondanks dat veel nummers langer dan 10 minuten waren was het geen moment langdradig. Het concert was strak en vol variatie. De band werd niet zonder lege handen naar huis gestuurd, iemand uit het publiek gooide 5 knuffelgiraffes op het podium. De heren waren hier gecharmeerd van en namen de knuffels dan ook dankbaar in ontvangst. Al met al was het een hele mooie afsluiting van de Europese tournee, en beide bands zie ik dan ook graag snel weer terug.

Opeth

Burst

Boerderij