Obituary streamt: fans dopen Cause Of Death om in Pause Of Death

Zaterdagavond 25 oktober konden liefhebbers van de Amerikaanse deathmetalband Obituary weer plaatsnemen op de bank, een bak pils onder de voeten plaatsen en de vetpan aanslingeren: de tweede livestream in een reeks van drie ging om 23:oo uur Europese tijd van start. Alhoewel, al snel blijkt het geluid niet goed te zijn waardoor de stream weer offline gaat. Technische problemen: het lijkt net een echt live optreden. Waar het vijftal een week eerder wist te imponeren met de integrale set van debuutalbum Slowly We Rot, is het deze zaterdag tijd voor het eveneens sterke Cause Of Death. In de poll die vorige week op onze Instagram-pagina verscheen koos 40% van de stemmers voor dit album ten koste van het debuutalbum. Hoe dan ook, Zware Metalen keek uiteraard weer graag mee!

Omdat alle spullen natuurlijk al in de streaming studio stonden, krijgen de toeschouwers deze ronde geen blik op de voorbereidingen. Obituary gaf eerder al via social media te kennen dat er hard is gerepeteerd voor de set van vanavond. Wel zien we wat gave Cause Of Death-visuals tijdens de intro van het eerste nummer Infected. Tegelijkertijd zien we in het chatvenster dat het geluid bij veel kijkers hapert en vervolgens volgt de melding dat ook het geluidsteam hiervan op de hoogte is. Na enkele minuten stopt het optreden vanwege technische mankementen en na een half uur is het probleem verholpen. Balen, daar zit natuurlijk niemand op te wachten.

De band herpakt zich vervolgens snel en het vlotte, dynamische Infected wordt meteen op een overtuigende wijze gespeeld waarbij vooral het soleerwerk van Kenny Andrews erg sterk is. Zijn gitaarspel komt akelig dicht in de buurt van het echte studiowerk dat James Murphy in 1990 opnam. Wat verder opvalt is dat het geluid tijdens deze set wat harder en puurder staat afgesteld dan vorige week. Het is wat minder gelikt en geproduceerd en zorgt tegelijkertijd meer voor een live ervaring. Vooral het gekletter van de drums staat prominent in de mix, maar gelukkig is de energieke Donald Tardy weer in bloedvorm. Over dynamisch gesproken: Body Bag staat met zijn pakkende songstructuur eveneens haaks op het materiaal van vorige week. Vergeleken met Slowly We Rot is er alleen met deze twee nummers van Cause Of Death een duidelijk verschil te benoemen in muziek. De death metal klinkt wat minder rechttoe rechtaan, iets dat ondergetekende overigens ook wel aanspreekt.

Doordat er meer belichting is toegepast dan vorige week zien we de bandleden bovendien wat vaker en beter in beeld. De drie rondlopende cameramannen zorgen ook voor meer close-up beelden waardoor het lijkt alsof we de oude rotten soms haast kunnen aanraken. Die neiging krijg je ook al snel als Body Bag naadloos overgaat in het heerlijk, heavy nummer Chopped In Half. Op het moment dat John Tardy zijn scheur opentrekt krijgen we hem frontaal in beeld aan het werk te zien. Tja, onder het genot van deze knetterharde old school death metal levert dat simpelweg kippenvel op! Na een korte pauze gaat het beukende Circle of the Tyrants van start en zet Obituary wederom een prestatie weg alsof het niets is. De strakke uitvoering van de Celtic Frost-cover maakt het één van de beste nummers van vanavond. Voordat het gezelschap start met Dying, krijgen we een memoriam te zien van Martin Ain, de bassist van Celtic Frost die drie jaar geleden rond deze tijd tot overlijden kwam. De oerdegelijke intro van het nummer gaat gecombineerd met een flitsende lichtshow waarna we een collage voorbij zien komen met ingezonden foto’s van fans. Op die foto’s zien we hoe kijkers de vorige stream hebben meegemaakt en ervaren, maar ook grappige foto’s met T-shirts van Obituary of selfies met de tickets van deze avond(en). Over een leuke en slimme interactie met je fans gesproken! Dit alles terwijl de solide ritmesectie de een na de andere strakke riff-explosie blijft pompen. De simpele tekst ‘We’re dying for our souls to learn’ was nog nooit zo toepasselijk, waarvan akte.

Hoewel het korte, opgefokte Find The Arise niet helemaal vlekkeloos loopt tijdens de overgangen, weten we dat we er tijdens titelnummer Cause Of Death eens goed voor kunnen gaan zitten. Tijdens deze dollemansrit stelt Obituary alles behalve teleur en horen we het meest technische nummer van de twee avonden tezamen op een uitstekende wijze ten uitvoering komen. Hulde! Een paar pilsjes en een grote brede glimlach verder, is het alweer tijd voor Memories Remain en afsluiter Turned Inside Out. Vooral tijdens de bombastisch, laatstgenoemde track blijkt het erg lastig te zijn om niet de complete inboedel te slopen. Het vijftal overrompelt nogmaals met een indrukwekkende uitvoering, die zelfs een dag later bij het terugkijken nog tot tevredenheid stemt. En dan? Dan zit het erop helaas. Of toch niet? Er is namelijk nog steeds ‘airtime’ vertellen de heren en al snel blijkt dat Obituary, na de kijkers waaronder George Fisher (Cannibal Corpse), Freddy Cricien en Hoya Roc (Madball) en Ted Aguilar (Death Angel) te bedanken, nog wat aanvullende nummers voor ons in petto heeft.

Nadat alle leden zijn voorzien van een natje speelt Obituary als eerst het vuige Straight To Hell van het laatste album. Het blijkt de start te zijn van vier mooie toegiften die de gemoederen rondom de technische problemen aan de start van deze avond alweer snel doen vergeten. Threathening Skies en By The Light nemen de fans weer even mee naar 1997, toen Back From The Dead verscheen. Terwijl bassist Terry Butler ondanks zijn goede spel zelden in beeld komt en dat eigenlijk wel prima lijkt te vinden, zien we wederom de gebroeders Tardy en gitarist Kenny Andrews die de spotlights opeisen met overtuigende prestaties. Aan alles komt uiteindelijk een echt eind, zo ook aan deze avond. Met I’m In Pain dat afkomstig is van The End Complete (1992), geeft het gezelschap zichzelf nog een keer volledig. De sceptici omtrent live streams krijgt wederom ongelijk, want ook vanavond zorgt Obituary voor kwalitatief vermaak, met of zonder tegenslag. Over twee weken speelt de band zijn laatste stream vanuit de eigen studio waarbij we getrakteerd gaan worden op ‘rarities en classics’. Zware Metalen is in ieder geval weer van de partij!

1. Infected
2. Body Bag
3. Choppend In Half