Obituary, Master, Visceral Bleeding, 08-10-2004, Effenaar Eindhoven

De Europese reunion tour van Obituary trapte afgelopen vrijdag af in de Effenaar in Eindhoven. Geen glazen of flesjes bier deze avond, maar plastic bekers: de pit in de Effenaar was weer een stukje veiliger. Zoals verwacht was de zaal uitverkocht, en aan de mensen die geen kaartje konden bemachtigen, kan ik vertellen dat ze een vette avond gemist hebben!

Voordat Visceral Bleeding begon, werd het programma van de avond op zijn Amerikaans aangekondigd door een presentator die het vijfkoppige Obituary afschilderde als een stel goden die eindelijk hun gelovigen kwamen bezoeken. Visceral Bleeding weet live lang niet zo’n goede indruk te wekken als landgenoten Spawn of Possession. Het hele optreden zag er wat statisch uit, en de wat verplicht overkomende actie op het podium vonkte niet over op het publiek. Aan de verzoeken van frontman Dennis Röndum om een pit te starten, werd alleen gehoor gegeven in de vorm van spontane rondedansjes. Het geluid was wel redelijk, al waren enkele noten uit gitaarsolo’s niet te horen en had ik het idee dat de microfoon even uitviel tijdens een van de laatste nummers. Tijdens dit optreden begon de zaal wel al langzaam maar zeker vol te lopen, en Master begon dan ook te spelen voor een al flink volle zaal.

De driemansformatie zette een heerlijke pot old school death metal neer, die het publiek wel flink in beweging kreeg: een pit was snel een feit, evenals enkele stagedivers, geen vreemd gezicht in de Effenaar. Vooral het nummer “Funeral Bitch”, afkomstig van de debuut-cd, kreeg veel respons. Het geluid van de band was erg goed: tijdens gitaarsolo’s klonken de bastonen erg vet door. Enige minpuntje was het onverstaanbare gemompel van Paul Speckmann in de microfoon tussen de nummers door, maar dat kon natuurlijk geen afbraak doen aan een goed optreden wat de stemming er voor Obituary perfect in bracht. Toen de achtergrondmuziek alweer een half nummertje bezig was, besloot Master nog even terug on stage te komen voor een toegift, waarna de wachtende menigte nog even lekker gemaakt werd door de koddige presentator van de avond.

ObituaryLogo

De verlengde intro van het nummer “Internal Bleeding” zette vele aanwezigen in de startblokken voor het optreden waarop iedereen stond te wachten, en vanaf de eerste drumroffel en John Tardy’s eerste, nog steeds “guttural” definierende, rochel, leek de Effenaar, momenteel onderhevig aan verbouwing en uitbreiding, voortijdig uit zijn voegen te barsten. Obituary maakte de entreeprijs en de mogelijke moeite die het bemachtigen van het kaartje of de reis naar Eindhoven met zich mee gebracht mochten hebben, volledig de moeite waard. Klassiekers als “Chopped in Half”, “Words of Evil”, “Final Thoughts” en afsluiter “Slowly we Rot” (het volledige oevre kwam aan bod), maar ook de Celtic Frost cover “Dethroned Emperor”, werden flink meegezongen, terwijl er voor het podium een bijna continue pit aan de gang was en er genoeg stagedivers hun weg naar het podium vonden (en er uiteindelijk ook weer van af). Het geluid was wederom dik in orde (wat dat betreft hulde aan de verantwoordelijke personen die avond!), al miste ik weer enkele noten van gitaarsolo’s. Het vermoeden rijst dat dat aan mijn oordopjes gelegen heeft. Uiteraard kwam de band eenmaal terug on stage voor een toegift, en daarna was het optreden van een dik uur alweer voorbij. Obituary’s aankomende cd kan nog op gezonde scepsis rekenen, maar live is de band weer compleet back from the dead!