Nocturnal Breed, Demonizer e.a. 29 – 10 De Gloppe, Leeuwarden

Vrijdag 29 oktober was er een leuk package te bewonderen in De Gloppe te Leeuwarden. Deze avons was vooral interessant voor de black en thrash liefhebbers. De meeste mensen kwamen vanzelfsprekend voor Nocturnal Breed, maar ook voor de hoofdact was er genoeg te beleven.

Het mij totaal onbekende Italiaanse Handful of Hate mocht de spits afbijten. Ze deden dat naar behoren, al ben ik bang dat hun vrij standaard, niet echt originele black metal niet bij veel mensen is blijven hangen. Maar als opener op een avond als deze een acceptabele opener.

Handful of hate

Hierna was het de beurt aan de Nederlanders van Salacious Gods. Bedreven raasden deze met paint besmeurde mannen door hun set heen, waarbij ook nog enkele nummers van hun aanstaande album werden gespeeld, welke weer veelbelovend klonken. Jammer alleen dat de bassist al in het tweede nummer een snaar moest breken, waardoor de band zowat het hele nummer zonder bas moesten spelen.

Salacious gods

Na het geslaagde optreden van Salacious Gods betraden na een korte soundcheck de heren van het Belgische Demonizer het podium. Aan de bebloedde armen en hoofden te zien, zijn deze Belgen grootafnemers van toneelbloed. De old school black/thrash werd gretig in de drukke Gloppe ontvangen en er werd lustig geschud met de hoofden op de strakke tonen van Demonizer. Ikzelf had deze band nog niet eerder live aan het werk gezien, maar een volgende keer als dit gezelschap in de buurt speelt zal ik zeker weer van de partij zijn. Een sterke liveband!

Demonizer

Tenslotte de band waar het deze avond hoofdzakelijk om zou draaien; Nocturnal Breed. Een jaar of 7 geleden waren deze Noren voor het laatst in Nederland te bewonderen. Schijnbaar is dat te lang geleden voor veel mensen, getuige dat er mensen zelfs vanuit het zuiden des lands naar Leeuwarden zijn gekomen om deze band live te zien. Al vanaf het eerste nummer zat de sfeer er goed in, wat de rest van de show ook zo zou blijven. Nocturnal Breed heeft al een aantal releases op naam staan natuurlijk, dus men kon een aantrekkelijke set samenstellen. Naast eigen werk werden er ook wat covers gespeeld, waarvan vooral Evil Dead van Death behoorlijk populair bleek. Nocturnal Breed stond duidelijk met plezier te spelen. Vooral frontman Destroyer stond vrijwel de gehele set met een grijns op z’n smoel te spelen. Helaas komen aan alle goede dingen een einde, zo ook aan deze avond. Destroyer besloot het optreden met een geslaagde stagedive van het toch zeker wel 30 centimeter hoge podium, waarna we na een laatste pot bier maar weer huiswaarts trokken, om ons vervolgens voor te bereiden op Drachten Death Fest, wat een dag later plaats zou vinden.

Nocturnal breed