Motorpsycho: The Four Norsemen in Hengelo

Motorpsycho doet met enige regelmaat ons land aan, maar dit is het eerste bezoek van de Noorse band aan Metropool in Hengelo sinds 1993. Dat de band regelmatig te zien is, en ook tijdens deze tour nog elders te aanschouwen is, lijkt weerspiegeld in de bezoekersaantallen vanavond. Het balkon van de Jupiler Stage blijft gesloten en ook beneden is de zaal slechts half gevuld.

Vette pech voor wie er niet is vanavond, want de band verkeert in blakende vorm. Als de eerste zware akkoorden van The Crucible de zaal vullen lijken ze alle zuurstof aan de ruimte te onttrekken. Ademloos kijkt het publiek hoe dit machtige titelnummer van hun laatste album live een extra dimensie krijgt. Na een uitgesponnen versie van Upstairs-Downstairs speelt de band een geweldige versie van het nummer Mountain, dat erg heavy en dreigend klink en waarbij Snah laat horen dat het zwaardere werk uitstekend bij zijn zangstem past.

Zoals gebruikelijk bij deze band geen uitgebreide toespraken, geen lange aankondigingen en geen toeters en bellen tijdens het optreden. Het draait hier om vier mannen tussen opgestapelde speakerkasten, buizenversterkers en vintage gitaren, die naar gelang hoe elk nummer zich ontvouwt bekijken welke afslag ze zullen nemen. Oké, tourgitarist en toetsenist Reine Fiske speelt op een moderne digitale variant van de Mellotron, maar verder geen digitale fratsen voor deze band.

Als ik schrijf dat de band in topvorm verkeert betekent dat niet dat de achilleshiel van de band, de zangcapaciteiten van met name Bent, niet langer een probleem is. Voor veel nummers is dit niet heel bezwaarlijk, maar na Mountain worden in de vorm van California en Mad Sun twee akoestische nummers in de set gespeeld waar de zang van Bent wel heel erg een breekpunt is. De toeschouwers worden gedurende dit gedeelte van de set ook beduidend rumoeriger en velen vangen de reis naar de bar aan om de innerlijke mens te verzorgen.

Wanneer Bent Saether na dit akoestische deel van de set met een pompende basriff het begin van Whip That Ghost aankondigt zijn we snel weer bij de les. Tijdens dit instrumentale nummer, vol met gitaarlijnen uit het Allman Brothers-idioom, bewijst de band nog maar een geweldige jamband te zijn. Voor wie nog niet overtuigd is, treedt de band op het navolgende The Tower nog eens flink buiten de gebaande paden van het origineel. Maar eigenlijk is het optreden vanaf Whip That Ghost een lange psychedelische trip van een band in vorm, waarbij Tomas Järmyr, sinds 2017 de nieuwe drummer, bewijst met zijn dynamische spel een geweldige aanwinst te zijn voor de band.

Als na twee en een half uur de laatste noten van de toegift Fool’s Gold wegsterven, laat Motorpsycho een tevreden en voldaan publiek achter.

Setlist:

1. The Crucible