Maiden United in Oostburg

Maiden United in Oostburg
The Lane, zondag 19 september 2010

In het kader van het Iron Maiden Weekend dat vorige week plaatsvond in Oostburg, kreeg The Lane op zaterdag bezoek van twee Iron Maiden tribute bands (Up the Irons en Ironing Maiden) en op zondag stond er nog iets speciaals te gebeuren. Rond de klok van vier was het aan Maiden United om een complete set Iron Maiden-nummers op akoestische wijze te vertolken.

Maiden United

Niet de minste muzikanten zaten klaar voor het publiek. Denk bijvoorbeeld aan Ruud Jolie (Within Temptation), Joey Bruers (Up The Irons), Thijs Schrijnemakers (STEREO) en zanger Damian Wilson (onder andere bekend van Ayreon en Threshold). Vandaag zou het gezelschap alle nummers van Piece of Mind spelen. Ik was heel benieuwd naar de akoestische arrangementen.

Hoewel bassist Joey Bruers aangaf redelijk nerveus te zijn, nam het hele gezelschap opvallend relaxed plaats op het podium. Na enkele nummers werd duidelijk dat het hier niet om een tweederangs probeerbandje ging, maar om onbetwiste kwaliteit. Het instrumentale deel was naast vertrouwd ook eigenzinnig opgezet, zo kon het gebeuren dat je bekende Maiden-nummers pas na enkele minuten herkende, heel speciaal. Onbetwiste earcatcher was zanger Damian Wilson. Wat een magistraal goede stem heeft deze man toch; loepzuiver maar toch ook een tikkeltje eigenzinnig.

Hoogtepunten waren er meer dan genoeg, maar er werd natuurlijk iets meer herkenning gegenereerd met de bekendere tracks van Piece of Mind. Sowieso werd Flight of Icarus (filmpje) op een heel nette manier gespeeld en ook The Trooper ontbrak natuurlijk niet. Tussen de nummers door werd er wat gegrapt en dat kwam de sfeer in de zaal weer ten goede.

Ik kijk in ieder geval terug op een heel speciale middag. De banale Maiden-verslaafde zal dit soort projecten wellicht vervloeken, maar voor de manier hoe Maiden United deze nummers brengt, valt eigenlijk niks meer dan respect op te brengen. In december brengt het gezelschap een album uit en gaan ze op tour, met Anneke van Giersbergen als speciale gast. Een aanrader als je het mij vraagt.