Luistersessie MaYan

Luistersessie MaYan

Op een mooie lentemiddag in maart toog ondergetekende richting Reuver, een plaatsje in Limburg tegen de Duitse grens aan. Dit op uitnodiging van MaYan een nieuw geesteskind van Mark Jansen (ex- After Forever en Epica). Samen met Jack Driessen (ex-After Forever), Frank Schiphorst (ex-Control Human Delete) en Rob van der Loo (ex-Sun Caged, ex-Delain) en meerdere gastbijdragen heeft hij een eerste album met deze nieuwe band (zo goed als) klaar. En hier waren wij uiteraard bij voor een eerste luistersessie. Met Quarterpast wordt ons een symfonische death metal-opera gebracht. Deze wordt meteen op het gerenommeerde label Nuclear Blast uitgebracht, toch zeker een grote naam in de metalwereld waar ook onder andere Epica is ondergebracht.

MaYan- gang

Na een lange reis vanuit het westen van Brabant word ik vriendelijk ontvangen door Mark om in de tuin eerst even te genieten van een drankje en even kennis te maken met enkele collega’s van andere magazines. Uiteraard is er ook een labelvertegenwoordiger bij om het geheel enigszins in banen te leiden en wat additionele informatie te verschaffen. Na wat korte gesprekjes en het nodige kat uit de boom gekijk, is het toch de hoogste tijd geworden om te doen waarvoor we gekomen zijn, namelijk het album beluisteren. Dus terug naar binnen en naar boven om aldaar gezeten het album te horen te krijgen. Omdat het nog één geheel is wordt er vriendelijk bij elk nummer aangegeven waar we zijn.

Het begint stevig met de opener Symphony of Aggression, maar al gauw wordt de ware aard duidelijk, het geheel klinkt bombastisch en vol. Er komen vrouwelijke vocalen bij (onder anderen Simone Simons), zowel in de hardere al softere stukken. Het geheel is erg technisch en kent een leuke solo. Mainstay of Society is nog wat feller en wederom technisch. Vanaf nummer drie wordt duidelijk waar de naam opera vandaan komt. Hier is medewerking verleend door een Italiaanse operazangeres wat in een spannend contrast staat met de rest van de muziek. Overgaand naar nummer vijf, Course of Life waarin er nu ook ruimte is voor cleane zang door een man. Nu zijn alle stijlen wel vertegenwoordigd; van diepe grunts tot bijna engelenzang. Aan variatie geen gebrek. Nummer zes is een intermezzo waar alle ruimte is voor enkel operagezangen, uiteraard uitgevoerd in het Italiaans. Deze gastbijdrage komt ook nog terug op het nummer Celibate Aphrodite welke zeker herkenbaar is door het flink dichtgeslagen begin van het nummer.

Na twaalf nummers en bijna een uur aan muziek is aan deze sessie een einde gekomen en is er ruimte om het net gehoorde nog even te laten bezinken in de lentezon. Iedereen wil natuurlijk nog het een en ander weten en de kortere vragen worden ook beantwoord. Zo leren we dat de release van het album gepland staat op 20 mei. Hierna volgt een tour door het land waarbij iedereen kennis kan maken met MaYan. Door de vele gastbijdrages zal het nog geen sinecure zijn om het geheel live te brengen en kan ook niet op alle shows iedereen van het album aanwezig zijn. Uiteraard zal dit professioneel opgevangen gaan worden en dit door andere gasten opgevangen worden. Zeker voor fans van eerdergenoemde bands en stijlen kan ik niet anders zeggen dan… Komt dat zien, komt dat zien!

Quarterpast- Album

1. Symphony of Aggression
  2. Mainstay of Society – In the Eyes of the Law: Corruption