Live Beneath The Waves – Ayreon overspoelt Tilburg

Toen Arjen Lucassen het album 01011001 componeerde en opnam, hield hij er geen rekening mee dat hij de muziek op dit album ooit live zou uitvoeren. Het lijkt ook schier onmogelijk om dit complexe album live gestalte te geven. Toch is dat precies wat in het weekend van 15, 16 en 17 september in de Tilburgse 013 staat te gebeuren. Maar liefs vijf keer in drie dagen speelt de door Arjen Lucassen en Joost van den Broek geselecteerde cast voor een uitverkocht 013. 15 000 fans uit meer dan zestig landen zijn naar Tilburg getrokken en nemen de stad een weekend lang over.

Om de enorme cast van negentien zangers en acht muzikanten een plaats te kunnen geven en zichtbaar te houden voor het publiek is op het podium een enorme stelling met meerde niveaus opgetuigd. Daarachter zorgen enorme verticale schermen met animaties voor visuele ondersteuning, tezamen met een enorme lichtshow.

Van de oorspronkelijke album-uitvoering zijn twaalf zangers en zangeressen aanwezig. Micheal Mills, Damian Wilson, Brittney Slayes en John Jaycee Cuijpers moeten het gemis van klasbakken als Floor Jansen en Jorn Lande doen vergeten. Ga er maar aan staan!

De ruimte op het podium is broodnodig want vanaf opener Age Of Shadows is het een komen en gaan van vocalisten. Het is de eerste avond voor iedereen, en het is af en toe nog even zoeken naar ruimte voor elkeen op het podium. Het op- en afgaan van mensen geeft hierdoor een wat onrustig beeld.

Vocaal valt er veel te genieten, waarbij vooral opvalt hoeveel indruk de ‘vervangers’ deze avond maken. Brittney Slayes maakt indruk door op indrukwekkende wijze de partijen van Floor Jansen te zingen, zonder daarbij haar eigen zangstijl los te laten. John Jaycee Cuijpers neemt grote delen van de zangpartijen van Jorn Lande waar en slaagt daar meer dan goed in. Voor Comatose wordt echter Damian Wilson ingezet, iets wat met toonhoogte van het origineel te maken zal hebben.

Van de ‘originele’ cast weet vooral Maggy Luyten indruk te maken. Zij brengt Ride The Comet vol vuur en zweept het publiek nog meer eens op, als dat al nodig was. De tijd lijkt ook geen vat te krijgen op de stembanden van Daniel Gildenlöw. En wat te denken van Anneke van Giersbergen die stralend in haar gouden glitterpak een loepzuiver optreden neerzet. Maar eigenlijk verdienen alle vocalisten een groot compliment: het is bijzonder indrukwekkend hoe zij dit complexe album weten neer te zetten.

Muzikaal staat deze avond natuurlijk ook als een huis. Hoe kan het ook anders, met de solide ritmesectie bestaande uit vaste waarde Ed Warby en Johan van Stratum. Daarnaast heeft Lucassen met Timo Somers en Marcel Coenen twee van de beste metalgitaristen in Nederland gerecruteerd om een stevige gitaarmuur op te trekken. Zij duelleren regelmatig met elkaar en met Ben Mathot (viool), Jeroen Goossens (fluit) en Jurriaan Westerveld (cello). Ten slotte is hoog bovenin de stelling regisseur en toetsenist Joost van den Broek te vinden.

Mastermind Arjen Lucassen geeft ook acte de présence. Hij vervangt Ty Tabor tijdens Connect The Dots en zingt natuurlijk The Truth Is Out There, samen met Liselotte Hegt. Hij lijkt voor zijn doen zelfs comfortabel op het podium vanavond.

Als de laatste noten van The Sixth Extinction zijn weggestorven nemen Arjen en Joost de tijd voor een dankwoord richting publiek, familie, en iedereen die deze productie heeft mogelijk gemaakt. Waarbij een zichtbaar ontroerde Joost benadrukt hoe belangrijk Arjen in zijn carrière is geweest.

Dan is het tijd voor de toegiften, die in tegenstelling tot bij Into The Electric Castle And Other Tales wel interessant zijn. Eerst mag Simone Simons schitteren op This Human Equation. Haar rol was op 01011001 beperkt tot Web Of Lies, maar met haar huidige statuut verdient ze natuurlijk meer podiumtijd. Fate Of Man is een van de beste powermetalnummers die Arjen Lucassen ooit heeft opgenomen en Brittney Slayes weet vanavond haar indrukwekkende albumperformance ook live helemaal waar te maken. Als laatste worden we getrakteerd op een fantastische uitvoering van The Day That The World Breaks Down. Zo komt, jammer genoeg, een prachtige avond tot een einde en gaan de fans zielgelukkig naar huis.

1. Age Of Shadows
  2. Comatose
  3. Liquid Eternity