Karabijnen en PTSS in Hengelo: met 1914 door de loopgraven naar Metropool

Op 28 juni 1914 vond er een gebeurtenis plaats welke een domino-effect veroorzaakte, dat tot op de dag van vandaag nog zijn stempel heeft achtergelaten op de moderne westerse samenleving. De moord in Sarajevo op Frans Ferdinand, de toenmalige aartshertog van Oostenrijk, vormde de katalysator van de Eerste Wereldoorlog, die precies een maand later zou uitbreken. Het leverde een vier jaar durende oorlog op, waar voor het eerst machinegeweren, gevechtsvoertuigen en gifgas veelvuldig ingezet werden. Tel daar nog het voeren van een uitputtende loopgravenoorlog bij op en wat je krijgt is het recept voor één van de meest bloederige oorlogen ooit. Al zouden er nog velen volgen. De afloop en nasleep is u bekend.

Maar liefst 105 jaar later, op 14 december 2019, rukt er vanuit Oekraïne een kleine eenheid op naar het Hengelose poppodium Metropool. Niet om te vechten natuurlijk, maar om het publiek in Hengelo mee te voeren naar die duistere periode uit de moderne geschiedenis. De blackened death/doomformatie van 1914 bracht vorig jaar nog het formidabele The Blind Leading The Blind uit en voor redacteur Frank Geerligs en fotograaf Frido Stolte zat er dan ook niks anders op, dan de laarzen aan te trekken en de strijd vanaf de frontlinie te aanschouwen.

Voordat we ons vandaag aan een geschiedenisles gaan wagen, worden we echter nog eerst getrakteerd op twee bands uit de lokale scene. Via sociale media kon gestemd worden op welke lokale band vandaag het publiek zou mogen gaan opwarmen. Die eer ging op overtuigende wijze naar Caffas Rain, maar ook Troops Of Doom kon op veel bijval rekenen. Het zorgt er dan ook voor dat beide bands vandaag de bühne mogen gaan betreden.

Het is eerst Troops Of Doom die zijn opwachting mag gaan maken. De band gaat al een decennium mee, maar bracht vorig jaar met FEAR pas zijn eerste volwaardige langspeler uit. Wanneer je de mannen aan het werk ziet, wordt meteen duidelijk dat deze band inmiddels alweer een tijdje meegaat en beschikt over een zelfverzekerde uitstraling op het podium. Wat wil je ook, als je al met een band als Madball het podium hebt moeten delen.

Met het materiaal dat de band vandaag ten gehore brengt, laat hij horen één van de best bewaarde geheimen te zijn van de Nederlandse hardcore scene. Het gitaarwerk heeft een sterke sludge invloed en bevat, zoals hardcore betaamt, vooral een hoge dosis aan agressie. De nummers kennen een stevige opbouw en frontman Peter weet als een bloedhond over het podium heen te banjeren en vol woede in zijn microfoon te blaffen, zijn eigen huis bewakend. De strijd is alvast begonnen!

Caffas Rain bracht in 2016 de debuut EP Yersinia Pestis uit, en hoewel het destijds positief werd ontvangen door collega Kris, is er tot op heden nog geen vervolg verschenen. Daar gaat begin volgend jaar echter verandering in komen, aldus de constant ouwehoerende frontman Kay (Endymæria), die op droge wijze het aankomende schijfje alvast aanprijst. Het geluid van de band kenmerkt zich als een mix tussen death metal met een dosis groove metal en met zo nu en dan nog wat korte melodische gitaarsolo’s. Het materiaal komt vooral heel degelijk voor de dag, maar weet geen moment ook daadwerkelijk een grote impact te creëren.

Toch is er wel volop talent en de groeipotentie is zeker ook te bespeuren, al zal voor gitarist Niels het na vanavond op houden, die vandaag zijn laatste optreden vervult met de band. Aangemoedigd door zijn zanger wordt er dan ook veelvuldig ‘’Niels, Niels, Niels,’’ gescandeerd vanuit de zaal en de gitarist weet zich nauwelijks nog een houding te kunnen geven, zichtbaar vereerd om de verkregen support.

Na nog een vlugge soundcheck kleden de heren van 1914 zich om en dan is het tijd om de loopgraaf in te duiken. Geen echte legeruniformen uit de Eerste Wereldoorlog helaas – waarschijnlijk om bepaalde associaties te vermijden –, maar wel wordt de kledingstijl gedateerd naar de desbetreffende periode. Een korte sample zet in (War In) en afgetrapt wordt er met Arrival. The Meuse-Argonne, het openingsnummer van het machtige The Blind Leading The Blind. Frontman Dmytro Kumar (artiestennaam: 2.Division, Infanterie-Regiment Nr.147, Oberleutnant – Ditmar Kumar) is meteen een bijzondere verschijning om te aanschouwen. Gehuld in een soort van lange legerjurk, de ogen gesloten, leunt hij in trance op zijn microfoonstandaard, gemaakt van een karabijn. Wie maar ook een beetje beelden heeft gezien van getraumatiseerde soldaten op het slagveld, ziet direct de gelijkenis met de kale, geschminkte frontman, die zijn trance afwisselt met slagen op zijn hoofd, een trillende hand en alles wat post-traumatische stressstoornis ook maar kan uitbeelden.

Het duurt ook zeker niet lang voordat de frontman in het publiek staat, want bij aanvang van het tweede nummer van de set – A7V Mephisto – is het al zover. Ondertussen tonen beelden op het podium constant ellende tussen de geallieerden en de centrale mogendheden, waardoor het publiek steeds geconfronteerd wordt met de achterliggende gedachte van deze band.

Wanneer vervolgens het dreigende intro van High Wood. 75 Acres Of Hell wordt ingezet, wordt duidelijk dat we vandaag heel veel van het recente wapenfeit te horen gaan krijgen. Zeker wanneer dat nummer opgevolgd wordt door de cover van The Exploited-klassieker Beat The Bastards, welke 1914 op een formidabele wijze zichzelf eigen heeft gemaakt. Het betekent ook dat de band in volgorde is begonnen met de eerste vier nummers van The Blind Leading The Blind, maar met het afgaan van het luchtalarm wordt Zeppelin Raids ingezet, afkomstig van het debuut Eschatology Of War, dat later ook nog Verdun aan de setlist zal afleveren.

Met ook nummers als Paschenhell, dat op plaat een gastbijdrage heeft van David Ingramm (Bolt Thrower, Benediction), C’est Mon Dernier Pigeon, en de fantastische afsluiter The Hundred Days Offensive vliegt het optreden van 1914 voorbij, wat dan weer haaks staat op de Eerste Wereldoorlog an sich. Gelukkig hebben we vandaag niet te kampen gehad met bajonetten en mosterdgas, maar hebben de Oekraïners vakkundig een waanzinnig sterke show afgeleverd, waarin het recente wapenfeit volledig aan bod is gekomen. Muzikaal zit het allemaal perfect in elkaar: elke riff, drumpatroon, vocale aflevering, presentatie… Alles! Iedereen – ik herhaal: iedereen – moet 1914 zien. Zien, ervaren en bewonderen!

War out.

Frido Stolte (The View Photography)

13 december 2019, Metropool Hengelo