Een nieuw begin voor Doodswens

Op vrijdag stond Doodswens voor het laatst met Fraukje op het podium. Daarna werd de frontvrouw op zaterdag in Goes en op zondag in Sittard vervangen door een tweetal heren. Gitarist S. en bassist/zanger N. vormen nu samen met drumster Inge de entiteit Doodswens. Samen met Helleruin en Asgrauw zorgde men voor een intense avond in Limburg.

In een aardig gevulde zaal was de aftrap om kwart over acht voor de mannen van Asgrauw. Hun chaotische black heeft even tijd nodig om de zaal te ontdooien, maar langzamerhand gaan er hoofden heen en weer en gaan de vuisten in de lucht. Zanger W. lijkt met zijn intensiteit en schreeuwstem bijna op een jaren ’90 hardcorezanger, maar het past prima bij de felle blaststukken van de band. Na een dik half uur zit de show erop en is de zaal warm voor de volgende bak zwartgalligheid.

Helleruin is eigenlijk een eenmansproject, maar gelukkig is er een bezetting gevonden om live te gaan spelen. Sterker nog, de mannen gaan op tour met Taake en hebben daarom twee ‘oefenpotjes’ geregeld. In Tilburg speelde de band voor het eerst samen en vanavond is de tweede keer. Het valt niet te merken. De nummers lopen goed door en gaan vlekkeloos in elkaar over, de chemie tussen de heren is zeer goed en hoewel zanger en bandleider Carchost de strijd met Bacchus heeft verloren, is hij een prima frontman. Helleruin brengt een wat meer furieuze black dan Asgrauw en de band valt dan ook beter in de smaak bij het publiek. Prima show, gave band!

Doodswens staat dus voor de tweede keer in de nieuwe samenstelling op de planken. Of het komt door de goede show van Helleruin, of doordat het allemaal nieuw is, weet ik niet, maar het loopt niet heel lekker deze avond. Veel oogcontact tussen de bandleden en drumster Inge die een keer ‘boos’ wegloopt. Al begreep ik achteraf dat dat bij de show hoorde? Het zag er wat knullig uit. De setlist was prima, veel variatie in tempo en de twee nieuwe heren zijn uitstekende muzikanten.

20 maart 2022, Volt, Sittard