Een machtig verjaardagsfeest met Epica in TivoliVredenburg

Het is een koele herfstavond. Metalheads, vleermuisjes en gelijkgestemd volk komen vanuit heel Europa bijeen in het centraal gelegen Utrecht voor de jubileumshow Design Your Universe, het vierde studioalbum van Epica. Precies tien jaar geleden stonden we ook in Utrecht, maar toen voor de release van datzelfde album en enkele straten verder in het oude centrum. Het was de tijd dat Stream Of Passion opgang maakte, After Forever een gearriveerde naam was en Epica volledig tot bloei kwam. Al deze bands volgden we op de voet. Wanneer ik vandaag in Utrecht om me heen kijk, zie ik stuk voor stuk dezelfde mensen als toen. Iets meer rimpeltjes misschien en zowel de mannen als de vrouwen dragen wat minder make-up. Ik hou van dit nostalgische gevoel dat Epica met zich meebrengt wanneer de band zijn oude werk omarmt en viert. Op naar een prachtige avond dus!

Eén van de fijnste dingen aan TivoliVredenburg is het gebouw zelf, vooral in de herfst en winter. De deuren van het gebouw zijn vaak al vroeg open en binnen kun je in de warmte wachten tot de zaal opengaat. Geweldig! Ik ben ruim op tijd voor Blackbriar, de vijfkoppige Nederlandse metalband uit Assen die als opwarmer van de avond dient. Men timmert nog niet zeer lang aan de weg, maar met een sterke EP wordt de set gevuld. De band trapt af met Deadly Nightshade en Let Me In. Het publiek blijkt goed bekend met de nummers en ontvangt de band enthousiast, niet in het minst omdat de muziek heel goed klinkt. Zangeres Zora heeft een diepe en heldere stem en is goed bij noot. Ook Cry Of A Banshee wordt zeer goed ontvangen en met Until Eternity sluit Blackbriar zijn set af. Het wachten op Epica is begonnen.

Inmiddels vloeien de biertjes rijkelijk en wordt het steeds drukker en drukker in de zaal. Maar zelfs wanneer het uitverkocht is kun je nog steeds fatsoenlijk rondlopen in de Ronda zonder je ellebogen te moeten gebruiken. Na een klein half uurtje wachten gaan de lichten uit. De aanwezigen zijn direct razend enthousiast. Wanneer de eerste klanken van Resign To Surrender de zaal in knallen, barst het publiek los in een oorverdovend geluid. Deze fans laten de Ronda voelen als de Ziggo Dome. De eerste vijf nummers zijn consistent met het album, maar daarna speelt men wat oudere en nieuwe nummers. Het volgende nummer, In All Conscience, wordt aangekondigd als een nummer dat nooit eerder live is gespeeld. Om me heen zie ik een paar mensen wat verward kijken. Het nummer is niet vaak live gespeeld, maar zeker wel een aantal keer. Wat daar ook van zij, het is een heerlijke track. Sensorium volgt en inmiddels ben ik op het balkon geklommen om van daar het publiek gade te slaan. Er is werkelijk niemand die zich inhoudt vanavond.

Na deze twee afwijkende nummers volgt de setlist Design Your Universe weer getrouw. Het is een prachtplaat en om deze weer in zijn geheel te horen is een machtig mooie ervaring. Epica sluit af met Design Your Universe en verlaat daarna het podium. Het mag duidelijk zijn: we want more, we want more… En na hooguit anderhalve minuut rent het eerste bandlid alweer het podium op. Wat nou ongeduldig? De toegift bestaat uit Sancta Terra, Beyond The Matrix en Consign To Oblivion. Het is de lekkerste die ik me had kunnen bedenken.

Epica laat vanavond horen met de jaren krachtiger te worden. Drums? Vlekkeloos. Gitaren? Machtig. Bas? Niet normaal diep. Stem? Magisch als altijd. Grunts? Hard en lekker. Toetsen? Voornamelijk beweeglijk. Coen rent elk nummer meerdere keren het podium over. Het is een spektakel om te zien. En het enthousiasme? Daar komt niets overheen.

Na dik anderhalf uur is de show afgelopen en verlaat Epica onder luid applaus het podium. Nog half high van de show geniet ik na: Design Your Universe is in z’n geheel live gespeeld vanavond! En we hoorden oudere en zelden live gespeelde nummers. Het publiek was meer dan enthousiast net als de band zelf. Het is lichtelijk cheesy om te zeggen dat Epica episch is, maar het komt er wel op neer. Deze band is episch, bombastisch en bij vlagen zelfs magisch. Wat een avond!

Kitty van der Waart (Kitty van de Waart Photography)

5 oktober 2019, Tivoli, Utrecht

TivoliVredenburg