Een avond plezier met Fleddy Melculy en Tusky in Vera

Iedereen heeft gehoord van T-Shirt van Metallica, het bekendste nummer en tevens doorbraak van Fleddy Melculy, en ik dus ook. Ik heb de Vlamingen echter nog nooit live mogen aanschouwen. Daar gaan we deze avond maar eens verandering in brengen als de heren optreden in VERA.

Als opwarmer hebben de heren van Fleddy Melculy gekozen voor de Nederlandse band Tusky. Voor mij een onbekende naam, dus ik laat me lekker verrassen. En vanaf de eerste noten doet de band dat met hun stevige punkrock. Groot voordeel hierbij is dat het geluid erg goed afgesteld staat en alles dus goed overkomt op het al massaal aanwezige publiek. Tusky is zich goed bewust van zijn opdracht het publiek op te warmen en neemt die taak serieus. De afwisseling tussen radiovriendelijke deuntjes met steviger werk doet al een moshpit ontstaan en we zien zelfs een eenzame crowdsurfer voorbij komen. Hoogtepunt is het nummer Jawbreaker waar Jeroen Camerlynck, zanger van Fleddy Melculy, even mee komt brullen terwijl Tusky-zanger Vladimir Stevic zichzelf een plekje verovert tussen het publiek dat wordt verzocht zich niks van hem aan te trekken en gewoon lekker door te moshen. Tusky heeft het publiek lekker opgewarmd en heeft zichzelf ondertussen goed in de markt weten te zetten met een uitstekend optreden.

Fleddy Melculy heeft net een nieuw album uit, Antichlist genaamd, dus ik verwacht dat er wel enkele nummers van dat album voorbij zullen komen vanavond. Album opener Let’s Go! klinkt alsof een optreden van de heren al jaren lang op deze manier wordt geopend in ieder geval. Net als bij voorganger Tusky staat het geluid zeer goed afgesteld. Alleen is de zang iets minder goed te verstaan omdat het volume iets hoger ligt. Het boeit verder niet want het publiek gaat vanaf de eerste noten volop mee met de metalcore. Hoewel het nieuwe album goed vertegenwoordigd is vanavond, worden ook de oudere albums niet overgeslagen en de nodige “meezingers” passeren dan ook de revu. Ik wist dat de band zichzelf niet al te serieus neemt en dat stralen de heren ook op een positieve manier uit. Retestrak worden de nummers gespeeld terwijl Jeroen lekker loopt te geinen. Zoals ze op het nieuwe album hiphop hebben gebruikt om een jonger publiek aan te spreken, iets wat thuis niet lukt alvorens Dudedeeurtwo gespeeld wordt. Het zijn soms subtiele opmerkingen, soms ook iets meer voor de hand liggende grappen die duidelijk maken dat de heren van Fleddie Melculy het allemaal niet zo serieus nemen. Muziek maken daarentegen …… Dan klinkt de band ineens bloedserieus. Tusky-zanger Vladimir mag nog even een nummertje meedoen en na een korte “We vondt mooi” (de Groningse variant van We want more) sluit de band uiteindelijk af met het nummer waar het allemaal mee begon.

Zowel Tusky als Fleddy Melculy hebben mij vanavond weten te overtuigen. Groot compliment moet hierbij gegeven geworden aan VERA dat zijn zaken goed voor elkaar heeft. Betaalbare drankjes en een goede akoestiek. Na afloop zag ik in de stad in ieder geval genoeg Sjonnies met een T-Shirt-Van-Fleddy-Mel-Cu-Ly.

28 april 2023, VERA, Groningen