Dream Theater op grote hoogte in AFAS Live

In het kader van het uitstekende album Distance Over Time, dat vorig jaar verscheen, toert Dream Theater inmiddels bijna een jaar de wereld over. Daarbij wordt ter ere van het twintigjarige jubileum van zijn magnum opus ook het album Metropolis Pt. 2: Scenes From A Memory integraal gespeeld. De band doet ook AFAS Live aan en Zware Metalen was er natuurlijk bij om verslag te doen.

Als rond 20:00 uur de lichten uitgaan, start achterop het podium een animatie op het metershoge projectiescherm, onder begeleiding van filmmuziek van Two Steps From Hell, getiteld Atlas. Vervolgens start de band met Untethered Angel van het laatste album. De band komt wat stroef uit de startblokken, iets wat zelden voorkomt bij deze rasmuzikanten. Met name bij de brug naar Petrucci’s solo loopt niet alles vlekkeloos. Vanaf A Nightmare To Remember loopt alles instrumentaal op rolletjes en is het zaalgeluid ook op orde.

De vraag die Dream Theater-fans altijd bezighoudt, is of James LaBrie goed bij stem is. Al jaren wisselt hij goede optredens (in recentere jaren vooral tijdens de The Astonishing-tour) af met mindere. Vanavond lijkt het aanvankelijk eigenlijk best goed te gaan. In de finale van Barstool Warrior zit hij er bij de uithalen echter flink naast. Gelukkig kan hij tijdens de eerste helft van In The Presence Of Enemies Pt. 1 even op adem komen. Met Pale Blue Dot komt vervolgens een einde aan de eerste set van de avond.

Als de band na een pauze weer het podium opkomt, is het album Metropolis Pt 2: Scenes From A Memory aan de beurt. twintig jaar na dato heeft dit album nog niets aan kracht ingeboet en ook live staat dit album als een huis, ware het niet dat af en toe pijnlijk duidelijk wordt dat James’ stem er niet jonger op wordt.

Tijdens het mooie en ingetogen Through Her Eyes laat James horen waar de kracht in zijn stem ligt. Er worden in de animatie op het scherm grafstenen getoond met daarop de namen van gevallen muzikale helden van de band. Als tweede wordt de naam van Neil Peart getoond, waarvan een dag eerder bekend werd dat hij eerder deze week is overleden. Het levert een luid applaus op van het publiek. Datzelfde publiek is vervolgens muisstil als James LaBrie vraagt om 30 seconden stilte ter nagedachtenis aan deze held.

Als met een sublieme uitvoering van The Spirit Carries on en Finally Free het tweede deel van deze avond erop zit, komt de band nog eenmaal terug het podium op om af te sluiten met At Wit’s End. Dream Theater laat vanavond horen dat de band nog steeds op grote hoogte staat.

Setlist:

Deel 1:

1. Untethered Angel