“De gifbeker moet leeg.” – Concertverslag van ZALM + Waarom Niet? In Little Devil

Op 15 oktober 2021 organiseert de Hall of Fame een avond voor echte fijnproevers. Na zo’n vijf verplaatsingen (u weet wel waarom) én een locatie-aanpassing (van de Hall of Fame naar Little Devil) kan dit feestelijke evenement eindelijk doorgaan. Op het programma staan niemand minder dan het pulppolka duo Waarom Niet? en de gruizige eenmansfractie ZALM.

Waar sommige mensen houden van moeilijke wijnen die gemaakt zijn via moeilijke processen met obscure druiven uit onuitspreekbare gehuchten, houden anderen van compromisloze pulpigheid. Deze mensen komen al snel terecht bij Waarom Niet?  Wellicht dat mijn collega redacteur een wijndrinker is, want het in 2020 verschenen Het is Fist viel bij hem niet zo in de smaak. Op deze avond weet het tweetal de zaal echter goed in beweging te brengen.

De joligheid van de zanger, die er met zijn TV-testscherm jasje uitziet als een BNN presentator uit de vroege jaren ’00, en het live drumwerk zorgen voor een opgetogen sfeer. Er wordt flink gehost op melige teksten over vocht van gekookte honden, gescheurde vagina’s en alpaca’s. De klapper van de set is afsluiter Met Je Pik In de Polonaise. Want met je pik in de polonaise, is het altijd feest. Gelukkig voor de aanwezigen, waren er geen vlees- of bloedpikken te bekennen. Maar die polonaise, die was er.

Na al deze leutige deunen, is het tijd voor andere koek. ZALM start zijn optreden met een opbeurende tekst. “De gifbeker moet leeg!” is de strekking. Het daaropvolgende uur wordt het publiek gestenigd met grauwe noise uit de onderbuik van Nederland. Ieder nummer wordt voorafgegaan door een geluidsfragment uit een tv programma of een straatinterview. Zo komen schnabelloze artiesten, protestboeren en complotwappie Thierry Baudet aan bod. De stroboscopen slaan op tilt een de zanger krijst zijn longen uit zijn lijf.

Als ik het me goed herinner, was deze show aanvankelijk gepland als releaseshow voor het in 2020 verschenen album Tegendraads Is Ook Een Leidraad. Nu we inmiddels al in het toompje van 2021 terecht zijn gekomen, is er inmiddels alweer een nieuwe plaat de ether in geslingerd: Een Aderlating Voor De Scene. Van dit album, wat overigens maar liefst 27 nummers bevat, krijgen we vandaag een paar kleine grintkorrels (of moet ik zeggen: grindkorrels) in onze oorgaten gestompt. Het publiek raakt lekker opgefokt en zanger zorgt voor nog wat extra opruiing.

Nadat we nog een aantal beukende nummers met onder meer samples van Mark “weg met die man” Rutte én een muzikale bijdrage van onze eigen Koen DeGus over ons heen hebben gekregen, is de gifbeker helaas alweer leeg. In korte tijd hebben maar liefst 45 nummers de revue gepasseerd. Tot slot moeten helaas wat eerlijke woorden de revue passeren. Hoewel uw favorieten recensent wel degelijk bij dit gedenkwaardige evenement aanwezig was, is de award ceremonie die kennelijk op het podium heeft plaatsgevonden hem totaal ontgaan. Hoewel de herinneringen tekort schieten, zijn er gelukkig wel wat foto´s geschoten.

Hoewel ik ze niet zou boeken op mijn grootmoeders verjaardagsfeest (of juist wel), verzorgen Waarom Niet? en ZALM hier een prima vrijdagavondvulling. We hebben gelachen, een beetje kritisch nagedacht, maar vooral heel veel bier gedronken.

15 oktober 2021, Little Devil

Jurgen van Hest (Jvh013Photo)