Cradle of Filth + Moonspell, 25 – 02 Paradiso Amsterdam

Mensen die afgelopen vrijdag langs het Paradiso liepen moeten zich ook wel afgevraagd hebben waar er in hemelsnaam te beleven was. Want er stond weer eens een enorme rij voor de deur vol mensen met een overdosis aan make-up op hun kop. Het kon niet missen, hier ging Cradle of Filth optreden. Helaas mistte ik door deze lange rij het begin van Moonspell.

Moonspell

Het eerste wat mij opviel toen ik de zaal binnen kwam is dat het geluid erg hard stond deze avond. Moonspell liet een erg goede indruk achter, ik heb thuis geen werk van ze liggen maar daar gaat snel verandering in komen. Het geluid van de band stond goed, je voelde de zware tonen ook door je lichaam gaan. De band was dan ook een prima voorprogramma voor Cradle. Mede door de vele variatie en gewoon omdat ze erg goed aan het spelen waren. Dit optreden beviel de meeste aanwezigen dus erg goed. Tegen de tijd dat de setlist afsloten met Full Moon Madness was de zaal dan ook goed gevuld.

Cradle of Filth

De band rondom Dani Filth heeft een erg slechte live reputatie. Mijn verwachtingen waren dan ook erg laag gespannen. Toen de band begon te spelen was het geluid dan ook niet al te best, zeker omdat de zang erg laag in de mix stond. Daarnaast leek het een beetje een routineklusje van de heren. Op beide punten wist de band zichzelf te verbeteren. Want na een paar nummers was de band wakker geworden en stonden ze lekker te spelen, ik kon echt niet merken dat er pas sinds kort een nieuwe bassist bij zit. Ook het slechte geluid was toen verholpen, alhoewel de zangeres de hele avond erg slecht te horen was. In anderhalf uur tijd passeerde veel nummers, waaronder erg veel nieuw werk, maar er was ook tijd voor wat oud werk.
Erg spraakzaam was de band helaas niet, zo vertrok de band het podium na een uurtje om even later omgekleed terug te komen. Dani presteerde het, gehuld in een leren rokje met daaronder een leren broek, om nog slechter gekleed terug te komen van de korte onderbreking.

Om te zorgen dat het publiek ook nog iets anders te zien had dan de lelijke gezichten van Cradle Of Filth, had de band ook nog een hele show om het optreden heen. Zo kwam er tijdens het optreden een touw omlaag waar een knappe dame wat kunstjes mee deed. Die zelfde dame kwam later, iets schaarser gekleed, terug om een soortgelijk trucje uit te halen maar dan nu met 2 lange stroken van een stof die net als het touw aan het plafond hingen. Verder kwamen er aan het eind van het optreden ook nog de nodige vonken. Er viel dus genoeg te zien. Daarom ben ik er wel van overtuigd dat de meeste mensen van het zeer jonge publiek een leuke avond hebben gehad. Na het spelen van From The Cradle To Enslave verliet de band het podium, zonder dat er een toegift kwam.