Dead Head, Soulburn en Bruusk in Hedon

Op 8 september presenteerde Dead Head zijn nieuwste wapenfeit Swine Plague. Hoewel de band onlangs al op Stonehenge stond en daar al flink wat nummers van het laatste album speelt, vindt de officiële presentatie nu in Hedon plaats. Als voorprogramma mogen het eveneens Kampense Bruusk en Soulburn fungeren. De foto’s zijn van Coen Slendebroek.

Bruusk zag ik al twee keer eerder in Hedon, toen nog in de kleine zaal. Vanavond staan de heren voor het eerst in de grote zaal en dan wordt duidelijk dat het podium voor Bruusk nog iets te groot is. Zanger Leon Helleman is de enige die over het podium beweegt, de rest staat er wat statisch bij. Het lukt Helleman het publiek in beweging te krijgen en op een gegeven moment ontstaat de kleinste wall of death ooit: vijf-tegen-vijf. Bij Bruusk is de vakantieperiode nog niet voorbij, getuige het feit dat een van beide gitaristen vanavond wordt vervangen door een invalgitarist. Het doet niets af aan de kwaliteit van de muziek, want die is dik in orde. De death metal knalt uit de speakers en nummers als I Feed en Death By Fire komen goed uit de verf. Bruusk past een slim trucje toe door iets voor afloop van de toegestane speeltijd te doen of het optreden erop zit, om dan toch een toegift te spelen. Als de band werkt aan de uitstraling en presentatie als band, dan komt het wel goed. Muzikaal hebben de heren het in ieder geval goed op orde.

Vervolgens mag Soulburn aantreden. Stiekem kijk ik vanavond het meest naar deze mannen uit, want ik heb ze nog nooit live gezien. Op plaat weet de band te overtuigen en dan is het altijd spannend om mee te maken of de heren dit live waar kunnen maken. De band van Asphyx’ Eric Daniels en Bob Bagchus zet een overtuigende set neer. De zaal stroomt langzaam vol en dat heeft zijn weerslag op de band. Er staat veel echo op vrijwel alle instrumenten en dat zorgt ervoor dat de speeltijd van drie kwartier tegen het einde net wat te lang is. De lichtshow is perfect passend bij de traag gespeelde muziek: koude kleurtinten worden in een rustig tempo afgewisseld en vormt een goede aanvulling op de sfeer die Soulburn oproept. Tussen de nummers door neemt Soulburn iets te lang de tijd, waardoor de vaart er soms wat uit wordt gehaald, maar nummers als Where Splendid Corpses Are Towering Towards The Sun, I Do Not Bleed From Your Crown Of Thorns en het afsluitende In Suffocating Darkness zorgen voor een sterk optreden.

Headliner Dead Head tenslotte mag rond kwart voor elf eindelijk het podium betreden om Swine Plague nu echt officieel te presenteren. En de vier heren hebben er zin in! Er wordt gezwaaid naar bekenden in de zaal en vrolijk over het podium gestruind. Zanger Tom van Dijk noemt enkele keren dat Dead Head tegenwoordig een feelgood-band is. Dat mag in de aankondigingen en uitstraling blijken, maar als Dead Head nummers speelt, is het pure agressie. Van Swine Plague krijgen we vanavond onder andere Dühr, Fortress Of Greed en The Awakening te horen, maar ook eerder werk als Montana en Unholy wordt niet overgeslagen. Halverwege het optreden verdwijnt Van Dijk van het podium en worden oud-bandleden Johan Wesdijk en Marko Kleinnibbelink bedankt voor hun inzet. En dan blijkt dat Dead Head een verrassing in petto heeft, want Ralph de Boer (zanger en bassist op Haatland) mag twee nummers mee komen doen. Het tekent de goede verstandhouding die er tegenwoordig tussen de bandleden hangt. Met Phantom Palace en Slay Your Kind komt er een einde aan de reguliere set. Natuurlijk wordt Dead Head daarna teruggeroepen voor een toegift, waarop de band erachter komt dat ze een nummer van de setlist vergeten is. The Festering wordt alsnog ingezet en met het oude I, Tormentor komt er dan, onder luid applaus, toch een einde aan het optreden.

Na een paar uur stevige thrash en death metal voor de kiezen te hebben gekregen, blijven veel bezoekers nog hangen om even bij te kletsen en de vanavond optredende bandleden te ontmoeten, waarmee er een eind komt aan een geslaagde avond.

Coen Slendebroek

8 september 2017, Hedon, Zwolle