Bongzilla en Komatsu in Leiden: geen pretsigaret, wel een goed concert

Zware Metalen Facebookredacteur Jeroen Slager wilde ook wel eens een concert meepikken. En omdat we bij Zware Metalen de beroerdste niet zijn, regelden we accreditatie voor het concert van Bongzilla en Komatsu in Gebr. De Nobel in Leiden. Jeroen kwam terug met onderstaande tekst en regelde nog foto’s ook.

Met goede zin toog uw redacteur van dienst met de gele slang naar Leiden voor eindelijk weer eens een concert, het was immers even geleden. Het ‘doorgerookte’ Amerikaanse sludgetrio Bongzilla doet namelijk het altijd gezellige Gebr. De Nobel te Leiden aan. In hun kielzog nemen ze dit weekend Heavy Psych Sound labelgenoten Komatsu met zich mee voor een tweetal optredens in Nederland.

Dit alles houdt in dat de rookmachine van het poppodium vandaag uit mag blijven, want de mist mag worden verzorgd door het publiek. Gek genoeg blijft dat vandaag uit. Wie had dat gedacht? Ik in ieder geval niet. De grotendeelse afwezigheid van de pretsigaret neemt  echter niet weg dat het wél een goed concert was.

Wellicht wordt het optreden geplaagd door de aanwezigheid van Roadburn in Tilburg dit weekend, want vol wordt het helaas  niet in de kleine zaal. De ongeveer vijftig aanwezigen zien wel twee bands op dreef en het Eindhoven Rock Citykwartet Komatsu mag het binnenstromende publiek opwarmen. En daar zijn de heren inmiddels uitstekend in bedreven. De set is kort maar bevat alle ingrediënten wat deze band uniek maakt: lekker doorrollende ‘super massive mother sludge’ dampt dan ook uit de speakers.  Hulde overigens hulde aan de geluid- en lichtmensen die de hele avond de zaakjes uitstekend op orde hebben.

Na onder andere WTF?!, Rose Of Jericho en ‘lijflied’ Komatsu, is het na negen nummers gezien en heeft men ultrakorte de tijd om de boel op te ruimen en baan te maken voor  Bongzilla, dat braaf stipt om 21.00 uur begint met het ‘vapen’ van zijn geluidsmuur. De heren Muleboy, Spanky en Magma beginnen aan een anderhalf uur durende trip van een uitsnede van hun oeuvre met als uiteindelijk hoofddoel het vertolken en promoten van het laatste werkstuk Weedconsin.

De mannen hebben de zaakjes blijkbaar goed op orde betreffende de setlist, want die zit stevig in het hoofd gebeiteld en dus niet op het podium geplakt of waar dan ook ‘on stage’. Uw redacteur van dienst moet dan ook de nummers schuldig blijven daar hij ze niet allemaal uit het hoofd kent. Dat maakt de liefhebber ook niet veel uit, want de ene na de andere riff vliegt uit de speakers en zorgt voor het welbekende geluid waar Bongzilla bekend om staat. En dat is hard.

Uiteindelijk komt er daadwerkelijk een ‘bong’ tevoorschijn om zanger Muleboy te voorzien van zijn geliefde plantenextract. Verder blijft het dus gematigd qua de zaal blauw zetten.  Maar dit mag de pret niet drukken en het trio dendert vrolijk voort om het publiek nekpijn te bezorgen. Het hoofdknikken is begonnen en stopt bij iedereen pas anderhalf uur later. Behoorlijk murw gebeukt van deze psychedelische trip verlaat men uiteindelijk de zaal om, op verzoek van Muleboy, je gekochte of thuis gedraaide joint(s) in te ruilen voor merch of om gewoon te betalen, dat mag blijkbaar ook.

Het grote nadeel daarvan is dat een Amerikaanse band geen pin heeft en dat er dus contant moet worden betaald. Maar ja, een beetje podium is vandaag de dag cashloos en dus fungeerde Komatsu voor een aantal rockers dan maar als pinautomaat, dat dan weer wel.

23 april 2022, Gebr. De Nobel, Leiden

Sidekick Photography