Afstand doet er even niet toe, Trance in Mannheim

Op de dag dat de Nederlandse overheid besluit om de komende drie weken nagenoeg een streep te zetten door alle concerten, plaatst Zware Metalen een enthousiast geschreven gastverslag van een lezer die onlangs naar Mannheim afreisde om Trance, een van de allereerste Duitse metalbands, eindelijk weer eens live aan het werk te zien. De band had op 6 augustus samen met Hunter op dezelfde locatie al een uitverkocht concert gegeven, maar vanwege de grote schare old-school fanatiekelingen werd hier een vervolg aan gegeven op 17 oktober. Gastredacteur en lezer Eric Butzelaar neemt je mee naar Duitsland.

Op nummer drie stond Trance begin jaren ’80 als de meest populaire hardrockband van Duitsland na twee succesvolle albums. De eerste had ik ontdekt bij rockvrienden toen ik zag dat de band op 30 april 1983 in Borne Overijssel zou optreden op een groot festival, slechts vier kilometer verwijderd van mijn ouderlijk huis. Geweldig vond ik het als rockpubertje. Ik herinner me de gierende gitaarsolo’s en het steeds enthousiaster wordende publiek nog steeds. In de jaren daarna werd ik langzamerhand meer fan van de speed metal en verloor ik de band uit het oog. In 2018 zag ik Trance opeens in het voorprogramma van Anvil tijdens haar Duitse tour net over de grens. Door andere bezoekers werd ik erop gewezen dat de band nu een geweldige Nederlandse zanger had in de persoon van Nick Holleman, bekend van Vicious Rumours. Na een optreden in Little Devil te Tilburg aan het einde van 2019 werd ik nieuwsgierig of er nieuw materiaal aan zou komen.

Onlangs arriveerde dan de plaat Metal Forces, bij Zware Metalen uitstekend beoordeeld, en een albumreleaseshow werd in de 7er Club van Mannheim gepland. Daar moest ik bij zijn, en zo geschiedde. Na een introductie (en ruim zes uur in de trein zitten) trapt Trance af met Heavy Metal Queen, haar bekendste nummer. Zanger Nick beweegt zich snel over het podium en dat heeft wel mijn voorkeur boven een zanger die bijvoorbeeld tevens slaggitaar speelt. Vervolgd wordt er met Break Out, We Are The Revolution (waarbij het Duitse publiek zijn beperkte zangkunst mag vertonen) en Confession. Alle drie materiaal van de eerste twee albums. Een inleidend praatje van Nick geeft aan dat er wel degelijk nieuw materiaal op het programma staat. Death Machine is een agressief powermetalnummer, waarbij de zanger aardig hoog in toonhoogte gaat. Tijdens het luisteren valt bij mij gelijk de doorontwikkeling van de band op: het klinkt voller en directer, zoals je een band graag ziet en hoort.

Twee andere nummers van het nieuwe album zijn Troublemaker en het titelnummer Metal Forces. De eerste is zangtechnisch een prachtnummer, terwijl bassist Thomas Klein van zich laat horen met uitvoerig snaargepluk. De tweede draait voor mij dan juist om gitarist Markus Berger, die na het laatste woord van elk refrein nog even een gitaarriedel eruit gooit. Dat in combinatie met de scheurende solo maakt het gewoon ‘zijn’ nummer, en de gitaarsound van Markus is gebleven zoals hij in de jaren ’80 al was. Daarmee is middels zijn bijdrage de meest belangrijke herkenning naar vroeger tijdens dit optreden aanwezig.  Het laatste gedeelte van de avond bestaat uit nummers van Break Out en Power Infusion. Shock Power wordt mooi gebracht doordat zanger Nick een duurloopje door het publiek maakt met nog tijd voor een selfie. De fan natuurlijk blij, hij zingt gewoon door: schitterend. Bij het succesnummer uit de jaren ‘80, Loser, kan gitarist Markus zich weer uitleven en hij soleert zowel zichzelf als de 7er Club in trance. Helaas is de directie van de tent nogal punktlich: om tien uur stipt is het schluss. Er is daardoor jammer genoeg geen tijd voor het strakke en snelle beginnummer van het nieuwe album, The Fighter. Toch was dit weerzien van oud en nieuw materiaal gelukmakend genoeg om de lange terugreis naar Rotterdam te rechtvaardigen.

• Heavy Metal Queen
  • Sensation
  • Break Out