35 jaar Thanatos: verjaardagsfeest met een zwart randje in Baroeg

Er is er een jarig dat kun je wel zien, dat is Thanatos. De band rond zanger/gitarist Stephan Gebédi begon in 1984 als eerste in Nederland met het maken van extreme muziek en dat leidde 35 jaar later (met wat smokkelen vanwege een aantal inactieve jaren) tot een jubileumconcert in Baroeg met collegabulldozers op muziekgebied Soulburn en Graceless. Het werd een avondje vol oude vrienden, eigen bier, nummers uit vervolgen tijden en een zwart randje.

Baroeg lijkt wel de oefenruimte van Thanatos. Speciaal voor Thanatos 35 Alive is het poppodium in Rotterdam volgehangen met posters van memorabele concerten die de jarige job in diens lange geschiedenis van hot naar her bracht en in de zaal vertoond een groot scherm foto’s uit allerlei periodes van de Thanatos line-up. Centraal middelpunt is natuurlijk bandleider Stephan Gebédi. Hij wordt vergezeld door huidige en voormalige muzikanten waarvan er een aantal vandaag ook op het podium zullen staan.

Het is echter aan Graceless om de bezoekers naar binnen te spelen en dat gaat de Leidse band zoals vanzelfsprekend goed af. Met de tot nu toe enige plaat Shadowlands leverden de mannen in 2017 een wereldplaat af en met nummers als We Will Be Gods, Legions of the Fallen en Shadowlands is het simpelweg genieten. Iedere band zou zich een opener als Graceless wensen. De logge doom/death klinkt kraakhelder en nestelt zich direct tussen de weke delen van de hoofden van de luisteraars. De Leidse band weet zelfs een pit aan te steken: altijd een gevaarlijke onderneming in Baroeg, waar twee palen hinderlijk in de weg staan. Toch is het maar goed dat ze er zijn, die twee. Met het monsterlijke Iron Tears was het dak er zo af geblazen.

Voorzien van een schoon shirtje melden de Gracelessbandleden Remco Kreft en Marc Verhaar zich op het podium met Soulburn. Dit deathmetalbeest is op het laatste moment ingevlogen om Bodyfarm te vervangen. Zanger/gitarist Thomas Wouters van die band heeft plots de band moeten verlaten wegens serieuze gezondheidsproblemen. Een Bodyfarm-shirtje dat al de hele avond op het podium hangt vormt een klein en stil eerbetoon.

De Bodyfarmperikelen zorgen voor een zwart randje op een verjaardagsfeest, waar Soulburn inmiddels laat zien dat ook deze band op geen jubileumconcert of welke andere bijeenkomst dan ook mag ontbreken. Twan van Geel voert de troepen aan in hun poging de stenen uit Baroeg te spelen. De band slaagt daar helaas niet in, want de temperaturen in het Rotterdamse zaaltje stijgen weer eens naar grote hoogten. En dat terwijl Soulburn doodleuk Claws of Tribulation inzet: een nummer dat zo lekker onder de huid kruipt en waarbij je ieder moment verwacht dat een doorgedraaide slasher zijn hakmes tussen je schouderbladen komt steken. Alsof die gruwelijke tempoversnelling in het nummer al niet heftig genoeg is.

Soulburn heeft geen boodschap aan de stijgende temperatuur en geeft de propvolle zaal Where Splendid Corpses Are Towering Towards the Sun. Van Geel staat kort stil bij de situatie rondom Bodyfarm’s Thomas Wouters en betuigt respect aan de bandleider, voordat hij I Do Not Bleed from Your Crown of Thorns inzet: ‘een nummer over leven en de dood. Want dat hoort er ook bij’. Met het betere beukwerk van As Cold As Heavens’ Slain volgt het perfecte slotakkoord en kan iedereen snel aan de Angelic Purified Brew: het speciaal voor vanavond gebrouwen Thanatosbier.

Het feestvarken trapt vanavond af met Dawn of the Dead: het eerste nummer van de eerste plaat. Thanatos is vast van plan de door Graceless en Soulburn opgebouwde energie verder uit te bouwen en gaat verwoestend verder met The Murder of Innocence en nekbreker Feeding the War Machine. Daarna is het tijd voor een bezettingswisseling. Drummer Martin Ooms maakt plaats voor zijn voorganger Yuri Rinkel en die samenstelling speelt Destruction. Chaos. Creation. en het titelnummer van de vierde plaat: Undead. Unholy. Divine.

Verder terug in de tijd gaan we, terwijl de 35-jarige tekeergaat als een jonge hond. Met Martin Ooms terug op de drums en Theo van Eekelen op bas, is het tijd voor Angelic Encounters. De sfeer in Baroeg is uitgelaten: het enthousiasme op het podium slaat over naar het publiek en andersom, terwijl er weer wat bezettingswisselingen worden doorgevoerd. Zo staat plots op de drummer na de line-up van de eerste twee Thanatos-albums Outward of the Inward en War te spelen. Met Ed Boeser op bas en Erwin de Brouwer op gitaar. De trip down memory lane is daarmee nog niet afgesloten: mede-oprichter van de band Remco de Maaijer is terug om materiaal uit een zo ondertussen wel erg lang vervlogen tijdperk te spelen. Blind Obedience stond op een demo uit 1984, Thanatos is een jaar ouder. ‘Het is geen old school, maar gewoon school’, zegt Stephan Gebédi erover.

Het past allemaal bij dit vrolijke optreden, waar het oude Thanatos-materiaal helemaal niet onderdoet voor de meer recente nummers. Bijzonder om de twee oprichters van Nederlands’ oudste extreme metalband op het podium te zien. De Maaijer hield het destijds na nog geen twee jaar en drie demo’s voor gezien, maar pakt in 2019 dan eindelijk zijn moment. Het huidige Thanatos maakt het werk af, met onder andere het debuut van The Silent War. Uw verslaggever is dan al onderweg naar de spelbreker van dit heerlijke feestje: de laatste trein. Dat Thanatos nog eens 35 jaar bij de bandgeschiedenis kan tellen, is hoogst onwaarschijnlijk. Maar met dit optreden indachtig en een nieuw album in het vooruitzicht, is de Rotterdamse band nog lang niet dood.

16 maart 2019, Baroeg, Rotterdam

Baroeg