Tweeluik part II: Slumber in person

Tweeluik: Slumber live, Slumber in person

Welkom bij deze tweeluik over een onbekende band uit Zweden waarvan ik binnen 1 week de promo heb mogen bespreken, ze live heb mogen aanschouwen en ze persoonlijk aan de tand heb mogen voelen. Alhier het resultaat:

Tweeluik Part II: Slumber in person

Enfin, na dit live optreden was ik natuurlijk ook wel benieuwd naar wat de van iranese afkomst zanger Siavosh Bigonah te melden had in antwoord op mijn vragen. Ik ontmoette hem op het centraal station van Stockholm om samen met hem naar hun prive studio te gaan alwaar ik het interview af zou nemen. In de metro klikte het aardig tussen ons en een lekker gesprek kwam op gang. Zo bespraken we zijn afkomst, de iranese metal scene, die er dus niet is, en onze muziek smaken.
Maar gelukkig wist ik mijn vragen voor het echte interview nog redelijk geheim te te houden zodat hij niet 2 keer alles hoefde te vertellen. Aangekomen in de studio, bewonderde ik hun donkere hol vol met opname aparatuur, gitaren, keybards en computers. Eigenlijk een heel relaxed honk en Siavosh zijn tweede huis zo verteld hij mij terwijl hij mij van een flinke plens koffie voorzag. Ok, to cut a long and boring story short: hier is het interview met Slumber:

Siavosh Slumber Frontman

Siavosh Bigonah, Slumber

Omdat Slumber nog een vrij onbekende band is en nog niet echt bekend is bij onze lezers zou ik je willen vragen om een krote introdcutie te geven over wie en wat Slumber is:

Siavosh: Ja, wij heten dan Slumber. In onze band zitten 6 leden. 3 zijn de “inner cricle”: Ehsan, Jari, en Siavosh, en wij schrijven de muziek en de teksten. Verder zijn er Daniel, Michael en Ted. Zij helpen ons een beetje bij het schrijven, de opnames en spelen live met ons.

Wat voor muziek maken jullie? Hoe zou je het zelf willen noemen?

Siavosh: Sja…. dat weten wij dus niet, we hebben geen idee hoe we het zouden moeten noemen….

Ja, maar als het beestje nou echt een naampje zou moeten geven, wat zou het dan zijn?

Siavosh: We doen wat ons hart ons ingeeft en we proberen niet een soort genre metal te spelen. Maar als we het echt een naam zouden moeten geven dan zou het op zijn zweeds “Flum-metal” moeten zijn.

“Flum-metal”??? Verklaar u nader!

Siavosh: Ah, weet je… Als je soms “iets” rookt… Dan wordt je “Flum” en dat gevoel kun je horen in onze muziek. Eigenlijk is onze muziek melancholisch, dat is het hoofd gedeelte van onze muziek gecombineerd met orkestraal en atmosferisch. Ongeveer dat ja.

Als je Slumber in 5 woorden zou moeten omschrijven, wat zouden deze woorden zijn en waarom? (hij bleek moeite te hebben met tellen dus werd het een beschrijving in plaats van 5 woorden…)

Siavosh: 5 woorden…. hmmm… moeilijk: De gevoelens van 3 bandleden gecombineerd tot 1 muzikale kunstvorm, dat is Slumber

Jullie hebben net jullie debuut album uitgegeven. Hoe kijkt de media er tot nu toe tegenaan?

Siavosh: Tot nu toe is het eigenlijk alleen maar positief. Eigenlijk heb ik alleen nog maar e-zine recensies gezien maar die zijn allemaal van postieve aard.

Ben je blij met wat ze schrijven?

Siavosh: Nee!!

Nee?? Hoezo nee? Ze waren toch positief?

Siavosh: weet je, eigenlijk vind ik die recensies helemaal niet zo interessant. Omdat ik weet wat ik gemaakt heb, dus hoef ik van anderen niet te horen wat ik gemaakt heb. De recensies zijn meer voor de mensen die het nog nooit gehoord hebben.

Maar is het niet leuk om te lezen wat andere mensen van je muziek vinden?

Siavosh: Ja, dat is zeker wel leuk. Het is goed om een recensie te lezen als je ziet dat de schrijver er van erover heeft nagedacht en echt aandachtig naar je album heeft geluisterd. Maar heel veel recensies zijn niet meer dan: “Ja dit klinkt goed, ik geef het een 9 op de schaal van 10 en het klinkt een beetje zoals Katatonia en Opeth“, en dat is het. Ze leggen eigenlijk nooit uit waarom en hoe zij de muziek zien. En hier hou ik helemaal niet van, daarentegen een goed gefundeerde resencie is heerlijk om te lezen.
Ja want weet je wat het is. Naar onze muziek moet je meer dan 1 keer luisteren om echt te ontdekken wat het is. Je kunt zien in een recensie dat de recensist de cd aan heeft gehad terwijl ie iets anders aan het doen was en daarna de recensie heeft geschreven. Er wordt dan alleen maar de oppervlakte van de muziek beschreven terwijl onze muziek meerdere lagen bevat.

slumber fallout

Cover Fallout

Hoe is het schrijfproces voor jullie album verlopen?

Siavosh: Ja zoals ik al zei schrijven Ehsan, Jari en ik de muziek en de teksten. Eigenlijk zitten we dan hier we doen alle deuren op slot en isoleren ons van de buitenwereld. En dan gaan we in de zogenaamde “Slumber-mode”, als het ware zijn we aan het Slumberen, de geest van Slumber waart hier door dit honk en alles wat we doen is op Slumber gericht. Het maakt niet uit wat voor instrument je speelt, alles komt uit onze breinen en dus komt het in Slumber terecht. Dus als je Jari een gitaar melodie hoort spelen, dan kan iedereen van ons die wel bedacht hebben. Dit album is echt door samenwerking van ons alle 3 tot stand gekomen.

Live doe je alleen maar de vocalen. Dus tijdens de opname heb je allerlei instrumenten bespeeld?

Siavosh: Ja das wel waar maar voor het album heb ik bijvoorbeeld de meeste baslijnen geschreven omdat ik basgitaar speel. Live doe ik wat de anderen niet kunnen en dat is in dit geval dus grunten. En daarom hebben we live dus een basgitarist nodig. Net zoals ik doet Ehsan live dus de synthezisers omdat hij dat het beste kan en Jari de gitaar. Dat is waar we ons aan houden.

Hoe hebben jullie het voor elkaar gekregen om een eigen opname studio bij elkaar te sprokkelen, dat moet toch wat duiten gekost hebben. Ook omdat Karmageddon Media hier mee pronkt op hun website dat jullie alles zelf opgenomen hebben.

Siavosh: Ja dat is dus niet waar. We hebben hier wel ons eigen opname apparatuur maar dat is maar heel primitief. We hebben het platen label meerdere keren verteld dat dit niet zo is. We zijn voor de opnames naar een andere stad in zweden gegaan, Skåre, om daar alles op te nemen. Daar hebben we een vriend van ons die producer is en samen met hem hebben we het album opgenomen, gemastered en geproduced. Maar dat is dus niet hier in ons honk gebeurd. Dus geld speelde in dit geval geen rol.

Dus hebben jullie allemaal meegewerkt aan het producen?

Siavosh: Nee, de hoofdproducer was onze vriend Karl Plec die samen met Jari, die ook werkt als sound engineer, het meeste werk heeft verricht. Maar iedereen heeft een vinger in de pap gehad en dus invloed op het eindresultaat. Wij allen zeiden hoe we het wilden hebben en karl en Jari draaiden aan de knoppen totdat het zo klonk

het artwork van het album is werkelijk prachtig en het past precies bij de atmosfeer van het album. Kun je me hier wat meer over vertellen?

Siavosh: Het artwork is verzorgd door Mikael, de bassist, en Daniel, de gitarist. Het kunstwerkje is ongeveer in 4 tot 5 maanden tot stand gekomen. Van het brainstormen tot het verkrijgen van de juiste fotos. De fotos zijn gemaakt door iedereen van Slumber. Zoals je ziet weer een samenwerking proces der Slumber-formatie. he he. Ja eigenlijk heeft dit meer tijd gekost dan het opnemen van ons album, ha ha ha. Dit kwam omdat we dit zeer goed wilden doen. Ieder nummer moest zijn eigen foto hebben om het gevoel van het nummer weer te geven.

Dus je vindt het erg belangrijk om goed verzorgt artwork te hebben?

Siavosh: Ja, waarom geen mooi artwork bij mooie muziek? Je kunt de kunst van de muziek visueel uitbreiden om alles nog beter te laten kloppen. Alles tot een geheel kloppende package maken, waardoor het album nog een stukje aantrekkelijker wordt om het te gaan kopen.

Waarom staat er op de cd ineens een prachtig gekleurde vlinder?

Siavosh: Ja, een teken van hoop! In tegenstelling tot de melancholische teksten.

Tekstueel gezien, bestaat er een soort Slumber-filosofie?

Siavosh: In het begin toen we met Slumber begonnen hadden we veel verschillende gedachten. We leefden onze eigen levens en hebben verschillende achtergronden. Maar 1 ding hadden we wel gemeen en dat is dan ook het hoofd thema van onze teksten: Melancholie. Maar om echt een boodschap uit te zenden, nee. De teksten zijn meer over gevoelens van ons. Maar bijvoorbeeld het nummer “Fallout” is een meer ideologisch nummer wat kijkt naar onze samenleving en wat voor fouten deze samenleving bevat en wat voor schade dit aanbrengt aan jezelf. Dit hebben we proberen weer te geven door het gebruik van symboliek en metaforen in de tekst. Ik en de andere bandleden weten waar het over gaat maar voor anderen is het misschien wat moeilijker om dit volledig te begrijpen.

Ok, iets anders nu, veel mensen schrijven in hun resencies dat jullie album klinkt als “Brave, Murder, Day” van Katatonia. Wat heb je hierop te zeggen?

Siavosh: Om eerlijk te zijn heb ik die cd nog nooit gehoord!

Wat?? nog nooit gehoord? Psst… dan heb ik een suggestie voor je: “You should check it out!” Want de lead gitaar klinkt echt precies zoals op die plaat, was dat de bedoeling?

Siavosh: Ha ha ha, Ja, dat zal ik doen. Ik weet dat jari dat album wel ergens heeft liggen. Ja ik hoorde al van velen dat de gitaar zo klonk. Dit was onze manier van gevoelens over te brengen via melodie en Katatonia is (van horen zeggen) ook een melancholische band. Misschien toeval denk ik.

Maar wat zijn muzikaal gezien de invloeden voor Slumber?

Siavosh: De enige invloeden voor Slumber komen van het leven. Dat is onze drijfveer, het leven.

Op 20 oktober speelde je weer eens live met Slumber na een lange tijd. Hoe voelde het om weer op te treden?

Siavosh: Ha, dat was best ok. De mensen daar waren dronken en die dachten dat het wel ok was, dus das goed!! ha ha ha. Maar voor ons was het een beetje chaotisch. Een van de redenen was dus de afwezigheid van lead gitarist Jari, die opgenomen was in de intensive care 3 uur voor het optreden. Dus eigenlijk was het niet zo heel leuk voor ons om op te treden. Maar we hebben een wijze les van dit optreden geleerd. Het inwerken van een nieuwe gitarist, kleine zaal, slecht geluid. Dan hebben we dat maar vast een keer meegemaakt want straks zullen we nog wel meer kleine zaaltjes aandoen en er zal vast ook nog wel eens iemand ziek worden als we op moeten treden.

Live schreeuwde je je longen uit je lichaam, het leek alsof je echt helemaal op ging in de muziek.

Siavosh: Ja, zeker omdat het geluid die avond mijlenver afstond van wat we wilden ging ik mentaal helemaal op in de muziek om te compenseren voor het slechte geluid. En daarom, voor mij, is het altijd mooi om Slumber live te spelen.

Als support act stond de band Dysplasia te spelen, waarom stonden zij daar? Meer omdat de soort muziek in het geheel niet bij jullie paste

Siavosh: Ja ik had ook geen idee waarom ze daar waren. En ik hou er niet van om te zeggen dat een band zuigt, maar zij zogen enorm. ha ha ha ha!!! Nee, dit concert was een releasefest, en de zaal belde ons op om een gratis releasefest te geven. En wij dachten, ja waarom niet. En de zaal heeft toen gedaan zoals zij het wilden. Ik had graag een andere band gezien dan zij maar ja.

slumber band 1

Als jullie een tour zouden headlinen en je kon 2 bands kiezen als support acts, wie zou je kiezen en waarom?

Siavosh: Samael!!! Ja zelfs na de release van hun nieuwe album wat ik niet echt goed vind. Ik respecteer deze band heel erg om wat ze in het verleden gedaan hebben. Geweldige band. Ok, en God Speed You Black Emperor. Ik denk dat de hele band dat met me eens is. Misschien ook nog Burke Sounds Niple wat een favoriet van mij is maar ik denk dat de band de voorgaande aact beter vindt.

Omdat jullie album “Fallout” eigenlijk de nummers bevat van jullie eerder uitgegeven 2 demos, hebben jullie al nieuw materiaal waar mee jullie aan het werk zijn?

Siavosh: Ja, zeer zeker. Dat zit allemaal in die computer daar, ha ha, maar daar blijf jij vanaf! We weten nog niet hoe het allemaal zal gaan klinken maar het zal zeker Slumber zijn. We gaan verder waar we bij “Fallout” mee opgehouden zijn.

Nemen jullie voor het volgende album meer tijd om het allemaal op te nemen? omdat “Fallout” in 2 weken is opgenomen?

Siavosh: Ja zeker, 2 maanden deze keer. Karmageddon Media gelooft in ons en heeft ons een vrij aardig budget gegeven voor ons volgende album

Hoe zijn jullie eigenlijk bij Karmageddon Media terecht gekomen?

Siavosh: Ach wat demos versturen zijn we vrij lui geweest. We hebben onze demo maar naar 3 labels opgestuurd. Century Media, Nuclear Blast en dan ook Karmageddon Media. Karmageddon Media gaf ons gelijk een goed contract dus hebben we wat aangenomen. Raar eigenlijk, als ik er over na denk.

Hoe zou je de toekomst voor Slumber willen zien?

Siavosh: Ja, we willen veel groter worden. Als we van onze muziek kunnen leven zou werkelijk geweldig zijn.

Dat waren eigenlijk al mijn vragen. Cool dat je me hier hebt willen ontvangen en de tijd hebt willen nemen voor dit interview. Heb je nog iets toe te voegen voor onze e-zine lezers?

Siavosh: “Enjoy Man!!!” Ik hoop dat jullie onze muziek net zo mooi vinden als wij zelf! Bedankt voor hhet interview en take care! “To you all: Open Your Mind Man!!!”

Dank voor uw tijd om dit allemaal door te lezen. Hierbij bent u aan het einde gekomen bij dit tweeluik over de zweedse band Slumber. Nu is het aan u om deze band eens een kans te geven. Ik beloof u, u zult niet teleurgesteld worden!

Links: