Interview Vomitory

Interview Vomitory

vomitory logo

Sinds jaar en dag bestookt Vomitory ons al met uitstekende old school death metal. Ook Terrorize Brutalize Sodomize is weer een heerlijke plaat, en tevens een goede reden voor een interview. Gesprekspartner is bandlid van het eerste uur Tobias.

De nieuwe plaat klinkt weer typisch als Vomitory. Hoe zijn de reviews tot dusver?
De reviews zijn tot nu toe geweldig. Sommige mensen zijn echt lyrisch over de plaat, en dat doet ons goed natuurlijk.

De plaat wordt gesierd door erg bloederig artwork. Verwacht je daar in sommige landen nog problemen mee?
Ja, de hoes en de gehele layout is extreem bloederig, precies zoals we wilden haha. En de eerste problemen hebben we al gehad. Het Europese distributiebedrijf, welke afkomstig is uit Duitsland, weigerde het album met het originele artwork uit te brengen. We hebben daarvoor een slipcase laten maken, zodat het artwork uit zicht is, maar toch in de oorspronkelijke staat wordt bewaard. En één van Duitsland’s grootste mailorders wilde de plaat al helemaal niet verkopen omdat ze hem te goor vonden. E$r is daarom ook een wat mildere versie verkrijgbaar. Daarop staat dezelfde hoes die ook op de promo staat. Alleen de bebloede morgenster en dus niet het gemolesteerde lijk op de achtergrond. We zijn erg tevreden met wat Chaos Media voor elkaar heeft gekregen. Ze hebben geweldig werk geleverd. Het artwork is bloederig en erg obsceen, maar toch ook erg artistiek. En als je de hoes zelf al extreem vindt, wacht dan maar tot je de binnenkant van het boekje hebt gezien, want daar vindt je pas de echte extremiteiten, daar staat echt zieke zooi in, en daar houden we van…

Dit is de eerste plaat waarop gitarist Peter van de partij is. Heeft hij al een bijdrage geleverd in het schrijfproces?
Ja, drie nummers zijn afkomstig van Peter, The Burning Black, Defiled and Inferior en Heresy zijn van zijn hand. Op twee van die drie nummers heeft hij wat assistentie van mij gehad. Het is geweldig om Peter in de band te hebben, hij zit vol gave ideeën en is simpelweg een erg goede gitarist, ik heb dan ook het gevoel dat Peter en ik in de toekomst nog erg veel samen gaan werken.

Vorig jaar waren jullie hoofdact op het Stonehenge festival. Jullie moeten het in jullie broeken hebben gedaan toen jullie het enorme podium zagen en de immense mensenmassa’s aanschouwden…Maar serieus, Stonehenge is een geweldig festival. Hoe hebben jullie Stonehenge ervaren? En er waren problemen met jullie materiaal hoorde ik?
We wisten dat Stonehenge een klein festivalwas in de achtertuin van een jeugdcentrum, dus dat het erg klein was kwam niet echt als een verrassing. We hebben het er geweldig naar onze zin gehad. We speelden er vooral voor ons eigen plezier en om Peter een voorproefje te kunnen geven om te kunnen ervaren hoe het voelt om buiten Zweden te spelen. En ondanks de problemen die de vlucht opleverde hebben we op geleende gitaren en bas toch nog een goeie show weg kunnen geven. We willen Legion of the Damned en Prostitute Disfigurement nog even een keer bedanken voor de geleende spullen.

vomitory band

Een paar van jullie eerdere albums worden opnieuw op vinyl uitgebracht. Wat is jouwvisieop vinyl en hoe kijk je terug op jullie oudere platen?
Ja, onze eerste twee platen, Raped in Their Own Blood en Redemption zijn inderdaad net opnieuw uitgebracht door Animate Records. Allebeide strikt gelimiteerd tot 666 (suprise..) exemplaren, waarvan de eerste honderd stuks op gekleurd vinyl. Wijzelf zijn allen fans van vinyl, dus we zijn reuze in onze nopjes hiermee. Het liefst willen we al onze platen op vinyl, maat dit levert enorme kosten op voor de platenmaatschappijen. Er zijn momenteel geen plannen om de rest van ons werk ook op vinyl uit te brengen, maar Metal Blade, onze huidige maatschappij heeft die mogelijkheid nog niet helemaal uitgesloten, dus wie weet. En wat die oudere platen betreft, ik kijk met trots terug op ons oude werk. Ik vind nog steeds dat er sterke songs op die platen staan. Ze verschillen behoorlijk van elkaar en laten onze progressie als muzikanten goed horen. Veel van onze oude fans vinden Redemption nog steeds ons beste album.

Voor veel fans van Zweedse death metal kwam vorig jaar hun droom uit. De Masters of Death toernee. Stel, deze toernee wordt weer eens georganiseerd, maar men wil een vijfde Zweedse band aan de package toevoegen, welke band moet dat volgens jou zijn?
Zonder enige twijfel; At The Gates, zeker weten. Dat is de meest invloedrijke Zweedse band ooit geweest. Zij hebben een totaal nieuw subgenre ontwikkeld. Het is jammer dat die band zo vroeg uit elkaar is gegaan, maar ze waren op de top van hun kunnen toen. Niet veel bands zullen dat niveau ooit kunnen halen.

Hoeveel jaren denk je nog door te kunnen gaan met Vomitory? Zijn er nog dingen die je beslist wilt bereiken?
Hmm, geen idee eigenlijk, zoals het nu voelt kunnen we nog wel wat jaartjes mee. Maar ik weet niet of we over tien jaar nog bestaan of niet. Ik durf het echt niet te zeggen. Er zit nog veel meer in ons en we blijven voorlopig maar gewoon doorgaan met het uitbrengen van platen en blijven spelen zolang we er nog plezier aan beleven. We hebben nooit eisen gesteld aan de band toen we death metal zijn gaan spelen, we hebben het altijd uit liefde voor de muziek gedaan en niet uit ambitie.

Wat is jouw visie op alle verschillende death metal stijlen van tegenwoordig?
Het getuigt van een goede gezondheid van het genre. En hoewel ik geen uitgesproken fan ben van al die stijlen, vind ik het erg cool om te zien in welke richtingen death metal zich heeft kunnen ontwikkelen. Zelf ben ik erg conservatief als het op muziek aankomt en zeker wat death metal betreft.

Wel, de laatste woorden zijn aan jou, brul maar wat je op je hart hebt…
Hartstikke bedankt voor het interview! Check onze nieuwe plaat en hou onze website goed in de gaten!