Vomitory – Terrorize Brutalize Sodomize

Vomitory – Sodomize Brutalize Sodomize
Metal Blade – 2007

Als ik zeg dat ik van vernieuwing binnen de metal hou, dan lieg ik niet. Nee, serieus, bands die mij kunnen verrassen met vernieuwende elementen binnen hun stijl, daar heb ik diep respect voor. Echter, er zijn ook bands die het niet moeten flikken om hun stijl te verbreden en nieuwe elementen binnen hun nummers toe te voegen. Vomitory is zo’n band. Ik zou me flink beroerd voelen als ik op het nieuwe Vomitory album breed uitwaaierende keyboardpartijen tegen zou komen, of Dream Theater achtige progressieve stukken. Of….lieflijke zangeresjes. Nee, mijn maag zou omdraaien denk ik. Gelukkig weten de heren van Vomitory dat zelf ook en doen ze gewoon waar ze goed in zijn. Gewoon een portie bruut beukende death metal spelen. Wat dat betreft zouden we Vomitory best wel de Motörhead van de death metal mogen noemen.

Vanaf Eternal Trail of Corpses is het weer duidelijk dat het de heren menens is. Grof geweld en niks anders!! Ten opzichte van de vorige plaat Primal Massacre zijn de nummers naar mijn idee wel een stuk pakkender, wat absoluut niet ten koste van de bruutheid gaat. Ook productietechnisch gezien mag je best wel van een vooruitgang spreken. De productie op Primal Massacre was toch iets chaotischer waardoor die plaat toch iets rommeliger klonk. Nog steeds is er een hoofdrol weggelegd voor de brute en diepe grunt van Erik Rundqvist die de band al vanaf Revelation Nausea voorziet van zijn diepe keelklanken.

Titels als Scavenging the Slaughtered en Cremation Ceremony laten je meteen weten dan de teksten niet over de bloemetjestuin van de buurvrouw en over schaars geklede vrouwen in bikini gaan (hoewel, Flesh Passion….). Nee, het regent weer lichaamsdelen en complete lichamen. Ook op tekstueel gebied blijft men zich gewoon in hetzelfde gebied als altijd begeven.

Nee, echt veel meer valt er niet over deze plaat te vermelden. Ik kan wel saaie verhaaltjes gaan neertypen over opbouw van de nummers, riffjes beschrijven, maar het is simpelweg weer typisch Vomitory zoals we Vomitory kennen. Pretentieloos rammen en beuken voor de doorgewinterde death metal aanhanger, die met Terrorize Brutalize Sodomize weer een prima album in huis heeft.

Tracklist:vomitory big

1. Eternal Trail of Corpses
  2. Scavenging the Slaughtered