ZM: Op de membersite van Lex zien we een recording “Orphanage of dissonant intervals” staan. Wat is dat precies?
Guus: Dit is de naam van de eerste demo uit 1987.
ZM: Maar hij is niet uitgegeven als zijnde een Orphanage demo?
Guus: Dat was een zomervakantie toen we 19 waren en we zoiets hadden van, we sluiten ons twee weken op met een paar kratten bier en een 4 sporen recorder.
ZM: Wij zijn eigenlijk wel erg benieuwd naar deze opnames.
Rosan: Echt, je lacht je rot! Dat is echt geweldig!
ZM: In welke vorm is Lex na zijn vertrek nog actief bij Orphanage en hoe is de samenwerking?
Guus: Hij is er om zijn eigen redenen mee gestopt maar we willen hem erg graag betrokken houden bij het geheel en in ere houden. En hij is nog steeds bij Orphanage betrokken
ZM: Kun je stellen dat de sfeer die Oprhanage uitademt vooral de invloed van Lex is geweest?
Rosan: Ik vind dat je eigenlijk al bij By Time Alone kan zeggen dat Guus een erg belangrijke rol heeft gespeeld in het bepalen van de sfeer. Zeker omdat hij voor dat album alle keyboard partijen heeft gedaan. Lex trad wat meer naar buiten maar eigenlijk hebben jullie heel veel samen gedaan.
Guus: Misschien moet ik mezelf wat meer op de voorgrond zetten en zeggen dat sferisch gezien By Time Alone een beetje mijn kindje is.
Rosan: Er gebeurt ook meer op de achtergrond dat je niet ziet omdat we echt alles zelf doen. Ook de productie en de mastering enzo. Zelf heb ik bijvoorbeeld een tijd lang de boekhouding gedaan en nu doet Guus dat weer.
Guus: En Remko heeft bijvoorbeeld een groot deel van de productie gedaan, heel veel mensen denken dat ie alleen bas speelt maar de sound op de nieuwe cd is grotendeels zijn prestatie.
Rosan: En terwijl Guus en Remko dan weer bezig zijn met de mastering ofzo hou ik me weer bezig met zaken als T-shirts, fotoshoots, het hoest en dat soort dingen. En dat moet allemaal gebeuren.
Guus: En voor ons is het ook erg fijn om iemand te hebben die af en toe binnenkomt met een frisse kijk op hoe het moet klinken en ons kan vertellen dat we de plankt ergens volledig mis slaan.
ZM: Dus Rosan is niet zomaar een zangeresje dat alleen doet wat haar verteld wordt?
Rosan: Natuurlijk niet. Zoals ik eerder al zei hou ik me ook erg met de muziek bezig, het schrijven van zanglijnen en teksten bijvoorbeeld.
ZM: Zo natuurlijk is dat vaak niet omdat het merendeel van de metal muzikanten toch man is.
Rosan: Dat hoef je me niet te vertellen, daar ben ik heel vaak tegenaan gebotst ook. Dat is ook heel frustrerend want mensen luisteren niet. En niet om zielig te doen maar je moet echt dubbel zo hard schreeuwen als vrouw. Als ik bijvoorbeeld iets zeg over de sound van een plaat, bv dat de snare klinkt als een krant of als een soepblik dan zeggen mensen "ja.". En vervolgens doen ze niks met wat je hebt gezegd.
ZM: Jullie hebben Within Temptation aardig op weg geholpen. Hoe is het voor jullie om te zien de Within Temptation enorm bekend is geworden en Orphanage is dezelfde periode een aardig moeilijke tijd heeft gehad?
Rosan: Nou en? Dat maakt toch niet uit?
Guus: Ik ben gewoon mega trots dat zij als nederlandse band zo ver zijn gokomen. Ze zijn de best verkocht rock act in Duitsland.
Rosan: Aller tijden!!!
Guus: Da’s echt geweldig
ZM: Jullie hebben niet het gevoel dat jullie dat ook hadden kunnen zijn?
Rosan: Nee, dat is namelijk niet zo. Ze maken hele andere muziek dan wij.
ZM: Orphanage kan heel goed gezien worden als de beginner van een trend van melodische metal waarvan Within Temptation en After Forever later goede voorbeelden zijn met een flink succes. Hoe zien jullie dit zelf en hebben jullie er wel eens aan gedacht om wat softer te gaan en hier lekker in mee te gaan?
Guus: Eigenlijk is er maar één band die zich op de borst mag kloppen dat ze er mee begonnen zijn en dat is The Gathering want die hebben het allemaal gestart.
ZM: Dus geen vervelende gevoelens?
Rosan: Nee, zeker niet. We hebben pas in Parijs kunnen spelen dankzij hen. En Guus schrijft nog wel eens nummer samen met ze. En we hebben veel contact. Sharon is ook een vriendin van mij. Het is gewoon leuk samen.
ZM: Er wordt vaak geroepen dat Within Temptation bewust de weg naar het grote geld heeft gekozen.
Guus: Nou als ze voor het geld zouden gaan waren ze wel house gaan maken. En verkijk je niet op die verdiensten. Als je geld wil verdienen moet je nou eenmaal geen metal gaan maken.