Interview met Xenomorph
Het Leidse Xenomorph is bijna toe aan het uitbrengen van hun 2e cd. Het enige wat hun daarvan weerhoud zijn problemen met het label. Afgelopen donderdag zocht ik zanger DeTombe op en daaruit volgde het hier te lezen interview.
Om te beginnen wil ik het hebben over de release van de nieuwe cd, hoezo is deze uitgesteld tot de zomer?
Nou ik heb dus direct een primeur voor je, ik heb vandaag te horen gekregen dat ons label niet meer bestaat. Het liep al een tijdje niet zo goed met System Shock en wij waren zo’n beetje hun best verkopende band geworden. Vroeger was dat Vader en aangezien wij daar nog niet aan kunnen tippen is het een simpel verhaal. Er waren gewoon teveel bandjes, ik noem geen namen, bij System Shock die het slecht deden. Onze cd daarentegen verkocht gewoon goed, daarom wilden ze onze nieuwe nog wel uitbrengen maar uiteindelijk wilden ze zich toch volledig op andere genres dan metal gaan richten. Daar ging blijkbaar wat tijd overheen vandaar de vertraging. Ze gaan nu proberen om ons onder te brengen bij een groter label en dat kan dus alleen maar positief voor ons uit gaan pakken. Maar goed, ik klap nu misschien wel wat teveel uit de school, we zullen zien.
Tussen Baneful Stealth Desire en jullie aankomende album is Vincent van Dissect bij de band gekomen. Hoe zijn jullie bij hem gekomen?
We kenden Vincent al een tijdje uit het wereldje en van Dissect vroeger. Hij belde ons op of hij het mocht proberen en dat is ons ontzettend goed bevallen. Vanaf het begin liep het als een trein met hem erbij. Hij is een retestrakke gitarist, technisch sterk en met een geweldige instrumentbeheersing. Daarbij heeft hij een geweldige strot waarmee hij als tweede zanger de band echt een extra dimensie geeft. We zijn er met hem enorm op vooruit gegaan, ook qua ervaring enzo.
Wat kunnen we van de volgende cd verwachten en hoe zal die verschillen ten opzichte van de vorige plaat?
De nieuwe plaat is vooral harder, grimmiger en meer death metal dan de vorige. Maar dan wel death metal zoals wij dat zien. De meeste death metal bands hier in Nederland klinken behoorlijk Amerikaans. Wij niet. Onze sound zou je daarom meer Europees kunnen noemen, wat niets aan de hardheid afdoet overigens. Ons debuut haakte ook meer aan bij andere genres en dat is bij de aankomende plaat minder, althans niet bij bestaande genres in ieder geval.
Zou je even voor de lezers die geen latijn kunnen uit kunnen leggen wat Necrophilia Mon Amour betekend?
Het is geen latijn. Necrophilia is Engels voor necrofilie en Mon Amour betekent zoiets als mijn passie of mijn liefde in het Frans. De titel betekent dus in het Nederlands letterlijk zoiets als: Necrofilie, mijn lust en mijn leven! De term Necrophilia Mon Amour is afkomstig uit de kunstwereld waarmee verouderde of weinig vernieuwende opvattingen en denkbeelden worden aangeduid. Ik wil niet zeggen dat het die exacte betekenis ook in ons concept heeft, maar het is wel een passende en pakkende titel. En lekker morbide ook.
Behalve de titeltrack staan er nog andere opvallende titels op de plaat. Waar haal je de inspiratie vandaan om de teksten te schrijven?
Geen idee maar ik denk dat het hoofdzakelijk de muziek is. We beginnen met het schrijven van de muziek en dan later komt er een tekst bij. Ik denk daar nooit zo over na, het ontstaat meer en dan blijkt het vaak behoorlijk zieke zooi te zijn. Het is in ieder geval niet zo dat ik een film gezien heb of een boek gelezen heb en dat ik dan daar maar een tekst over ga schrijven. Ik gebruik ook verschillende talen: Engels, Frans, Latijn, Spaans en Duits. Zo kan ik sommige dingen beter verwoorden.
Hoeveel is iedereen eigenlijk bij het schrijfproces betrokken?
Het meeste werk is geschreven toen onze vorige gitarist C. Black op het punt stond om te vertrekken en daarna. Vandaar dat onze andere gitarist Kreft vrijwel alle riffs voor de nieuwe cd geschreven heeft, maar dat deed hij daarvoor eigenlijk ook al. De arrangementen doe ik samen met Kreft en voor het overige is iedereen verantwoordelijk voor de invulling van zijn eigen partijen. De teksten schrijf ik natuurlijk zelf en wie daar iets op aan te merken heeft sla ik direct op z’n bek. We hebben nog niet echt met Vince Dissect gecomponeerd maar ik zie zijn inbreng met vertrouwen tegemoet.
Kan je ook iets over het opnameproces vertellen?
We zijn net als voor onze eerste cd naar de Excess Studios in Rotterdam gegaan. Daar hadden we gewoon erg goede ervaringen mee met het opnemen van onze eerste cd. De samenwerking met Hans Pieters was ook bijzonder goed en we kregen ook positieve kritieken over het geluid van die cd toen. Het opnemen is deze keer erg intensief geweest en de producer was ook nogal betrokken bij dit produkt. We hebben uiteindelijk verschillende dingen opnieuw gemixt en gemasterd en we waren niet snel tevreden. Maar het eindresultaat is absoluut kwaadaardig en wreed geworden.
Jullie nieuwe album heeft ongeveer 3 jaar op zich laten wachten, wat is er in die tussentijd gebeurd en waarom kwam de opvolger van jullie debuutplaat niet eerder?
Allereerst was er de tour door Europa. Daarna vertrok C. Black uit de band en moesten we op zoek naar een vervanger voor hem. Al met al heeft dat het schrijfproces behoorlijk vertraagd. Maar het is vooral omdat we gewoon niet snel zijn met nummers schrijven. Sommige bands zijn daar nu eenmaal sneller mee dan anderen. Wij zijn behoorlijk kieskeurig en flikkeren een hoop weg voordat we iets als Xenomorph waardig accepteren.
In het verleden hebben jullie met verschillende stijlen geëxperimenteerd, hoe zijn jullie bij de huidige stijl uitgekomen?
Dat geëxperimenteer was vooral voor 1999, als je jong bent doe je dat soort dingen nu eenmaal. Het is belangrijk om uiteindelijk te weten wat je wilt met een band en voor ons is dat toch hoofdzakelijk death metal. Maar dan wel op onze eigen manier, en hoe dat klinkt moet iedereen zelf maar ondervinden op onze concerten of via onze nieuwe cd. Deze stijl past gewoon het beste bij ons, het is zeg maar de gemene deler van de bandleden. De komst van Vincent was voor ons ook een grote death metal injectie. In de oefenruimte experimenteer je wel eens met andere stijlen maar uiteindelijk blijf je toch hangen bij hetgeen waar je het beste in bent.
In het verleden hebben jullie met Master getourd, kan je daar iets over vertellen?
Dat was een hele bijzondere ervaring. Omdat we nog nooit getourd hadden was dat voor ons in eerste instantie één groot leerproces. Zeker als je dan met Master, Krabathor en Paul Speckmann op tournee bent, want hij heeft wel heel erg veel ervaring en persoonlijkheid. Een mindere ervaring was dat tijdens één van de eerste concerten een scholier in Erfurt op zijn schoolkameraadjes begon te schieten waarbij nogal wat slachtoffers vielen. Laat dat nu net in de buurt zijn waar wij moesten optreden, en laat onze tour nu net Death Comes to Your Town heten. Duitsland helemaal in rep en roer, journalisten op je dak. Het optreden in de buurt van Erfurt ging helemaal niet door en daarna moesten we in verschillende zalen allerlei formulieren ondertekenen waarin we de aanslag veroordeelden en beloofden om geen nummers te spelen die over moord en doodslag gaan. Dat deden we dus niet want dan zou er weinig van onze set overblijven met als gevolg dat we nog meer media achter ons aankregen en ook boze mensen die gingen flyeren bij concerten om te vertellen wat voor monsters wij wel niet waren etc. Was wel lachen natuurlijk vooral als je zo iemand als Speckmann erbij hebt. Overigens was het publiek wel heel tof in Duitsland en in de meeste andere ook landen wel.
Jullie hadden een aantal optredens met Houwitser gepland staan. Hoe zit dat daar nu mee?
Een deel is afgelast en voor een ander deel is er vervanging gekomen. Op 29 mei spelen we in Leiden en daar is Thanatos als vervanger gekomen. En op het Metal Day festival in Sliedrecht op 12 juni komt nu Cirith Gorgor. Het is wel de bedoeling dat we nog wat meer optredens gaan doen ter promotie van ons aankomende album. Of we dit jaar nog op tournee gaan is onzeker omdat de vorige tour door ons label geregeld was en die bestaan dus nu niet meer. Het is dus in eerste instantie afwachten wat ons nieuwe label gaat worden.
Hoe kijk je zelf naar de toekomst van de band?
Ik denk dat we momenteel het best bewaarde death metal geheim van Nederland zijn. We hebben hard gewerkt om vooral live een betere band te worden, met een beter geluid ook. En met ons nieuwe repertoire kunnen we een aardige show neerzetten zeker nu met Vince Dissect erbij. Daarvan kon je vorig jaar overigens al een voorproefje zien op Stonehenge. Ik verwacht veel van Necrophilia Mon Amour omdat die plaat gewoon ongelofelijk vet is geworden. Maar tot waar het ons zal brengen zal moeten blijken. Je hebt dat soort dingen niet echt in de hand. Wij zijn geen band die veel promotie maakt, we geven weinig interviews en kontlikken of een grote muil opzetten ligt niet in onze aard. Wij zijn vrijwel 99 procent van onze tijd bezig met het maken van muziek. Als er dan een paar mensen zijn die dat kunnen waarderen is dat mooi meegenomen want dat stelt ons in de gelegenheid om platen te maken en op te treden. Tenslotte denk ik dat we met onze nieuwe plaat en aankomende optredens zeker niemand teleur zullen stellen, behalve de mensen die ons haten omdat ze zelf een kutleven hebben.
Link: Xenomorph website