Interview met Kris Verwimp
Velen hebben de naam ongetwijfeld al eens horen vallen.
Kris Verwimp is de ontwerper van een groot aantal metalhoezen. Marduk, Immortal, Absu,
Manegarm, Ancient Rites, Arch Enemy, Moonsorrow, Horna, Paths Of Possession … Velen zijn bij hem gaan aankloppen
om hun muziek in grafische kunst omgezet te zien worden. Op 24 juli
ontmoette ik hem op het Arkona-concert te Bornem. Opvallend in zijn onopvallendheid. Een interview
stond op het programma en het werd een gesprek die de overgang van licht naar donker overbrugde.
Dag Kris. Bedankt voor je tijd alleszins. Ik zie dat je gelukkig naast je tekenen en je werk tijd hebt voor een concertbezoek én een interview. Hoe ziet je leven er tegenwoordig uit.
Wel, ik werk als boekhouder op een familiebedrijf. Veel administratie dus, niet direct een creatieve bezigheid. Na mijn uren en in het weekend ben ik de tekenaar, of de concertbezoeker zoals vanavond voor Arkona waar ik erg fan van ben, en ook voor teken.
Ik ben zelf ook beheerder. En inderdaad, dat is niet direct een job waar je veel van jezelf in kwijt kunt.
Wel, in de stripgilde waarin ik actief ben, zijn erg veel tekenaars, bijna de helft zelfs, in hun dagelijks leven boekhouder of accountant. Het lijkt wel alsof deze mensen na hun werk een enorme behoefte hebben om zich op papier te kunnen uiten. Voor mij persoonlijk is het tekenen en het werk zo tegengesteld als het maar kan. Het werk is tijdelijk, en mijn ambitie is er niet erg hoogoplopend. De tekeningen zijn tijdloos, en de motivatie is bodemloos.
Vind je het spijtig dat je niet meer tijd kunt maken voor het ontwerpen?
Ja, aan de ene kant wel. Natuurlijk moet je kunnen leven, en daarvoor heb je financiën nodig. Werken dus.
Nooit gedacht om fulltime tekenaar te worden?
Ja, in het begin wel, maar weet je, in een groot aantal gevallen zie ik nooit ene euro binnenkomen voor mijn werk.
Hoe bedoel je? Wanbetalers?
Ja. Heel erg veel zelfs. De vergoeding voor mijn tekeningen verloopt via de labels, niet via de bands. Een label als Regain Records, waar ik artwork voor Marduk en Setherial(zie hieronder) voor heb gemaakt bijvoorbeeld, die hebben me nog nooit iets vergoed. Die mag je blijven mailen en proberen contacteren, niets hoor je daarvan. Morgan van Marduk vroeg me laatst naar een arend die ik ontworpen had voor Marduk, en hij was die verloren, en ik vertelde hem over de situatie. Hopelijk komt er nu wat schot in die zaak. Maar het is niet de eerste keer of het eerste label. Nu probeer ik eerst met de bands afspraken te maken, dat is veel betrouwbaarder.
Wat mij opvalt, je zegt “tekening”, is dat niet een beetje zacht uitgedrukt?
Ik vind het zelf geen kunst in de strikte zin van het woord. Wat ik doe is eigenlijk illustraties ontwerpen. Ik luister naar de muziek en visualiseer me er iets bij.
Ik leef me in en zet het op papier.
Heb je je al eens gewaagd aan meer kunstzinnige zaken? Of abstracte tekeningen?
Nee, dat is mijn ding niet. Ik hou wel heer erg van de stijl die een hoes van bijvoorbeeld Hammerheart van Bathory heeft. Dat zou ik graag ook kunnen. Maar daar kruipt zo ongelofelijk veel tijd in. Ik waag er me nog wel eens aan.
Ben je lang bezig aan een illustratie? Of duurt het vaak langer omdat bands dikwijls aanpassingen vragen, of zelfs nieuwe tekeningen?
Normaal ben ik een week à twee weken bezig met een illustratie. Wijzigingen op vraag van de band zelf? Regelmatig ja. En dat is op zich geen probleem. Het probleem is dat bands het allemaal te druk willen. Veel te veel op een te kleine oppervlakte. Het is echt lastig als je met een band zit waarbij de leden allemaal andere ideeën hebben. Soms vindt de zanger dat ze een black metal band zijn en moet het evil zijn, en de bassist wil meer thrash zien, en de drummer wil pagan elementen… dan wordt het een drukte van jewelste.
Nog zo een frustratie is wanneer een band de tekening niet goed vindt, maar als je dan vraagt waarom niet, dan weten ze het niet … heel erg vervelend.
Gebeurt het dat ze totaal niet tevreden zijn? Of dat er een gans anders idee uit de bus valt?
Ja dat gebeurt. Soms kom je ook vreemde dingen tegen. Toen ik de hoes deed voor Old Man’s Child’s Ill-natured Spiritual Invasion, stuurde ik een map met schetsen op. En op de map stond de cover van mijn Odoric stripverhaal. En wat gebeurde er… ja , die wilden ze natuurlijk. Dat was echt niet de bedoeling, maar na lang aandringen heb ik toch maar toegegeven. Je kunt trouwens zien hoe ze de titel van de strip weggewerkt hebben.
Er zijn zeker zaken waar er meer vraag voor is dan andere zaken. Maar wat me opvalt is dat naast epische verhaalmomenten, strijders en demonische figuren, er bijna nooit vrouwen te zien zijn op de hoezen. Is dat puur toeval?
Nee, dat klopt. Ik wil wel vrouwen tekenen, maar daar is zo goed als geen vraag naar. Ik sta er wel voor open hoor, liever vrouwen dan voor de 254ste keer een Grim Reaper bijvoorbeeld. Ik val zelf niet te graag in herhaling.
Word je dan selectiever in je keuzes van aanvragen? Je krijgt waarschijnlijk nog steeds erg veel vraag.
Iedere dag als ik mijn mails bekijk zitten er wel vragen in om een ontwerp te maken. Bands die ik ken, of zelf erg goed vind krijgen natuurlijk respons. Maar niet iedereen kan ik helpen.
Word je het eigenlijk nooit beu? Nooit gedacht om er een tijd mee te kappen, uit gebrek aan motivatie of inspiratie?
Nee, nooit. Ik heb ook geen andere hobbies of zo. Het zit hem vooral in het feit dat ik nog nooit het idee heb gehad dat ik het ultieme bereikt heb. Ik denk dat ik beter kan, steeds beter.
Satisfaction kills ambition dus. Waar ben je nu mee bezig eigenlijk? Wat waren je laatste ontwerpen?
Wel, de laatste Theudho bijvoorbeeld. Folkearth‘s akoestische album, de Arkona DVD. En binnenkort komt de nieuwe Absu eraan. Momenteel is er een Nederlandse groep waar ik mee bezig ben, Rectify.
Hopelijk krijg je deze keer wel je vergoeding!
Wel, ik heb nog geen mail terug gehad, maar ik vertrouw erop dat het wel in orde komt.
We zullen een oogje in het zeil houden! Je bent hier vanavond voor Arkona, is dat één van je favoriete bands?
Ja, het is een supergroep, en ik wil toch eens zien hoe ze het er live vanaf brengen. Ik ben liefhebber van pagan, viking, folkmetal. Dat is mijn grootste interesse.
Ensiferum, Forefather, Eluveitie, Thyrfing, Equilibrium?
Ach, daar noem je er zo een paar. De laatste Forefather vind ik grandioos. Thyrfing vond ik in het begin erg goed, maar tegenwoordig weten ze niet van welk hout pijlen te maken. Ze wilden eigenlijk van in het begin niet aanzien worden als vikingmetal… Ensiferum en Equilibrium hebben een spetterend eerste album, maar daarna werd het minder. Net alsof ze de sfeer van het eerste album willen terugbrengen. En Moonsorrow toch even vermelden, waar ik de EP voor gedaan heb.
Ooit zelf geprobeerd iets te bespelen van instrument?
Ik heb indertijd een gitaar gekocht. Maar het bleek al snel niet mijn ding. Ik heb vele ideeën in mijn hoofd, maar ik kan het niet omzetten in muziek, wel op papier. Gelukkig is de huidige folk en pagan scene de gedachten bij wijze van spreken uit mijn hoofd aan het halen. Ik was al fan toen ze niet bestonden hahaha!
Lees je nog strips eigenlijk? Thorgal en Storm?
Ja zeker. Ik ben altijd al fan geweest van Thorgal en Storm ja. Maar ook van de Rode Ridder. Ik hield van de historische achtergrond die Willy Vandersteen verwerkte in de strips, maar ook de meer scifi-elementen van zijn opvolger Karel Bibbeloo, iets wat niet door alle liefhebbers wordt gesmaakt.
Kom je soms nieuwe tekenaars tegen die je om raad vragen?
Raad niet direct, wel tekenaars die zichzelf voorstellen. Wat dikwijls gebeurt is dat ze zichzelf ophemelen en doen. Dan komen ze met een tekening of een ontwerp, en dikwijls is het heel erg sterk materiaal hoor! Maar dan kijk je op hun site, staan er zo vier tekeningen op… en dat komt omdat ze niet veel op hun site durven zetten, uit schrik voor de kritiek, of dat niet iedereen het mooi zal vinden. Dat kun je niet doen. Je moet in de eerste plaats uitgaan van je eigen kunnen.
Ik begrijp je maar al te goed! Hoe is het eigenlijk begonnen voor jou?
Wel, ik stond op een stripbeurs met een kraam toen ik werd aangesproken door de eigenaar van het label dat The Diabolic Serenades van Ancient Rites zou heruitbrengen op LP, iemand die voor Aardschok werkte. Ik was enthousiast en zou hem nog iets laten weten. Ik weet nog toen hij weg was, dat mijn buurman die het allemaal aangehoord had zei: “ik zou dat toch niet doen hoor, dat zijn satanisten!”. Hahaha! Maar het liep goed en het is ook het werk waar ik de meeste waarde aan hecht, ook al is verre van mijn sterkste werk.
Hilarisch! Arme man. Hoe ging het verder?
Daarna nam Hervé van Osmose met mij contact op om de cover van Enslaved‘s Frost te doen. Uiteindelijk namen ze een foto die ze zelf hadden genomen. Maar daarna kwam de vraag voor Marduk‘s Opus Nocturne. Daar waren ze tevreden over ja. Een tijdje later lag plots een karton buis in de post. Nadat ik ze had opengedaan haalde ik er een schets uit, een originele schets voor het nieuwe Absu album, van een andere tekenaar. Daarop had Hervé met viltstift in grote letters opgeschreven “You can do this better”. Nu, ik was wel blij met die erkenning, maar het was een originele tekening van een andere tekenaar. Ik heb ze dan ook teruggestuurd naar die persoon, een beetje aangepast weleenswaar. En daarna kwamen de opdrachten wekelijks binnen.
Iets gans anders, wat vind je van Photoshop?
Wel, ik gebruik het natuurlijk ook. Nadat ik een tekening heb gemaakt, scan ik die in. De kleuren zijn dan iets fletser, en Photoshop is de manier om het terug in orde te brengen. Je kan natuurlijk ook de kleuren aanpassen, kleine details bijwerken, alles eigenlijk. Voeger werd alles met dia’s gedaan, en dat duurde weken eer de ontwikkeling ervan klaar was. Photoshop is vooral gemakkelijk.
Toch is het niet hetzelfde als het manuele werk wat je met gereedschap verzet?
Dat is waar, een tekening vind ik tijdlozer, minder klinisch ook. Begrijp het niet verkeerd, wat sommige mensen maken met hun PC is werkelijk schitterend. Alleen zijn er tegenwoordig veel covers waarbij verschillende stukken direct van het internet komen. Een collage wordt het dan.
Nog een laatste vraag, want het wordt erg laat en straks hebben we Arkona nog. Wat vindt je van de laatste ontwikkeling in België? Vallen we uit elkaar? Vind je dat een positieve evolutie?
Tja, daar hebben we toch geen vat op. Ik kijk trouwens al jaren geen tv meer. Ik lees kranten en zo, en kijk DVD’s. Maar tv, neen dank u, een VTM komt er bij mij niet in.
Bedankt! Wees gerust welkom op Zwaremetalen.com voor het verslag.
Ik ben een bezoeker hoor. Wie een beetje goed oplet ziet me wel passeren. Mijn nick is een samentrekking van mijn voornaam en Odoric. Ik vind e-zines zoals Zware Metalen trouwens heel erg interessant, en niet in het minste omdat je kunt reageren op de reviews en dergelijke. Bij Aardschok heb ik soms iets van “wat is me dat hier”, en daar kun je vrijwel niet reageren. Dat is natuurlijk eigen aan het medium.
Ok! Bedankt voor het lange gesprek en tot ziens!
(met dank aan Melanie Deboever voor de foto)
Links: